Wat zijn de belangrijkste doelen voor uw bedrijf geweest in de voorbije 12 maanden? Hebt u die doelen gehaald en wat was de impact ervan? Wat zijn uw bedrijfsdoelen en uitdagingen voor de komende 12 maanden? Hoe plant u die doelen te bereiken?
Een goed verkoopgesprek is een natuurlijk verlopend gesprek waarin jij jouw gesprekspartner helpt om helder te krijgen hoe graag hij of zij de huidige situatie wil veranderen. Wat jij aanbiedt is daarbij in eerste instantie nog niet relevant. De potentiële klant inzicht geven in zijn of haar situatie is prioriteit 1.
Begroet je die klant, vergeet dan niet te glimlachen. Alleen een glimlach zorgt er al voor dat je klant je winkel positiever beoordeelt, eerder in gesprek raakt met een medewerker en sneller terug komt naar je winkel. Lees die laatste zin nu nog eens. Alleen door te glimlachen dus.
Voor een goed resultaat, moet je je verkoopgesprek goed voorbereiden. Dat begint al voor het maken van een afspraak. Zorg dat je een afspraak maakt met een relevante partij. ... Veel geziene koopmotieven zijn:
“Ga je morgen beginnen?” “Wil je hier eigenlijk wel werken?” “Moet je niet even met Jan gaan praten?” De ander moet eerst “ja” of “nee” antwoorden. Daarna kan hij gewoon zijn mond houden. Wat de vragensteller wil of vindt, is al in de vraag verpakt. Dit soort vragen is dus suggestief.
SPIN is een veel gebruikte vraagtechniek, bedoeld voor verkoop van grote producten en services. Groot in de zin van producten met grote waarde. Het acroniem staat voor: Situatie, Probleem, Implicatie en Need payoff vragen. De SPIN methodiek werd in 1988 ontwikkeld door de gedragspsycholoog Neil Rackham.
Open vragen beginnen met: wie, wat, wanneer, waar, en ook hoe, hoe vaak, etc. Open vragen nodigen uit om je verhaal te vertellen en leveren veel informatie op. Gesloten vragen zijn 'ja'-/ 'nee'-vragen of meerkeuze vragen.
Verkopen is één van de belangrijkste taken op deze aardbol. Alles wat jij hebt en nog zult krijgen is het resultaat van iemand die jou dat, ergens een keer, heeft verkocht. Door te verkopen ben jij een belangrijke schakel tussen jouw product of dienst en de klanten die daar voordeel van hebben.
Bepaal eerst welke waarde jij levert met je product en/of dienst voor jouw klanten? Om succes te boeken moet je eerst exact weten wie je doelgroep is. ...
Gebruik LinkedIn en ontdek hoe je in contact komt met nieuwe klanten. ...
Het is een matrix waarin je de product- of diensteigenschappen op de verticale as vermeldt en op de horizontale as de koopmotieven van de klant. Op het snijpunt van een producteigenschap en een koopmotief zet je een kruisje als ze met elkaar matchen. Zo doe je dat voor alle eigenschappen en koopmotieven.
In de meest algemene vorm kan je een sales proces omschrijven als: een set van duidelijk omschreven stappen en methodes van communicatie en contactmomenten. tussen een bedrijf en haar klanten en/of prospects. Het fungeert als een roadmap om van lead tot het closen van een deal te komen.
Een sales strategie, of verkoopstrategie, is een concreet stappenplan van een individu of een bedrijf om producten of diensten te verkopen met het doel inkomsten te genereren en te verhogen. Het is het plan waarmee u uw product of dienst keer op keer succesvol kunt verkopen.
Wat zijn verkoopactiviteiten? Elke verkoper doorloopt vele taken en handelingen om deals te sluiten: contact via sociale media, persoonlijke vergaderingen, webconferenties en meer. U kunt de unieke activiteiten volgen die nodig zijn om een deal tot stand te brengen.