Uit het onderzoek blijkt dat er binnen de volgende vijf gebieden verbeterpunten nodig zijn: samenhang en afstemming, passende zorg, woonaanbod, ontlasting informele zorg en hulp(middelen) via de gemeente. 'In de keten van de ouderenzorg is het gebrek aan samenhang en afstemming een knelpunt.
Voorbeelden zijn het zelf meten van luchtkwaliteit of geluid in je omgeving, het inzetten van eHealth en domotica waardoor de toegankelijkheid van de zorg verbetert, mensen thuis behandeld kunnen worden en langer thuis kunnen blijven wonen, en het inzetten van zelfrijdende voertuigen.
75% vindt dat er meer geld uitgegeven moet worden aan het verbeteren van de zorg. Mensen zijn ongerust over het personeel (te weinig personeel, hoge werkdruk, laag salaris), de hoge kosten, de kwaliteit van de ouderenzorg, de wachtlijsten, bureaucratie en de grote macht van verzekeraars.
Voor zorgbehoeftigen is het fijn dat ze dingen blijven kunnen doen die belangrijk voor hen zijn. Sociale contacten blijven essentieel en ook is het belangrijk dat zij zoveel mogelijk controle blijven houden over hun eigen leven.
De zorg en de jeugdhulp kampen met problemen door de krapte op de arbeidsmarkt. Er is soms niet genoeg personeel beschikbaar. De kwaliteit van en de toegang tot de zorg en de jeugdhulp komen daardoor in gevaar. Nu al, en zeker in de toekomst als het tekort aan personeel nog verder toeneemt.
De problemen in de zorgsector zijn door het achterstallige onderhoud complex en veelzijdig geworden. Dit komt doordat zorg op financiële gronden al jaren wordt uitgekleed, terwijl financiers van de zorg blijven doen alsof het beter en goedkoper kan. Dit maakt het lastig om goed te zien hoe de zorg ervoor staat.
Het personeelstekort in de zorg is groot: er staan ruim 50.000 zorgvacatures open. De tekorten spelen sectorbreed. Van huisartsenzorg, wijkverpleging en MSZ tot de GGZ, gehandicaptenzorg en de ouderenzorg. De verwachting is dat het personeelstekort in de zorg de komende jaren verder zal toenemen.
Technologische ontwikkelingen en innovaties spelen een steeds grotere rol in de zorg. Het helpt professionals efficiënter en effectiever te kunnen werken en zorgt ervoor dat patiënten en cliënten nog betere zorg kunnen krijgen. Goede voorbeelden van technologische ontwikkelingen zijn domotica, robotica en e-health.
Gepubliceerd op: 05 sept 2022. Uit onderzoek onder laagbetaalde zorgprofessionals in de ouderenzorg blijkt dat zij vaak lijden onder armoede, discriminatie en racisme. In het boek 'Wat je niet ziet' wordt de uitkomst van het onderzoek belicht aan de hand van vijf geportretteerde zorgprofessionals.
Wat is Zorg voor Beter? Zorg voor Beter stimuleert organisaties in de langdurende zorg om te werken aan kwaliteitsverbetering en duurzaamheid. Dit om iedereen nu én in de toekomst goede zorg te kunnen garanderen. Zorg voor Beter biedt een methodische aanpak, goede voorbeelden en advies van experts.
Het geven van de benodigde zorg voor iedereen die dat nodig heeft. Het borgen van een goede kwaliteit van zorg. De betaalbaarheid van de zorg waarborgen. Het voorkomen van ziekten en daarmee zorggebruik.
Morele waarden in de gezondheidszorg zijn bijvoorbeeld eerlijkheid, weldoen, vertrouwen, privacy, respect voor autonomie, niet-schaden en rechtvaardigheid. Morele waarden vormen de fundamenten van de morele normen.
Kwalitatief goede zorg is zorg die voldoet aan professionele standaarden en richtlijnen. Veilige zorg betekent dat zorgverleners ernaar streven vermijdbare schade bij cliënten te voorkomen. Dit rapport beschrijft hoe zorgverleners de kwaliteit en veiligheid van hun zorg ervaren.
Kwaliteit is eigenlijk heel simpel. Het draait erom dat je aan de verwachtingen van de cliënt voldoet bij het verlenen van diensten. Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt een organisatie om die zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig. Zo wordt het niveau van kwaliteit beter en beter.