8 op de 10 Vlamingen is actief op sociale media, en Facebook neemt daarvan het grootste deel voor haar rekening. 74% van de Vlamingen opent en bekijkt Facebook minstens maandelijks. Op gepaste afstand volgen YouTube en Instagram. Pinterest, LinkedIn en Twitter ontlopen elkaar daarachter niet veel.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Als je WhatsApp tot de social media rekent – en dat is een grote als, doordat het openbare karakter bij WhatsApp ontbreekt - is dat platform nog steeds ruimschoots het grootst. Facebook komt ook weer boven de 10 miljoen Nederlandse gebruikers uit, en YouTube vult de top 3 aan.
Instagram. Instagram is dé grote winnaar van het social media onderzoek. Met 710.000 nieuwe gebruikers in één jaar is dit platform het hardst gegroeid.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Populaire categorieën onder jongeren zijn mode en sport. Daarnaast zijn communities op Instagram booming, zoals travellers, fashionista's, fitgirls, sneakerfreakers, etc. Jongeren hebben contact met elkaar via de comments en eigen hashtags.
Facebook. Facebook is nog altijd het grootste social media kanaal ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen.
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
Nieuwkomer TikTok heeft momenteel 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder en 425.000 gebruikers van 6 t/m 14 jaar. TikTok wordt met name gebruikt door meisjes van 9 t/m 14 jaar om korte muziekvideo's te maken en te delen.
Aantal gebruikers TikTok Nederland en wereldwijd
De grootste doelgroep is tussen de 13 en 18 jaar; een vrij jonge doelgroep dus. In 2021 had TikTok 1,7 miljoen gebruikers in Nederland.
Wat is de doelgroep van Instagram? De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Zo zijn er veel stickers, emoticons, GIFjes, filters en andere functies die een TikTok filmpje nog beter maken. En dit kan allemaal vanaf je mobiele telefoon. Ook is engagement en het gezamenlijke aspect een groot pluspunt. Zo kan elke gebruiker reageren op een video van een andere gebruiker.
De schatting is dat het gaat om tussen 1,2 en 1,6 miljoen kinderen die in de afgelopen jaren van de app gebruik hebben gemaakt. TikTok groeit het snelst van alle sociale-mediaplatforms, zeker onder jongeren.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
Zo'n 5 procent stopte dit jaar helemaal met Facebook. Van de iets meer dan 10 miljoen Nederlanders die het internet gebruikt, zit nog steeds 74 procent elke dag op deze site, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Vijf jaar eerder keken nog 80 procent van alle Nederlandse internetgebruikers dagelijks op het platform.
Ook reguliere tv-programma's wordt nog veel gekeken, met name onder kinderen van 0 tot en met 2 jaar (38 procent). Leerzame apps zoals Squla en Gynzy worden door 6 procent van de kinderen gebruikt. De meeste kinderen zijn dagelijks bezig met YouTube (64 procent) en televisie (59 procent) kijken.
Van de 15- tot 19-jarigen zit 42 procent inmiddels dagelijks op TikTok. De groei van TikTok in de groep tussen 20 en 39 jaar werd volgens Newcom versterkt door de coronamaatregelen. "Ze konden minder uitgaan, er waren minder studentenfeesten en festivals, en studeren op locatie kon vaak niet.
Het dagelijks gebruik van WhatsApp nam licht af, van 9,8 miljoen naar 9,7 miljoen Nederlanders. Als we verder op de data inzoomen, dan zien we dat het dagelijks gebruik onder jongeren is gedaald van 88 naar 84 procent. De grootste daling van het dagelijks gebruik zien we echter onder 20-29-jarigen.
Jongeren besteden veel tijd aan social media. Meer dan de helft van de jongeren (n=34) zijn dagelijks minstens vier uur actief op deze social media, met name op WhatsApp, Instagram, Snapchat en TikTok, en in mindere mate aan Facebook, Discord en Telegram.
Tot jongvolwassenen rekenen we mensen tussen het twintigste en veertigste levensjaar. Daarna, van het veertigste tot het vijfenzestigste levensjaar, spreken we over mensen van middelbare leeftijd. Jongvolwassenen maken grote veranderingen mee.
70% vindt bijvoorbeeld dat het stoort als jongens op straat naar meisjes fluiten. Voor 30% kan dat wel. Een holebikoppel dat op straat tongkust, kan voor 80%. 75% van de jongeren stoort zich er niet aan wanneer een meisje een hoofddoek draagt op straat of op het werk.