Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen die ons beeld en ons oordeel, filteren over onszelf en over anderen. De kwaliteiten die je bezit zeggen vooral waar je goed in bent en HOE je dingen doet. Je kernwaarden verklaren WAAROM je dingen doet.
Je bent je kernwaarden
De reden dat we ze kernwaarden noemen in plaats van simpelweg 'waarden', is omdat ze de kern zijn van je identiteit. Ze bepalen je prioriteiten, wat je doet (en hoe je het doet), je relaties, hoe je leven zal verlopen en zelfs wie je bent.
Met kernwaarden geef je aan waarom en hoe je bedrijf dingen doet. Aan de hand van kernwaarden kun je veel makkelijker strategische beslissingen nemen. Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Je voorkomt veel discussies.
Kernwaarden zijn dus drijfveren die het waarom van je handelen verklaren. Je krijgt ze mee vanuit je opvoeding, bewust en onbewust en vorm je zelf tijdens je leven. Daarom veranderen deze waarden ook gedurende je leven.
Kwaliteit is voor ons de fundamentele waarde en daarmee vormt het de eerste ankerwaarde van ons merkhuis. We geven geen goed bedoeld of academisch advies. We geven advies waar de klant oprecht wat aan heeft.
Waarden zijn bepaalde dingen die iemand of een groep mensen belangrijk vinden. Zo heb je bijvoorbeeld eerlijkheid, vrijheid of rechtvaardigheid als waarden.
Een persoonlijke waarde is iets dat jij belangrijk vindt. Je waarden zijn de dingen die er echt toe doen in je leven. Het geeft op een stenografische manier weer, waardoor jij gemotiveerd wordt. Je persoonlijke waarden in combinatie met je overtuigingen zijn de bron van je besluitvorming.
Slechte waarden
Voorbeelden zijn: 3 Ferrari 's bezitten, meer geld verdienen (dan je ouders), positief blijven (denk daar maar eens over na), altijd doen waar je zin in hebt of verwachten dat iedereen doet wat jij wilt. Vaak zijn deze slechte waarden bijgelovig, buiten je controle en sociaal destructief.
Wat is het verschil met waarden? Waarden hebben te maken met wat voor jou belangrijk is, waar jij je voor wilt inzetten, terwijl normen jouw huishoudboekje zijn van wat 'moet' van jezelf of wat 'niet mag' van jezelf. Waarden kunnen evenals normen een persoonlijke drijfveer zijn.
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden van een bedrijf of organisatie. Kernwaarden worden ook wel basiswaarden genoemd.
Liefde is een persoonlijke waarde en mocht dat voor jou ook zijn, dan is dat een belangrijke motor die jou aanzet tot activiteiten. Persoonlijke waarden bepalen nu eenmaal ons doen en laten voor een groot deel samen met de bijbehorende overtuigingen en normen.
Passie is ook een fraaie kernwaarde. Op zich prima, maar meestal wordt die door de organisatieadviseur gehint omdat het bedrijf kampt met een probleem; men is eenvoudigweg niet te motiveren. Het introduceren en verkondigen van de kernwaarde "passie" zal u dan niet helpen.
Mensen die integer zijn hebben een hekel aan: slijmen of beslijmd worden. hypocriete houding. leugen en bedrog.
Eerlijke mensen proberen nooit iedereen te behagen.
Deze mensen zijn trouw en kordaat in hun overtuigingen. Bovendien weten ze precies hoe ze sterke en betekenisvolle banden kunnen scheppen met mensen die volgens hen hun vriendschap waard zijn.
Norm: Als je een verkering hebt, ga je niet met een ander zoenen. Norm: Als je in de lift staat, laat je geen windjes. Norm: Als iemand bij het stoplicht even voor wil met de auto, dan laat je die persoon voor. Norm: Als iemand geld opneemt bij de pinautomaat, hou je afstand.
Samenwerking als kernwaarde
En algemene kernwaarden die de verantwoordelijkheden uitdrukken ten opzichte van anderen zoals 'afspraak is afspraak' en 'als één mond naar buiten treden'. De kernwaarde 'samenwerking' bepaalt mede de identiteit van de organisatie en versterkt de wijze waarop medewerkers samenwerken.
Kernkwaliteiten zijn die kwaliteiten die jou het meest typeren. Kernwaarden zijn die kernkwaliteiten die zo verankerd zijn in jouw persoon dat het jou ten voeten uit weergeeft.
Misschien is aandacht wel de belangrijkste waarde in onze wereld van zorg: een complimentje, een bedankje, een hand op de schouder wanneer dat even nodig is. Aandacht gaat over gezien worden en, soms onverwacht, beloond worden met een glimlach.
Een waarde is iets wat een persoon of samenleving nastrevenswaardig vindt. Een waarde geeft aan wat men wenselijk vindt, zoals bijvoorbeeld goed gedrag. Het woord waarde wordt vaak samen met het woord normen gebruikt.
Een missie definieert vanuit het NU het bestaansrecht en identiteit van de organisatie. Door middel van je missie geef je aan wie je bent, wat je doet en wat je wil bereiken. Je missie is tijdloos, maar wel toe te passen op dit moment. Een missie staat dus, in tegenstelling tot een visie, niet ter discussie.