Een gesprek met een overbezorgde emotionele dochter, met die collega die 'alles beter weet' of met die norse cliënt die niets wil. Je weet dan al dat het een 'lastig' gesprek wordt en dat je goed moet opletten om professioneel te blijven reageren. Dat betekent dat je ook bij lastige gesprekken de regie hebt en houdt.
Een lastig gesprek heb je niet zomaar. Bijna altijd is er 'iets' voorgevallen. Of, je vermoedt dat er iets zou kunnen gebeuren. Je hebt bij voorbaat al een (waarde)oordeel over je gesprekspartner en juist als dat (waarde)oordeel niet al te positief is, kun je spreken van het ontbreken van vertrouwen.
Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.
Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.
Gespreksdoelen kun je onderverdelen in: Kennisdoelen (wat wil je dat de cliënt weet) Gedragsdoelen (wat wil je dat de cliënt in het vervolg doet) Houdingsdoelen (je wilt dat de cliënt positief tegenover dit onderwerp staat/ positieve attitude)
Een Drie- gesprek, is een gesprek tussen werkgever, werknemer en psycholoog, met als doel helderheid te verschaffen in de wederzijdse behoeftes van werkgever en werknemer, waarbij er wordt gezocht naar de best passende oplossingen voor een succesvolle arbeidsre-integratie.
Geef rustig en duidelijk aan hoe jij de situatie beleeft, wat je voelt en wat je wilt. Vraag hoe de ander de situatie beleeft, wat hij voelt en wat hij wil.
Confronteren is een gespreksstijl. Je gaat in feite de confrontatie aan met diegene waarmee je in gesprek bent.
Schrijf niets op, onthoud alleen de kernwoorden. Maar bovenal: bedenk zelf ook welke vragen voor jou belangrijk zijn. Want een belangrijk gesprek wordt pas goed als beide gesprekspartners inbreng hebben. Door te vragen én met volle aandacht te luisteren.
Adem bewust en goed in en uit. Je erkent je emoties, staat er even bij stil en geeft ze 'meer lucht'. Ze worden dan minder heftig en zijn beter 'in de hand' te houden. 'Even diep zuchten' is dus nog niet zo gek om je emoties te reguleren.
Er is sprake van een tweegesprek als twee personen met elkaar in gesprek zijn. Bij meer dan twee personen spreken we van een groepsgesprek. Tweegesprekken kunnen gestructureerd verlopen, m.a.w. de gespreksonderwerpen worden in een vast format besproken.
Deel 3, Gespreksvormen en verpleegkundige methodieken, bevat een diverse inhoud: gegevens verzamelen en diagnostiek, motiverende gesprekstechnieken, het familiegesprek, slecht nieuws brengen en het 'zorgen delen'-gesprek.
Bij privégesprekken en professionele gesprekken vinden dezelfde communicatie- processen plaats. Toch is er een belangrijk verschil. Bij professionele gesprekken stuur je het gesprek op een manier die past bij je functie of de rol die je in die functie vervult.
Gespreksvaardigheden zijn vaardigheden die goed van pas komen in de communicatie met anderen. Het zijn algemene skills die je zowel op het werk als privé kunt inzetten om jouw mening over te brengen, maar ook respect te tonen voor de mening van de ander.
Een gesprek of conversatie is een mondelinge communicatie tussen ten minste twee personen; in geval van één persoon spreekt men van een monoloog of een toespraak.
Praten over koetjes en kalfjes vinden we soms lastig of gewoon vervelend. Toch heeft small talk een belangrijke functie. Juist door te praten over de alledaagse dingen die in eerste instantie wat nutteloos lijken, leer je iemand op bijvoorbeeld een feestje beter kennen.
De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.