Ervaringsdoelen beschrijven welke inspanning van leerlingen wordt verwacht met het oog op ervaringen en/of expressieve reacties. Beheersingsdoelen beschrijven het realiseren van leeropbrengsten, dat zijn de minimale streefwaarden als het gaat om kennis, vaardigheden en inzichten.
SLO staat voor Stichting Leerplan Ontwikkeling. Het is een landelijk expertisecentrum om leerplannen te ontwikkelen. Het SLO biedt producten en diensten aan met betrekking tot leerplanontwikkeling. Een van de taken is het ontwikkelen en testen van de kerndoelen, leerlijnen en referentieniveaus.
SLO geeft hiervoor concrete voorbeelden, bijvoorbeeld bij taalontwikkeling: het voeren van gesprekken, mening uiten, vragen stellen, gesprekjes over taal, nadenken over taal en rekening houden met de gesprekspartner. Ook is hier een sterke verbinding met de sociaal-emotionele ontwikkelingslijn.
Net als kerndoelen, beschrijven aanbodsdoelen het aanbod bij onderwerpen. Ze geven aan wat een school kan aanbieden, maar zeggen daarbij niet wat een kind precies moet kennen of kunnen. Er zit dus geen beheersingscomponent in. Vanuit aanbodsdoelen kunnen beheersingsdoelen worden geformuleerd.
Inhoudslijnen met aanbodsdoelen
SLO heeft voor ieder leergebied van het primair onderwijs de inhoud voor kennis, vaardigheden en houding geformuleerd in aanbodsdoelen. Deze worden weergegeven in inhoudslijnen met drie fasen (fase 1/jonge kind, fase 2 en fase 3).
SLO is een landelijk kenniscentrum voor het onderwijs. SLO houdt zich bezig met het opstellen van landelijke onderwijsdoelen.
Kerndoelen laten op hoofdlijnen zien wat belangrijk wordt gevonden om kinderen mee te geven in het basisonderwijs. Het gaat om een globale beschrijving van belangrijke onderwijsinhouden. De inhoud is in de kerndoelen niet heel precies omschreven.
De kerndoelen geven per vak aan wat de leerlingen moeten kennen en kunnen aan het einde van de basisschool. Het Ministerie van OCW heeft de kerndoelen opgesteld. Het is een referentiekader voor scholen, zodat leerkrachten weten waar zij zich op moeten richten bij de ontwikkeling van de leerlingen.
Een leerlijn is een beredeneerde opbouw van tussendoelen en inhouden naar een einddoel. Allereerst wordt het onderdeel 'leerlijnen' voorafgegaan door informatie over het creatieve proces. Het creatieve proces is als uitgangspunt genomen voor de leerlijnen van de vakken binnen het leergebied kunstzinnige oriëntatie.
Het biedt leerlingen inzicht in hun eigen leerproces en het biedt jou handvatten om onderwijs op maat te geven. Formatief evalueren is geen doel op zich, maar een middel waardoor de leerlingen beter in staat zijn hun doelen te bereiken. Daarmee wordt duidelijk dat het stellen van doelen richting geeft aan hun leren.
Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
Een leerdoel is datgene wat de leerling geleerd moet hebben als gevolg van het onderwijs dat je hebt ingericht en dat de leerling heeft gevolgd.Een lesdoel is een leerdoel voor 1 les.
Kerndoel 54 wordt hier uitgewerkt in tussendoelen en een leerlijn. Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
De kerndoelen geven richtlijnen en minimumeisen voor het onderwijs en het niveau van kennis en vaardigheden. Het zijn streefdoelen. Ze geven aan wat jouw kind aan het eind van de schooltijd moet weten en kunnen.
Persoonlijke leerdoelen helpen je om gefocust te werken. In plaats van 'in het wilde weg' van alles te leren en tot je te nemen, weet je nu waarom je iets doet en kun je daarbij beter prioriteiten stellen. Ook houden persoonlijke ontwikkelingsdoelen je werk leuk en uitdagend.
Ontwikkelingsdoelen. Ontwikkelingsdoelen zijn door de overheid bepaalde minimumdoelen die een school bij een bepaalde leerlingengroep moet nastreven. Een uitzondering is opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs waar met eindtermen gewerkt wordt.
In het hoger onderwijs kent iedere studie zijn eigen eindtermen. De eindtermen voor het basisonderwijs worden kerndoelen genoemd.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) legt het schoolbestuur vast welke extra ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en hoe de ondersteuning is georganiseerd.
Leerdoelen zorgen niet alleen voor meer bewustwording, maar leerlingen ontwikkelen ook meer zelfregulatie. Daarnaast geven ze leraren houvast om effectieve feedback te geven, gericht te differentiëren en leerlingen meer verantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces.
Het Ministerie van Onderwijs stelt de eisen vast waaraan het curriculum moet voldoen. De overheid heeft dus veel invloed op de inhoud van het curriculum. Maar scholen en leraren mogen binnen de kaders zelf een samenhangend curriculum opzetten.