De safety car (in sommige klassen ook wel pace car genoemd) is in de autosport een wagen die de snelheid van deelnemende wagens op het circuit beperkt, in geval van een gevaarlijke situatie zoals een groot ongeluk, gevaarlijke conditie van de baan (b.v. stromende regen) of een object op de baan.
"Als de dienstdoende marshalls het veilig achten en er komt in beeld te staan 'Lapped Cars May Now Overtake', mogen de achterliggende rijders de leidende auto's en de Safety Car inhalen. Zij moeten dan op gepaste snelheid en zonder in te halen achteraan aansluiten."
De safety car rijdt vooraan in het peloton met een snelheid van ongeveer 60 km/u. Dit zorgt ervoor dat de coureurs achter de safety car minder snelheid maken, waardoor er minder kans is op een ongeluk. Als de safety car het circuit oprijdt, kunnen de coureurs weer gewoon met hun normale snelheid rijden.
In de autosport is een safetycar of een pacecar een auto die de snelheid van concurrerende auto's of motorfietsen op een circuit beperkt in het geval van een gevaarlijke situatie, een obstakel op de baan of slecht weer.
Je verwacht het niet, maar tijdens de IndyCar-race door de straten van Detroit is het wel degelijk gebeurd; een crash van de safety car. Voor aanvang van de race in Detroit reed de safety car voor het veld uit, maar de bestuurder reed zijn auto de muur in. De crash veroorzaakte enige commotie op het circuit.
"Ik ben een freelancer en kan alleen een factuur sturen als ik heb gewerkt. Dat kan ik nu dus niet, omdat er niet geracet wordt. Daarom heb ik momenteel geen inkomen." "Ik voel me veilig, maar ik hoop voor iedereen in deze business dat we snel weer gaan beginnen", vervolgt Maylander.
Mercedes levert
De safety car is er om de veiligheid te waarborgen, niet om in de weg te rijden. Door deze communicatie komt dat dan ook nauwelijks voor. Bernd Maylander bestuurt al sinds 2000 de safety car. Daarvoor was hij erg succesvol in andere raceklassen, zoals de Duitse DTM-serie.
730 pk en een prijskaartje boven de vier ton: dit is de nieuwe Mercedes safetycar voor de F1. Mercedes heeft de nieuwe safetycar en medical voor F1 seizoen 2022 gepresenteerd.
Sinds 2011 rijden Formule 1-auto's rond met het 'Drag Reduction System' (DRS). Met dit systeem kunnen coureurs hun achtervleugel openklappen. Dit systeem is bedacht om het inhalen te bevorderen en zo meer spektakel te creëren.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
De gele vlag
In dit geval moeten naderende Formule 1 coureurs snelheid minderen en mogen ze niet inhalen. Zie je twee gele vlaggen langs het circuit wapperen? Dan betekent dit groot gevaar. De coureurs moeten snelheid minderen, mogen niet inhalen en moeten voorbereid zijn om de race tijdelijk te staken.
De F1-coureurs die in de top tien van een Grand Prix finishen krijgen WK-punten. De winnaar krijgt 25 punten, de nummer twee 18 punten, de nummer drie 15 punten, de nummer vier 12 punten, de nummer vijf 10 punten en zo gaat het verder tot de nummer tien, die één punt krijgt.
De Formule 1-rechten zijn vanaf dit jaar verhuisd naar Viaplay . Ziggo Sport heeft dan 9 jaar met veel plezier Formula 1 uitgezonden en we zijn er trots op dat je Formule 1 zo lang via Ziggo Sport hebt kunnen kijken.
Iedere vrije training, kwalificatie en Grand Prix van de Formule 1 zal in Nederland vanaf 2022 live uitgezonden worden door Viaplay.
Formule 1 zal in Nederland van 2022 tot 2024 te zien zijn bij Viaplay. Nu kijk je F1 TV Pro nog gratis omdat je Ziggo Sport Totaal hebt. Vanaf 16 december kan dat niet meer, dan stopt je gratis F1 TV Pro.
GT 63 S wordt 'medical car'
AMG levert al sinds 1996 onafgebroken de safetycars voor de Formule 1. Met 730 pk is de AMG GT Black Series in ieder geval de meest krachtige safetycar die uit Affalterbach komt rollen.
De prijs van de eerste Mercedes-AMG GT Black Series in Nederland is niet bekend. Hij komt pas volgend jaar op kenteken, dus dan kun je in de gegevens van de RDW spieken wat er voor de auto is betaald. De eigenaar moet minimaal 420.982 euro betaald hebben, want dat is de vanafprijs in Nederland.
In dit artikel gaan we dieper in op een paar extra gave updates in deze patch. Voor het eerst in de geschiedenis werden er in het F1®-seizoen van 2021 twee officiële Safety Cars geïntroduceerd.
Het nieuwe Formule 1-seizoen is losgebarsten en daarmee is ook de nieuwe safety car voor het eerst in actie gekomen. Safety car-bestuurder Bernd Mayländer zal dit seizoen in een Mercedes-AMG GT Black Series over de baan rijden, de nieuwe medical car is een vierdeurs Mercedes-AMG GT 63 S.
De wagen wordt bestuurd door een professionele rijder, momenteel (2020) Bernd Mayländer, en moet voldoende hoge snelheid aanhouden zodat de banden van de racewagens op temperatuur kunnen blijven en de motoren niet oververhit raken. De safety car werd voor het eerst ingezet bij de Grand Prix van Canada 1973.
De meest heftige crash uit de Formule 1 is de startcrash van de Grand Prix van België van 1998. Zoals zo vaak het geval is regende het hard op het circuit van Spa-Francorchamps en dus was het wegdek erg glad. Het hele veld kwam ongeschonden de eerste bocht door, maar toen ging het mis.
De reden waarom Lewis Hamilton voor een knalgele helm heeft gekozen, is omdat de Brit de fans een handje wil helpen. Op deze manier kunnen de auto's van ploegmaat George Russell en die van Hamilton beter uit elkaar worden gehouden.
Oordeel zelf: het jaarsalaris van een Formule-1 coureur ligt gemiddeld tussen de € 35.000 voor een beginner tot € 70.000 euro voor een ervaren monteur. De enige uitzondering is de Chief Mechanic: die kan bij een topteam wel tot rond de € 1 miljoen per jaar verdienen.