Met een contentstrategie krijg je helder in beeld:
Voor wie je die content moet maken.Hoe, waarom en wanneer je dat doet.Wat het gewenste effect is van die content.Via welk middel en kanaal je dat moet verspreiden.
Wat is content precies? Onder content verstaan we alle middelen die je kunt inzetten om waardevolle en relevante informatie over te dragen. Veelgebruikte voorbeelden zijn blogs, artikelen, social media posts, video's, e-books, podcasts, nieuwsbrieven, infographics, webinars, enzovoort.
Goede content is niet alleen informatief; het is boeiend, relevant en waardevol voor je doelgroep. Het gaat niet alleen om wat je zegt, maar ook om hoe je het zegt en hoe je publiek erop reageert.
Deze strategen adviseren over de content zelf en focussen op wat de klant uiteindelijk te zien krijgt. Zo denken ze na over welke doelgroep ze willen bereiken en welke content daar nu en in de toekomst interessant voor is.
Contentpijlers zijn de pijlers die passen bij jouw bedrijf. Het zijn onderwerpen die passen bij jouw organisatie en unieke verhaal.
Content kun je zien als informatie. In feite geef je informatie weg naar iemand anders. Informatie kan in verschillende tekstsoorten geplaatst worden. Je kunt mensen amuseren, informeren, overtuigen, beschouwen en activeren.
Het 3H-model: Hero Hub Hygiene uitgelegd. Het Hero, Hub, Hygiene model wordt ook wel het 3H model genoemd, omdat het de drie typen content beschrijft die een belangrijke rol spelen in een contentstrategie. Het gaat hierbij om Hero, Hub en Hygiene, die samen de afkorting 3H vormen.
Een effectieve contentstrategie helpt je naamsbekendheid te vergroten, nieuwe leads te genereren, meer verkopen te realiseren, je reputatie te verbeteren, je deskundigheid te tonen en de relatie met je doelgroep te versterken.
Ons stappenplan voor een killer-contentstrategie:
doelen bepalen. concurrenten in kaart brengen. je doelgroep vastleggen. een topic vinden en keyword-onderzoek uitvoeren.
Een veelvoorkomend voorbeeld van contentstrategie is het implementeren van blogontwerp en hub-best practices . Blogoptimalisatie is belangrijk zodat meer mensen uw site kunnen vinden en het algehele verkeer kan worden vergroot. Het is ook een geweldige manier om ontwikkelingsideeën in kaart te brengen om de gebruikerservaring te verbeteren.
Kies uw contentpijlers: Denk na over de belangrijkste thema's en onderwerpen die aansluiten bij de waarden en boodschap van uw merk . Deze categorieën moeten breed genoeg zijn om u enige flexibiliteit te geven bij het maken van content, maar specifiek genoeg om uw content gefocust en on-brand te houden.
Een content concept is een essentieel onderdeel van content marketing. Het is de basis voor het bedenken en produceren van content die opvalt bij je doelgroep.
De eerste stap bij het plannen van uw stukje content is om te bepalen welke vorm u wilt dat het aanneemt . Sommige ideeën zullen sterker zijn als ze visueel worden weergegeven en kunnen een infographic of video rechtvaardigen. Andere stukken content zijn wellicht het meest geschikt voor platte tekst.
Een contentplanning is onderdeel van een contentplan. Een contentplan vertelt hoe de bovenliggende contentstrategie vertaald wordt naar concrete contentuitingen. Je begint met een centraal verhaal, waarbij je ook oog hebt voor de uitwerking van dat verhaal.
Beste contenttype #1: User-Generated Content (UGC)
Dit kan dingen omvatten zoals recensies, getuigenissen, berichten op sociale media en meer. UGC is een geweldige manier om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen bij uw publiek, omdat het afkomstig is van een bron die onpartijdig en betrouwbaar is.
Dat is natuurlijk geen verrassing, maar wat verstaan we nu precies onder content? Content = alle informatie op een online pagina. Denk aan tekst, video's, afbeeldingen of elke andere vorm van informatie.
Er zijn talloze manieren om succesvol te zijn met contentmarketing, vooral als je bedenkt dat er in totaal meer dan 100 soorten content zijn (waaronder infographics, landingspagina's, tutorials, podcasts en meer).