Wat zijn gesprekstechnieken in de zorg?

Luisteren is een kunst en een belangrijke gesprekstechniek in de zorg. Wie goed luistert naar bijvoorbeeld een patiënt, laat zien dat je erbij bent en dat je aandacht hebt voor hem. De patiënt voelt zich gehoord en wordt gestimuleerd om verder te vertellen. Zo kun jij je werk weer beter doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op knowledgemonk.nl

Welke gesprekstechnieken zijn er in de zorg?

Verschillende gesprekstechnieken
  • LSD = Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. LSD mag je dus gebruiken.
  • OMA = Oordelen, Meningen en Adviezen. OMA kan je beter thuis laten.
  • ANNA = Altijd Navragen, Nooit Aannemen. ...
  • NIVEA = Niet Invullen voor een Ander. ...
  • OEN = Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. ...
  • DIK = Denk in Kwaliteiten (of Kansen)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op start2create.nl

Welke Gespreksmethodes zijn er?

Globaal zijn er vier verschillende gespreksvormen te onderscheiden.
...
Samenvatting
  • Directief ofwel top-down.
  • Draagvlakcreërend.
  • Probleemoplossend.
  • Participatief ofwel bottom-up.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op premium.hrpraktijk.nl

Wat zijn basis gesprekstechnieken?

Je zult dan ook merken dat de nieuwe gesprekstechnieken snel wennen. Van alle technieken zijn de vier basisvaardigheden: Open vragen stellen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten. Insiders noemen dit ook wel de ORBS-vaardigheden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op motiverende-gespreksvoering.com

Welke gesprekstechnieken dien je tijdens een Hulpverleningsgesprek te kunnen toepassen?

Laten we maar gewoon beginnen met wat gesprekstechnieken op een rijtje zetten waar we hierna in dit artikel dieper op ingaan:
  • Luisteren samenvatten doorvragen.
  • Verbredende vragen/verdiepende vragen.
  • Containerbegrippen.
  • Intonatie en volume.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op supertrainer.nl

Gesprekstechnieken in de zorg | Effectief communiceren met je patient | Pharos

44 gerelateerde vragen gevonden

Wat is het verschil tussen gesprekstechnieken en gespreksvaardigheden?

Gespreksvaardigheden zijn algemene vaardigheden die je in gesprekken kunt inzetten. Bij gesprekstechnieken gaat het vooral om hoe je die vaardigheden inzet om een zo effectief mogelijk gesprek te voeren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gesprekstechnieken.com

Welke gesprekstechnieken gebruik je bij motiverende gespreksvoering?

De 5 technieken van motiverende gespreksvoering
  • Techniek 1: open vragen stellen. Door gesloten vragen te stellen verraad je te makkelijk je eigen standpunt. ...
  • Techniek 2: reflectief luisteren. ...
  • Techniek 3: bevestigen. ...
  • Techniek 4: samenvatten. ...
  • Techniek 5: uitlokken van verandertaal.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gesprekstechnieken.com

Hoe verbeter je gesprekstechnieken?

BLOGGESPREKSTECHNIEK VERBETEREN?VOLG DIRECT DEZE 5 TIPS
  • 1: Durf te luisteren. Het klinkt misschien wat apart, luisteren bestempelen als één van de gesprekstechnieken. ...
  • 2: Stel open vragen. Het komt wel eens voor dat iemand denkt dat hij dom overkomt als hij iets niet weet. ...
  • 3: Samenvatten. ...
  • Doorvragen. ...
  • 5: Reflecteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op spijkermantrainingen.nl

Waarom motiverende gesprekstechnieken?

De kracht waarmee iemand zelf voor verandering pleit, is sterk voorspellend voor gedragsverandering. Professionals die motiverende gespreksvoering praktiseren, lokken meer verandertaal en minder weerstand uit bij cliënten, vergeleken met meer directieve of confronterende gespreksstijlen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op movisie.nl

Hoe moet je een gesprek voeren?

Een goed gesprek heb je als je:
  1. De tijd neemt.
  2. Contact maakt en actief luistert.
  3. Je kunt verplaatsen in het standpunt van de ander.
  4. Uitgaat van gelijkwaardigheid, zorgt voor 'tweerichtingsverkeer'.
  5. Kunt zeggen wat je op je hart hebt.
  6. Niet denkt tegen anderen (geen 'ja, maar…') maar samen denkt ('ja, en…').

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Wat zijn de 4 principes van motiverende gespreksvoering?

Miller en Rollnick (2002) menen dat motiverende gespreksvoering gebaseerd is op de volgende principes: empathie uitdrukken, ontwikkelen van discrepantie, vermijden van discussie, omgaan met weerstand en self-efficacy ondersteunen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nji.nl

Wat is een Gespreksmethode?

De manier waarop je een gesprek voert en je bewust zijn van de effecten hiervan op je gesprekspartner(s).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op encyclo.nl

Hoe voer je een helpend gesprek?

Tips:
  1. Probeer zoveel mogelijk vragen te stellen die beginnen met woorden als: wie, wat, waar, wanneer, hoe.
  2. Wees voorzichtig met vragen die beginnen met 'waarom'. Waarom-vragen peilen vaak naar rechtvaardiging en kunnen verwijtend zijn.
  3. Hou de vragen kort en bondig.
  4. Vervat geen mening in je vraag.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op boerenopeenkruispunt.be

Wat zijn goede gespreksvaardigheden?

Actief luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt. Bovendien stellen luistervaardigheden je in staat de ander te laten weten dat je luistert, de ander zijn verhaal te laten vertellen, en wanneer dat nodig is te laten verduidelijken (zie Luisteren).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rug.nl

Welke 4 fasen zijn er in een probleemoplossend gesprek?

Verloop van het probleemoplossend gesprek
  • Vaststellen status van het gesprek. Wat is het doel van het gesprek? ...
  • Probleemverkenning. Er wordt gezamenlijk een definitie van het probleem opgesteld. ...
  • Oplossing zoeken. Inventariseer alle mogelijke oplossingen en schrijf deze op (bijv. ...
  • Afspraak maken. ...
  • Evaluatie van het gesprek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op xzellent.nl

Wat is het goede gesprek?

2. Het 'goede gesprek' is het plan-, functionerings- en beoordelingsgesprek in één. Waar in de traditionele HR-gesprekscyclus een duidelijk onderscheid bestaat tussen de drie gesprekken wordt in de methodiek van het goede gesprek deze drie gesprekken samengevoegd in één gesprek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op learned.io

Hoe kan je een cliënt motiveren?

Vier principes
  1. Wees empathisch: het gaat om daadwerkelijk inleven in de cliënt en niet doen alsof.
  2. Ontwikkelen van discrepantie: richt je op het verschil (vanuit het perspectief van de cliënt) tussen het huidige en toekomstige gedrag. ...
  3. Meeveren met weerstand: vermijd discussie of argumentatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Wie zijn Miller en Rollnick?

William Miller en Stephen Rollnick zijn de geestelijke vaders van de MG. Het duo werkt vanaf midden jaren tachtig samen. Deze samenwerking ontstond vanwege gezamenlijke interesse: hoe help je mensen verandering te brengen in gewoontegedrag zoals alcoholisme en drugsgebruik.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op motiverende-gespreksvoering-belgie.be

Hoe reageer je op weerstand?

Verschillende situaties

Benoemen: zeg hardop dat je weerstand voelt: dat geeft de ander de gelegenheid te reageren en aan te geven wat zijn bezwaren zijn. Erkennen: laat weten dat je begrijpt dat de ander weerstand voelt: dat maakt dat de ander zich gehoord voelt en dat neemt een deel van de weerstand vaak al weg.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Wat is belangrijk in een gesprek?

De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op waardigheidentrots.nl

Wat zijn goede vragen om door te vragen?

Doorvragen doe je door het stellen van kritische vragen.

Kritische vragen zijn vragen waarmee je de kennis van de ander bevraagt; vragen stelt bij wat de ander zegt. Bijvoorbeeld tijdens een interview of tijdens een informeel gesprek (denk aan een date of als je uit eten bent met familie of vrienden).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vraagzin.nl

Hoe leer je open vragen stellen?

Het stellen van open vragen kun je het beste oefenen in alledaagse situaties. Hier komen een aantal veel voorkomende gesloten vragen. Maak ze open, en stel ze vervolgens vandaag aan enkele mensen in je omgeving. Probeer vervolgens hun antwoord kort samen te vatten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op motiverende-gespreksvoering.com

Hoe kun je mensen activeren?

In een boodschap kun je gebruikmaken van schaarste om mensen te motiveren om in actie te komen. Het creëert een urgentie, waardoor de kans stijgt dat jouw boodschap een respons krijgt. Een paar voorbeelden van schaarste zijn uitspraken als 'nog maar enkele plekken beschikbaar' of 'dit aanbod is twee dagen beschikbaar'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op frankwatching.com

Hoe kun je Verandertaal uitlokken?

In jargon noemen we dit het uitlokken van verandertaal. Met behulp van het stellen van open vragen stel je iemand niet alleen in staat zich een beeld te vormen van de gewenste situatie. Doordat iemand hardop nadenkt en uitspraken doet over de gewenste situatie, komt een intrinsiek acceptatieproces op gang.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op communicatietraining.nl

Hoe herken je ambivalentie?

Ambivalentie is een gespleten gevoel. Je wil iets, en je wil het tegelijkertijd ook niet. Of je wilt iets, en tegelijkertijd ook iets anders, en je kunt niet kiezen. Voortdurend hink je heen en weer tussen 'ja' en 'nee' of tussen 'A' en 'B'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op motiverende-gespreksvoering.com

Populaire vragen