Er zijn veel verschillende competenties die je kan ontwikkelen. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills. Hard skills zijn de technische skills die vaak gerelateerd zijn aan functies of rollen.
Dat is een schematisch overzicht van alle medewerkers (binnen een team) en hun bijbehorende competenties, vaardigheden en kwalificaties.
De competentie adviseren staat op menige lijst met algemene competenties.
Een bekwaamheidsdossier is een geordende verzameling documenten die inzichtelijk maken dat een leraar bekwaam is en zijn bekwaamheid in zijn professionele loopbaan onderhoudt in overeenstemming met het beleid van zijn school(bestuur).
De definitie van een competentie is te omschrijven als 'een in gedrag waarneembare combinatie van kennis, vaardigheden, houding en/of persoonskenmerken (persoonlijke kwaliteiten) waarmee in een arbeidssituatie bepaalde doelen worden bereikt'.
Voorbeelden van didactische vaardigheden: Inspireren en enthousiasmeren. Omgaan met vragen en reacties. Omgaan met weerstand.
Meestal beschikt een gemotiveerd persoon naast de competentie motiveren ook over de competentie overtuigen. Dit komt doordat op sommige momenten grote overtuigingskracht nodig is om andere mensen goed te kunnen motiveren.
Geduld. Definitie van de competentie geduld Vermogen om rustig af te wachten of een langdurige taak rustig af te maken. Niet sneller willen dan de omstandigheden of de eigen situatie toelaat.
Als richtlijn is het voldoende om drie tot vijf competenties op je cv te zetten. Je begint met de competenties die relevant zijn voor de functie of die in de vacaturetekst staan. Daarbij kun je nog een aantal van jouw competenties benoemen die je zelf belangrijk vindt voor het uitvoeren van je werk.
Goed advies kun je eigenlijk pas geven nadat je eerst alle benodigde informatie hebt verzameld en geanalyseerd. Ga daarom altijd eerst in gesprek met de klant. Luister naar de klant maar stel zelf ook gerichte vragen. Het is belangrijk om op de hoogte te zijn van de situatie zodat je gericht advies kan geven.
Je slechte eigenschappen zijn bijvoorbeeld dat je ongeduldig en chaotisch bent of moeilijk nee kan zeggen. Maar bekijk het eens vanuit een ander perspectief. Deze eigenschappen tonen ook aan dat je gedreven bent en een hart voor de zaak hebt.
De competentie 'flexibel' komt voor op bijna 16 procent van de cv's, 'leergierig' op bijna 11 procent, en 'nauwkeurig' (of 'accuraat') op ruim 10 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van Start People, op basis van een analyse van ruim 250.000 cv's.
Ontwikkelingspunten zijn eigenlijk eigenschappen die wij nog niet compleet beheersen, je kunt je op deze punten nog verder ontwikkelen. Een synoniem hiervoor is bijvoorbeeld, een verbeterpunt.