Er zijn veel verschillende competenties die je kan ontwikkelen. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills. Hard skills zijn de technische skills die vaak gerelateerd zijn aan functies of rollen.
Een competentielijst bestaat meestal uit een overzicht van werkgerelateerde competenties. De lijst met competenties voorbeelden hieronder bestaat uit 62 van veel voorkomende en gevraagde competenties in werk en loopbaan.
Meestal beschikt een gemotiveerd persoon naast de competentie motiveren ook over de competentie overtuigen. Dit komt doordat op sommige momenten grote overtuigingskracht nodig is om andere mensen goed te kunnen motiveren.
Controleren – Voortgang in de gaten houden en bijsturen waar nodig. Creativiteit – Bedenken van nieuwe oplossingen en unieke ideeën buiten de gebaande paden. Creëren – Iets maken wat er eerder nog niet was. Delegeren – Taken en verantwoordelijkheden aan de juiste persoon toedelen.
Ontwikkelingspunten zijn eigenlijk eigenschappen die wij nog niet compleet beheersen, je kunt je op deze punten nog verder ontwikkelen. Een synoniem hiervoor is bijvoorbeeld, een verbeterpunt.
Een bekwaamheidsdossier is een geordende verzameling documenten die inzichtelijk maken dat een leraar bekwaam is en zijn bekwaamheid in zijn professionele loopbaan onderhoudt in overeenstemming met het beleid van zijn school(bestuur).
De definitie van een competentie is te omschrijven als 'een in gedrag waarneembare combinatie van kennis, vaardigheden, houding en/of persoonskenmerken (persoonlijke kwaliteiten) waarmee in een arbeidssituatie bepaalde doelen worden bereikt'.
Voorbeelden van didactische vaardigheden: Inspireren en enthousiasmeren. Omgaan met vragen en reacties. Omgaan met weerstand.
je stuurt jezelf door innerlijke aandrang. je bent intrinsiek gemotiveerd. je bent bevlogen en bezield. je kunt anderen inspireren en overtuigen op een natuurlijke wijze.
Voor beroepsspecifieke competenties kun je denken aan een cursus, zoals het omgaan met nieuwe media of het verwerken van data. Andere competenties kun je mogelijk zelf aanleren, zoals beter delegeren of het coachen van collega's. Als je van zelfstudie houdt, dan leer je al veel uit een goed boek.
Geduld. Definitie van de competentie geduld Vermogen om rustig af te wachten of een langdurige taak rustig af te maken. Niet sneller willen dan de omstandigheden of de eigen situatie toelaat.
Als richtlijn is het voldoende om drie tot vijf competenties op je cv te zetten. Je begint met de competenties die relevant zijn voor de functie of die in de vacaturetekst staan. Daarbij kun je nog een aantal van jouw competenties benoemen die je zelf belangrijk vindt voor het uitvoeren van je werk.
Kwaliteiten zijn unieke en positieve eigenschappen die bij ieder van ons horen. Bescheidenheid is bijvoorbeeld een kwaliteit, daadkracht en zelfstandigheid zijn dat ook. Kwaliteiten en positieve eigenschappen zijn vaak verbonden met een bepaald type karakter of persoonlijkheid.
Volgens Tempo Team doet 72% van de werknemers na een compliment zijn werk met meer plezier. 61% van de werknemers doet erna beter zijn best. Wat motiveert medewerkers: waardering en positieve feedback. Dit leidt tot beter werk, dat op zijn beurt zorgt voor een betere omzet.
De competentie 'flexibel' komt voor op bijna 16 procent van de cv's, 'leergierig' op bijna 11 procent, en 'nauwkeurig' (of 'accuraat') op ruim 10 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van Start People, op basis van een analyse van ruim 250.000 cv's.