Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Je kunt mondeling communicatief vaardig zijn; je bent bijvoorbeeld goed in presenteren of in het stellen van de noodzakelijke vragen. Je kunt ook schriftelijk communicatief vaardig zijn; je kunt dan bijvoorbeeld goed je ideeën op papier zetten en maakt weinig tot geen grammaticale- en/of spelfouten.
Kenmerken van een goede communicatie zijn: Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon) Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Bij goede communicatie is het belangrijk dat je gesprekspartner het gevoel heeft te worden gehoord en gewaardeerd. Dat bereik je met name door empathisch luisteren, waarbij je je inleeft in de ander zonder oordeel. Je hoort cht wat de ander zegt en begrijpt wat hij of zij bedoelt.
>>> Het vermogen om vlot en op gepaste wijze contact te leggen en te onderhouden. Competenties Graad 1 | Onderhoudt het contact met gasten en / of collega's.
Een goed cv laat zien wie jij bent, wat je kan en welke ervaring je hebt opgedaan. ... Dit rijtje voorbeelden van persoonlijke eigenschappen maakt dat duidelijk:
Er zijn veel verschillende competenties die je kan ontwikkelen. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills.
Ze zijn meestal specifiek gericht op een bepaalde functie of taak of toegespitst op een bepaald vakgebied. Hard skills zijn aantoonbaar door middel van diploma's, certificaten, werkervaring, enzovoort. Hard skills zijn dus puur professioneel en technisch/inhoudelijk van aard. Soft skills zijn subjectieve vaardigheden.
Voorbeelden van soft skills zijn feedback geven, klantgerichtheid, samenwerken en gespreksvaardigheid. Praktische vaardigheden ( hard skills ) horen bij een beroep, denk aan snoeien (hovenier), programmeren (developer), verband aanleggen (verpleger) en koken (kok).
Wees duidelijk over communicatie. Stel de toon voor communicatie tussen medewerkers, teamleden, leidinggevenden en andere personen op de werkvloer. ...