De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben. De andere finalisten, de Ford Kuga 2.5 PHEV, en de SEAT Leon 1.5 eTSI Sportstourer, weerden zich kranig.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI – 1800 kg
De leverbare benzinemotoren zijn een 1.4 TSI met 125, 150 of 160 pk en een 2.0 met 180 of 210 pk. De zwakste 1.4 mag 1600 kilo trekken, de versies met 150 of 160 pk kunnen met 1800 kg overweg.
De Volkswagen Tiguan is een buitengewoon capabele caravantrekker, met een maximum trekgewicht van 1.800 kg. Als PHEV is de Tiguan helemaal een geschikte kandidaat. Dan heb je namelijk 245 pk en belangrijker nog: 400 Nm aan koppel.
Maar welke plug-in hybride moet je hebben als je graag met een aanhangwagen, vouwwagen of caravan op reis gaat? Volgens de ANWB moet je dan bij Kia zijn. De Koninklijke Nederlandse Toeristenbond heeft de Kia Sportage namelijk uitgeroepen tot de beste PHEV-trekauto van het jaar 2022.
De Mazda CX-5 is met zijn trekkracht (minimaal 1.800, tot 2.100 kg) de ideale caravanstrekker. Daarnaast is de CX-5 op meerdere fronten hoog: hij heeft een hoge instap, hoge trekkracht dus en een hoog afwerkingsniveau. Maar het zijn de rijeigenschappen die hem écht naar grote hoogte brengen.
Over het algemeen zal bij het trekken van een caravan de auto achter maximaal belast zijn. Zelfs zonder bagage drukt er zo'n 100 kg meer op de auto dan oorspronkelijk (75 kg kogeldruk en het gewicht van de trekhaak!). Soms is een aangepaste vering noodzakelijk.
Over het algemeen geldt de mening dat een automaat als caravantrekker soepeler rijdt dan een auto met versnellingsbak. Vooral automaten met koppelomvormer rijden heel fijn. Het maakt het rijden met een caravan net iets aangenamer.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
De prestaties van de Ford Kuga 1.5 EcoBoost zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
Voor 2- en zeker 3-paards trailers is eigenlijk een auto met 4wd ideaal, met een trekgewicht van minimaal 2000kg voor een 2 paards trailer. Grotere stations en MPV's mogen dit soms ook trekken, echter ook dan zult u in onverhard terrein al snel uw grens bereiken.
Eigenlijk zijn elektrische auto's en hybride auto's niet ontworpen om een aanhanger of caravan te trekken. Het gaat bij deze auto's vooral om zuinigheid en milieueisen — niet om met je auto op vakantie te gaan.
De prestaties van de Volkswagen T-Roc 1.5 TSI zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
De OCTAVIA en SUPERB, plus de SUV-modellen KAROQ en KODIAQ hebben een trekgewicht van 1.500 kilo of meer. De KODIAQ 1.5 TSI mag zelfs een geremde aanhanger van 1.800 kilo trekken. En dankzij de grote kofferbakken, kunnen kampeerders de gewichtsverhouding tussen auto en caravan goed afstemmen.
De Toyota RAV4 Hybrid kan tot 1.650 kilo trekken. Heb je tóch meer trekkracht nodig? De RAV4 met benzinemotor kan tot 2.000 kilo trekken!
Met name de Nissan Navara, Nissan Patrol en Nissan Pathfinder zijn hiervoor geschikt. Toyota: Toyota heeft tevens diverse modellen die geschikt zijn als trekauto. De Toyota Land Cruiser, de Land Cruiser V8 en de ijzersterke Toyota Hilux zijn geschikt en trekken moeiteloos 3500 kg.
Om het trekgewicht te verhogen moet de auto op een testbaan van de RDW diverse testen ondergaan waaronder div. hellingproeven met een beladen aanhanger. Als de auto hier doorheen komt dan kan het trekgewicht aangepast worden op het kenteken.
De nieuwe hybride-aandrijflijn is ontwikkeld om minder brandstof te verbruiken en ook minder CO2 uit te stoten. De zuinige 48-volt mild hybrid en de volledig hybide variant hebben een uniek trekgewicht van maar liefst 1.650 kg. De TUCSON Plug-In Hybrid kan 1.350 kg trekken.