Doordat de QuickRelease technologie ervoor zorgt dat de wc bril gemakkelijk kan worden losgemaakt van het toilet, wordt het ook veel gemakkelijker om het toilet schoon te maken. De toiletzitting kan worden losgemaakt door beide kanten van het scharnier in te drukken.
Quickrelease is een term die gebruikt wordt bij toiletzittingen.Wc brillen met quick release kunnen probleemloos met een simpele klikbevestiging worden verwijderd en weer teruggeplaatst. De toiletpot kan hierdoor aanzienlijk sneller, eenvoudiger en vollediger worden gereinigd.
Voordat je alles druk begint te meten is het goed om te weten dat enkele maten altijd vast staan. Zo heeft de as van het voorwiel altijd een lengte van 100mm, heeft iedere as met een snelspanner (quick release) een diameter van 5mm (9mm) en heeft de steekas van een achterwiel altijd een diameter van 12mm.
De steekas biedt een alternatief voor de snelspanner. Met de steekas zet je het wiel stevig vast doordat het door het fietswiel wordt gestoken. Bovendien is de steekas gemakkelijk te monteren. Ook kun je met een steekas je fiets stabieler verbinden met je fietstrainer.
Wanneer moet ik de trapaslagers vervangen
De lagers van je trapas slijten door gebruik. De hoeveelheid kilometers, de omstandigheden waaronder je fietst en de mate van onderhoud bepalen hoe lang je trapaslagers meegaan. De lagers moeten vervangen worden als: Ze niet meer soepel draaien.
Steekassen zijn al bekend uit de mountainbike-sector, waar ze al vele jaren worden gebruikt. De reden daarvoor is, dat ze stabieler zijn. Omdat schijfremmen door hun grote grip een verhoogd krachteffect op de as veroorzaken, is een mountainbike-steekas daarom de oplossing bij uitstek voor alle racers met schijfremmen.
Langere levensduur, minder onderhoud
Keramische kogels hebben een lagere dichtheid en een veel hogere hardheid dan stalen kogels. Ze zijn erg slijtvast: kleine deeltjes die in het lager terechtkomen worden simpelweg verpulverd.
De snelspanner heeft aan de ene zijde een schroefdraad, waarmee een borgstuk aangedraaid kan worden. Aan de andere zijde zit een veersysteem en een hefboompje, waarmee het wiel in het frame wordt geklemd. Voordat de uitvalnaaf op racefietsen werd gebruikt, werd vaak gebruikgemaakt van vleugelmoeren.
Spline of Dicut
De spline is de standaard naaf die in de DT Swiss wielen zit. De dicut variant is wat lichter, wat dus weer zorgt voor een gewichtsbesparing van het wiel.
Voor steekassen heb je een inbussleutel (12mm, 15mm) nodig.
Dat doe je met een hendeltje op de as of met een 6 millimeter inbussleutel. Misschien heb je een Q-Loc, dat is een soort snelspanner voor steekassen. Die zijn helemaal makkelijk: hendeltje los, klaar.
Wanneer moet ik de trapaslagers vervangen
De lagers van je trapas slijten door gebruik. De hoeveelheid kilometers, de omstandigheden waaronder je fietst en de mate van onderhoud bepalen hoe lang je trapaslagers meegaan. De lagers moeten vervangen worden als: Ze niet meer soepel draaien.
Steekassen zijn al bekend uit de mountainbike-sector, waar ze al vele jaren worden gebruikt. De reden daarvoor is, dat ze stabieler zijn. Omdat schijfremmen door hun grote grip een verhoogd krachteffect op de as veroorzaken, is een mountainbike-steekas daarom de oplossing bij uitstek voor alle racers met schijfremmen.
Afhankelijk van de rijstijl moet de trapas meer dan honderd omwentelingen per minuut aankunnen. Als deze is versleten of beschadigd, dan moet je de trapas vervangen om ervoor te zorgen dat de aandrijving veilig functioneert en blijft functioneren.
Spline of Dicut
De spline is de standaard naaf die in de DT Swiss wielen zit. De dicut variant is wat lichter, wat dus weer zorgt voor een gewichtsbesparing van het wiel.
Naast lagers moet je nog een flink aantal onderdelen voorzien van een vetlaagje. Zo moet je de steekas bijvoorbeeld insmeren met fijn vet. Dit zorgt ervoor dat er geen water insijpelt. Voorts dient ook de crank gesmeerd te worden.
Aan het uiteinde van de lange inbussleutel is een kogelkop gemonteerd die er voor zorgt dat de inbussleutel onder elke hoek tot max.
Met een klein boortje een gaatje in de imbussleutel boren, klein zelftappertje erin draaien en dan heb je grip om hem er met een tang uit te trekken. En geen inbussleutels van de Ikea meer gebruiken!
Wat is beter 2x11 of 1x12? Dit is afhankelijk van jouw persoonlijke voorkeur en rijstijl. Een 2x11 aandrijving biedt meer versnellingsopties en kan beter geschikt zijn voor rijders die veel variatie in hun terrein tegenkomen.
Mountainbikes zijn zuivere fietsen - al het overbodige wordt weggelaten, want dat betekent alleen maar extra gewicht, wat de klimcapaciteiten en wendbaarheid niet ten goede komt. Daarom zie je geen spatborden, vast gemonteerde verlichting of bagagedragers.