Een kwaliteitsnorm is een afspraak waaraan zorg moet voldoen voor behoud en bevordering van kwaliteit, eenduidigheid van zorg en inzichtelijkheid, waarop beleid en uitvoeringspraktijk kan worden getoetst. Dit kan een losstaand document zijn of onderdeel zijn van een richtlijn, leidraad of standpunt.
Kwaliteitsnormen zijn afspraken of richtlijnen waaraan organisaties moeten voldoen om de kwaliteit te waarborgen. Daarnaast zorgen ze voor eenduidigheid, en maken ze het mogelijk om een bepaald beleid te toetsen. Sommige kwaliteitsnormen maken deel uit van de algemeen geldende wet- en regelgeving.
NEN staat voor NEderlandse Norm, EN voor Europese Norm, ISO verwijst naar de Internationale Organisatie voor Standaardisatie. NEN beheert en publiceert voor Nederland geldende normen op zeer uiteenlopende gebieden.
NEN-EN-ISO 9001 specificeert eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem van een organisatie die: a) moet aantonen dat zij in staat is om consequent producten en diensten te leveren die voldoen aan de eisen van de klant en aan de van toepassing zijnde wet- en regelgeving, en b) zich ten doel stelt om de ...
Volgens het kwaliteitsinstituut valt kwaliteit (ISO 9001) te definiëren als: “Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.”
De ISO 9001 norm en haar betekenis
U kunt de norm gebruiken als kapstok om invulling te geven aan uw kwaliteitsmanagementsysteem. Certificering is niet verplicht, maar het voldoen aan de eisen in de norm is essentieel voor het behalen van ISO 9001 certificering voor uw organisatie.
ISO 9000 is de internationale paraplu van standaarden voor kwaliteitszorg en kwaliteitsborging in industriële- en dienstverlenende organisaties. ISO staat voor:'International Organisation for Standardisation' en is samengesteld uit afgevaardigden van overheden en bedrijven over de gehele wereld.
ISO-certificaten
ISO 9001 is de norm die eisen stelt aan het kwaliteitsmanagementsysteem.ISO 14001 stelt eisen aan ons milieumanagementsysteem. Beide ISO-certificaten zijn drie jaar geldig. Ieder jaar beoordeelt Bureau Veritas Gispen via een audit op een aantal belangrijke thema's.
Het kwaliteitsplan bestaat over het algemeen uit twee delen: een organi- satorische deel en een keuringsdeel. Het organisatorische deel beschrijft hoe de opdrachtnemer de organisatie van het werk zal gaan beheersen en het keuringsdeel beschrijft hoe het productieproces op het werk zal wor- den beheerst.
Kwaliteitsmanagement is de tak van het management die streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, productieproces, dienst of organisatie. Kwaliteitsmanagement is geen afgebakend vakgebied, maar komt terug in alle delen van het management van een onderneming.
Wat zijn kwaliteitsindicatoren? Kwaliteitsindicatoren zijn gestandaardiseerde, wetenschappelijk onderbouwde maatstaven voor de kwaliteit van zorg die kunnen worden gebruikt om de klinische prestaties en uitkomsten te meten en op te volgen.
De kwantiteit gaat over de totale hoeveelheid van een product, hierbij wordt gekeken naar de massa/volume van het product. De kwaliteit gaat over het aantal beschikbare voedingsstoffen in het product voor het lichaam. Kwantiteit en kwaliteit zijn dus daadwerkelijk twee verschillende dingen.
Hoe ziet een kwaliteitsmanagementsysteem eruit? Een kwaliteitsmanagementsysteem is een beschrijving van je bedrijf. Het bestaat uit verschillende onderdelen, zoals strategie, heldere interne organisatie, primaire procedures en ondersteunde procedures.
Als kwaliteit gaat over de mate waarin scholen erin slagen hun doelen te bereiken, gaat kwaliteitszorg om de zorg voor die kwaliteit.
Een kwaliteitssysteem is verplicht, het hebben van een keurmerk niet. De wet verplicht tot een intern systeem voor kwaliteit. De kwaliteitstoets door een externe partij zoals bijvoorbeeld bij het HKZ keurmerk plaatsvindt is geen verplichting.
kwaliteitszorg is de managementfunctie die de organisatie richt op kwaliteit. Deze functie is te begrijpen als: er zorg voor dragen en er naar streven - in woord en daad - dat de resultaten die de organisatie beoogt, aan de vooropgestelde eisen voldoen.
In het Kwaliteitskader worden daarbij vier richtinggevende thema's genoemd voor de zorgverbetering. Daarbij gaat het om: compassie, uniek zijn, autonomie en zorgdoelen. Bij alle vier zijn er verbindingen met intimiteit en seksualiteit. Compassie: gericht op nabijheid, vertrouwen, aandacht en begrip.
De kwaliteitsdoelstellingen zijn een vertaling van het beleid in meetbare en haalbare termen. Welke maatregelen zijn nodig om te verzekeren dat aan de eisen van de klant en de wet wordt voldaan? Dit zal variëren van bedrijf tot bedrijf en kan zelfs variëren voor verschillende type klanten binnen het bedrijf.
Kwaliteitsplanning is het formuleren van de specifieke maatregelen, de nodige middelen en een werkvolgorde om tot een vastgesteld kwaliteitsdoel te komen. Kwaliteitsplanning is de feitelijke en praktische invulling van kwaliteitsbeleid.
NEN betekent Nederlandse Norm. NEN is de naam van de samenwerking tussen het Nederlandse Normalisatie-instituut en Stichting NEC.
ISO 45001 is een hulpmiddel om systematisch invulling te geven aan de wettelijke verplichting voor werkgevers om zorg te dragen voor de veiligheid en gezondheid van werknemers. Daarnaast draagt het bij aan het voeren van een beleid dat gericht is op het realiseren van zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden.