Deze verbanden noemen we de zogenaamde 'hoofdaandachtspunten'. Tijdens het formuleren van de hoofdaandachtspunten worden aspecten uit de de interne organisatie gekoppeld aan de bedreigingen of kansen uit de externe omgeving.
In een confrontatiematrix verbind je de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen van de SWOT-analyse door deze tegenover elkaar te zetten. Hierbij geldt: De sterke punten en de kansen creëren samen groeimogelijkheden. De zwakten en de kansen bieden ruimte voor verbetering.
De toetsing van de strategische opties vindt plaats, door vanuit drie verschillende invalshoeken naar de strategische optie te kijken. Deze drie invalshoeken zijn: Suitability, feasibility en acceptability. Per invalshoek dienen factoren of criteria te worden opgesteld.
SWOT staat voor Strengths (sterktes), Weaknesses (zwaktes), Opportunities (kansen) en Threats (bedreigingen). Strengths zijn de interne positieve punten en Weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse.
Maak een persoonlijke SWOT-analyse door de 4 onderdelen in te vullen: sterktes: waar ben je goed in en waarmee onderscheid je je écht van anderen? zwaktes: waar ben je minder goed in en zou je liever willen verbeteren? kansen: waar liggen jouw kansen?
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging) Nieuwe subsidiemogelijkheden (kans) of het verdwijnen van bepaalde subsidies (bedreiging)
Wees flexibel in je gedrag
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zorg er dus ook voor dat je jouw succes op meerdere manieren kunt bereiken. Als een bepaalde manier niet leidt tot succes doe dan wat anders. Dit vraagt ook doorzettingsvermogen; leer om te gaan met tegenslagen.
Met een persoonlijke SWOT analyse ga je op zoek naar je eigen sterke en zwakke punten en bekijk je wat je kansen en bedreigingen zijn.
De SWOT is een hulpmiddel om de grote hoeveelheid informatie van de interne en externe analyse overzichtelijk en eenvoudig weer te geven. Zo biedt de SWOT inzicht waardoor een organisatie zichzelf en de omgeving waarin zij actief is, beter kan begrijpen en beheersen.
De confrontatiematrix is eigenlijk een onderdeel van de SWOT-analyse waarbij sterke en zwakke punten "geconfronteerd" worden met kansen en bedreigingen met als doel een goede strategie te ontwikkelen. BInnen een marketingplan speelt de confrontatiematrix vaak een belangrijke rol.
Strategisch issues zijn de aandachtspunten waarbij externe ontwikkelingen en interne middelen elkaar versterken of juist verzwakken.
Het FOETSJE-model richt zich op de haalbaarheid en uitvoerbaarheid (feasibility van het SFA-model) van de strategische opties. Het weegt opties tegen elkaar af op basis van financiële, organisatorische, economische, technologische, strategische/sociale, juridische en ethische/ecologische aspecten.
Een 'sterkte-zwakte-analyse' bestaat uit onderzoek naar de sterke en zwakke punten van een organisatie. Door je eigen sterktes en zwaktes goed onder de loep te nemen, krijg je duidelijkheid over wat de beste volgende stap is en hoe je jezelf als organisatie kunt verbeteren.
Een sterkte zwakte analyse wordt ook wel eens een persoonlijke SWOT analyse genoemd. Door je eigen sterke en zwakke punten eens goed onder de loep te nemen krijg je duidelijkheid over wat de beste volgende stap is en hoe je jezelf zou kunnen verbeteren. Of waar je nu echt wilt werken en goed tot je recht zou komen.
Een persoonlijke SWOT Analyse is eigenlijk een invulschema met vier kwadranten, die je zelf eenvoudig kunt maken. Plaats in het kwadrant linksboven je sterktes en rechtsboven je zwaktes. Linksonder zet je je kansen en rechtsonder de bedreigingen. Probeer om in alle kwadranten ten minste 3 of 4 aspecten te benoemen.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
In dit licht onderscheiden we drie marktbewerkings- of segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerde marketing; Geconcentreerde marketing; Gedifferentieerde marketing.
Onderscheiden van concurrenten
Door deze twee keuzes te combineren ontstaan vier concurrentiestrategieën: 'overall' kostenleiderschap, differentiatie, focus-kostenleiderschap of focus-differentiatie.