Een koopovereenkomst kunt u mondeling of schriftelijk sluiten. U heeft bepaalde rechten en plichten als u iets koopt. Zo heeft u recht op een onbeschadigd product.En u bent verplicht om te betalen voor het product.
Als consument ben je verplicht de afgesproken prijs te betalen en de verkoper moet jou een deugdelijk product leveren. Dat wil zeggen, een product dat gedurende een bepaalde tijd aan alle eisen voldoet die je daaraan bij normaal gebruik mag stellen. En aan bijzondere eisen als dit bij de koop is vastgelegd.
Geen bedenktijd aankoop winkel
Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.
Heeft u iets in een winkel gekocht? Dan kunt u de koop niet ongedaan maken. Soms mag u van de verkoper ruilen. Of hij neemt het product terug en u krijgt een tegoedbon of geld terug.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Aankopen in de winkel
Juridisch gezien is de optie tot retourneren niet verplicht. Het retourbeleid gaat in dit geval verder dan wettelijke verplichtingen. De verkoper kan er zelf voor kiezen op de bon of boven de toonbank een ruiltermijn aan te geven. Dit geldt wanneer er geen sprake is van een gebrekkig product.
Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling.
Autoriteit Consument & Markt: toezicht op consumentenzaken
Sinds 1 april 2013 is er een nieuwe toezichthouder: de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM is een samenvoeging van de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA).
In boek 7 van het Burgerlijk Wetboek is de speciale regelgeving opgenomen die de consument moet beschermen. Het consumentenrecht heeft ook betrekking op aankopen buiten de verkoopruimte. Bijvoorbeeld deur-tot-deur- verkoop, een verkoopdemonstratie bij iemand thuis of verkoop op straat.
Een online bestelling annuleren mag altijd. Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Heb je iets gekocht in de winkel? Dan zegt de wet: koop is koop.
Het doel van het consumentenrecht
Het consumentenrecht wil bescherming bieden aan de consument. Deze bescherming is nodig omdat de consument in zijn relatie tot de professionele wederpartij om allerlei redenen op achterstand loopt. Het recht wil deze ongelijkheid compenseren door de consument bescherming te bieden.
De koper heeft één hoofdverplichting: betaling van de koopprijs.De wet bepaalt niet waar of wanneer betaald moet worden. Heeft men over de plaats van betaling niets speciaals afgesproken dan moet worden betaald daar waar wordt geleverd.
Dan mag je de koop tot 14 dagen na het ontvangen van het laatste product ontbinden. Bestel je een dienst en product samen, dan gaat de bedenktijd in op het moment dat je het product ontvangen hebt. Als je de verkoop ongedaan maakt, is de verkoper verplicht het product terug te nemen.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken. Dit geldt niet bij bijvoorbeeld de aankoop van een krant, reis of maatpak.
Daarvoor geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Binnen die termijn kun je de webwinkel laten weten dat je van de koop afziet en heb je 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.
Als webwinkelier ben je verplicht te voldoen aan je informatieplichten. Zo is het verplicht een modelformulier herroeping beschikbaar te stellen aan je klanten. Jouw klanten hoeven dit formulier echter niet te gebruiken, ze mogen hun retouren bijvoorbeeld ook per e-mail aanmelden.
Het risico bestaat dat je het product niet meer aan anderen kunt doorverkopen en je dus verlies draait op dit gebruikte product. Zo simpel ligt het niet. De wet bepaalt dat een consument in principe 14 dagen retourrecht heeft en het product binnen deze 14 dagen mag retourneren, zonder hierbij een reden te vermelden.
Recht op bedenktijd (ontbinding)
U heeft het recht om tot veertien dagen nadat u het product ontvangen heeft, de koop alsnog ongedaan te maken. Men spreekt dan ook wel van het recht om de koopovereenkomst te ontbinden of te annuleren.
De koper kan om bepaalde redenen zonder meer afzien van de koop. Maar kan de overdracht van de woning niet doorgaan omdat hij bijvoorbeeld niet heeft betaald, dan kan de verkoper hem 'in gebreke stellen' en een boete opeisen.
Als koper van een product heeft u soms te maken met een wettelijke bedenktijd. U kunt dan uw (aan)betaling terugkrijgen als het product niet bevalt.