Met een setje carbon wielen rijd je al snel 2-3 km/h sneller dan met aluminium wielen als je dezelfde kracht genereert. Daarnaast ziet een setje carbon wielen er natuurlijk supervet uit, wat ook goed voor je moraal is.
Carbon wielen hebben enorme voordelen ten opzichte van standaard aluminium wielen. Ze zijn stijver en daardoor heel responsief en hebben een heel direct stuurgedrag. Daarnaast maakt het lichte materiaal het mogelijk om hoge velgen te maken wat het materiaal ideaal maakt voor aerodynamische wielen.
Een hoge velg leidt de luchtstromen beter en zorgt daardoor voor minder luchtweerstand. Waardoor je uiteindelijk sneller zult gaan. Een hoge velg, zoals deze 50mm geeft wel aerodynamisch voordeel, maar is ook erg licht. Maar niet elke velghoogte is geschikt voor iedere wielrenner.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
40mm – 50mm – Voor de allround wielrenner
En zoals onderzoek aantoont, heeft aerodynamica een groter positief effect op de snelheid van de fiets dan gewicht: op de vlakke weg in ieder geval. Met deze velgmaat, zeker als de velgen van carbon zijn, kun je ook nog prima de heuvels of de bergen in.
Carbonpapier verbrandt heel gemakkelijk bij verhitting aan de lucht, zowel het carbon als het papier. Als je koolstof bedoelt. Dat zal bij verhitting aan de lucht ook gewoon verbranden tot CO2. Maar sluit je het af van de lucht, dan smelt koolstof bij 3500 graden.
De Swiss stop Black Prince Flash Pro heeft de beste remkracht van alle remblokken op de markt. Daarnaast heeft het een verlaging van de maximale temperatuur van 44%. Heeft u carbonremranden en gaat u de bergen in, kies dan zeker voor deze remblok! Ook de remkracht met regenachtig weer is beter dan welke carbon blok.
Het is een materiaal dat bestaat uit dunne vezels van koolstof. Deze vezels hebben een dikte van circa 5 a 10 micrometer, bestaande uit langgerekte koolstofkristallen die min of meer evenwijdig zijn met de vezel.
Dus als je een goede upgrade wilt doen denk dan niet meteen aan een nieuwe fiets maar ga op zoek naar betere wielen. Als je graag klimt zijn lichte wielen en stijve wielen ideaal. Zelfs bij nieuwe fietsen is het aan te raden om een model met betere wielen te kopen.
Lichte wielen zijn niet alleen fijner voor een bergrit, ook voor iemand die bijvoorbeeld criteriums fietst zijn lichte en lage wielen vaak beter (want sneller). Een lage velg heeft een laag gewicht. Met lichte racefiets wielen kun je namelijk merkbaar makkelijker accelereren.
Levert op: tot wel 8% meer snelheid. Een verbeterde houding is letterlijk gratis snelheid. Door aerodynamischer op je fiets te zitten kan je enorme tijdwinst boeken. Van een rechtop houding naar een houding in de beugels en dan ook nog eens netjes met je hoofd naar beneden zou je zo'n 8% sneller maken.
Het frame kan namelijk goed tegen een stootje en is hierdoor iets steviger dan carbon. Let er wel op dat aluminium na verloop van tijd wat 'moe' kan worden. Het frame wordt dan minder stijf en zal wat gaan zwabberen. Aluminium heeft ook het voordeel dat het een relatief licht materiaal is, lichter dan staal.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Resin remblokken zijn goed doseerbaar, grijpen goed aan en maken weinig geluid. Het nadeel is dat ze sneller warm worden dan metalen blokjes, waardoor ze minder geschikt zijn in lange afdalingen. Resin remblokken zijn voor zowel geslepen als geperste remschijven te gebruiken.
Nadeel aluminium
Er moet bij aluminium goed rekening worden gehouden met de temperatuur. Bij een temperatuur van ongeveer 100 ⁰C of hoger, neemt de sterkte van de meeste aluminiumkwaliteiten namelijk drastisch af.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
Clincher is het type velg met de opstaande randen. De randen waar je een band achter haakt als je deze met binnenband op je velg monteert. Op een clinchervelg kan je drie type banden monteren.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
Er zijn verschillende verhalen over hoelang deze naaf mee zou moeten gaan. Wanneer je hem goed onderhoud zou hij in ieder geval 15.000 kilometer mee moeten gaan. Dit kan bij goed gebruik nog veel langer zijn. Vaak houd deze naaf het langer vol dan de rest van de fiets.
Hoe lang gaat een Rohlof-naaf mee? Er zijn al verschillende fietsers die meer dan 100.000 km met de naaf hebben gereden. Een enkeling zelfs al 160.000 km. Voor de meeste fietsers kan de naaf een leven lang meegaan.
Dan gaat het over je positie, je kleding, je schoenen en je helm. Voor de overige twintig tot vijftig procent zijn dat je frame en je wielen. Wanneer je op al die punten je aerodynamica verbetert, dan zou dat je zomaar een besparing kunnen opleveren van wel honderd watt.