Bedrijfsleven, overheid en consumenten kunnen onder begeleiding van het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) afspraken maken over de kwaliteit en veiligheid van producten, diensten of processen. Deze afspraken worden normen genoemd.
Normen zijn duidelijk meetbaar en kun je zien als een soort spelregels van waarden. Een voorbeeld van een norm is “Je houdt de deur open voor degene die achter jou aan komt”. De achterliggende waarde is dan Beleefdheid.
Norm: Als je je aan iemand voorstelt, geef je die persoon een hand. Norm: Als je in de trein zit, draai je gaan harde muziek. Norm: Als je de kans hebt iemand te helpen, dan doe je dat. Norm: Als je hard werkt, verdien je geld en kun je lekker op vakantie.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Normen zijn gedragsregels die als normaal en vanzelfsprekend worden betitelt. Het zijn omgangsvormen binnen een samenleving die iedereen kent en toepast. Het is normaal dat je op tijd komt als je met iemand hebt afgesproken.
Normen zijn ongeschreven regels over hoe je je hoort te gedragen. Waarden zijn de achterliggende idealen die als waardevol worden aangeduid; dingen die je belangrijk vindt, als persoon of als groep. Het is een veel gebezigde term tegenwoordig.
Normen zijn gedragsregels binnen een groep.
Gedragsregels komen tot stand binnen een groep. Dat kan bijvoorbeeld een drillrap-groep zijn maar ook een klaverjasclub of een groep met dezelfde nationaliteit of achtergrond.
Normen gaan over wat 'je moet' of wat je van jezelf 'niet mag'. Jouw persoonlijke normen zijn een soort van regelgeving die als persoonlijke drijfveer fungeren. Voorbeelden van normen zijn: Je mag niet huilen want dat is een teken van zwakte.
Kernwaarden van jouw organisatie zijn de belangrijkste waarden van jouw bedrijf. Soms worden ze basiswaarden genoemd. Een kernwaarde zegt veel over de identiteit van jouw bedrijf maar ook over de bedrijfscultuur. Kernwaarden binnen de organisatie vertellen iets over de gezamenlijke overtuigingen die je hebt.
Wat zijn merkwaarden? Merkwaarden, ook wel kernwaarden genoemd, geven aan wat voor je merk het allerbelangrijkste is. Het zijn de waarden waar je als merk in gelooft en die je als merk doorleeft. Ook dragen ze bij aan een duidelijk merkideaal.
Wat is een visie? De visie geeft aan wat de toekomstige doelstelling is van het bedrijf, ofwel met betrekking tot de aankomende 5 tot 10 jaar of met betrekking tot de ideale toekomst. Deze visie dient ter motivatie en inspiratie en gaat in op de verandering die een organisatie in de samenleving nastreeft.
“Een norm is een document, dat via een strikt vastgestelde procedure en via consensus tot stand komt en door een erkende instelling wordt goedgekeurd. Dat document bevat regels, richtlijnen of kenmerken voor gemeenschappelijk en herhaald gebruik.
Bedrijfsleven, overheid en consumenten kunnen onder begeleiding van het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) afspraken maken over de kwaliteit en veiligheid van producten, diensten of processen. Deze afspraken worden normen genoemd. Het proces om deze normen te maken heet normalisatie.
Waarden zijn de idealen, motieven of achterliggende ideeën die in een samenleving of groep als nastrevenswaardig en waardevol worden beschouwd. Normen zijn de concrete richtlijnen voor het handelen, hoe men zich hoort te gedragen. Op die manier sturen normen ons sociaal handelen.
Norm: Als je het niet met iemand eens bent, ga je niet gelijk schelden of slaan. Norm: Als je zegt dat je iemand helpt, dan doe je dat ook. Norm: Als iemand, een meerdere bijvoorbeeld, je opdraagt wat te doen, dan doe je dat. Norm: Als een oudere valt, help je hem of haar overeind.
Normen zijn afgeleid van waarden. De waarde is bijvoorbeeld respect, de afgeleide norm kan dan zijn: je moet wel beleefd zijn. Normen zijn geboden, normen zijn objectief.
Werkwaarden laten zien wat je belangrijk vindt, wat je met werk wilt bereiken. Bijvoorbeeld de wereld verbeteren, rijk worden of autonomie. De werkwaarden staan in alfabetische volgorde. Bij de meeste werkwaarden worden ter illustratie passende voorbeeldberoepen genoemd.
Normen zijn regels die uit waarden voortkomen. Zo hoort bij de waarde 'rekening houden met elkaar' de norm (regel), dat je in de tram opstaat voor oudere mensen. Die regel staat nergens beschreven, maar is toch bij iedereen bekend.
Bij de waarde eerlijkheid kun je bijvoorbeeld de norm bedenken dat je niet moet liegen. Normen kunnen positief of negatief geformuleerd worden. Positief zijn dingen die je juist wel moet doen, terwijl negatief gaat over dingen die je niet mag doen.