Het is simpel: Duitse auto's voelen vertrouwd aan. Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz en Audi: ze doen allemaal al decennia lang mee en zijn in de loop der jaren langzaam geëvolueerd. En dus zijn ze voor een groot publiek heel herkenbaar.
Van alle Duitse autosites is Mobile.de zonder enige twijfel de grootste van allemaal. Op dit moment (17/12/18) staan er ruim 1.5 miljoen auto's te koop. Vrijwel alle Duitse dealers en handelaren adverteren hun auto's eerst op Mobile .de voordat ze ze ergens anders adverteren.
Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Let ten eerste bij het kopen van een hele jonge tweedehands auto in Duitsland goed op de leeftijd en de kilometerstand. Dit kan namelijk implicaties hebben voor de BPM en/of de BTW. In de regel is het om BPM voordeel te behalen van belang auto's met minimaal 2.000 km. uit te zoeken en een eerste buitenlandse toelating.
Auto's zijn goedkoper in Duitsland
De aanschafprijs ligt lager omdat Duitsers geen BPM kennen. Ook de BTW in Duitsland ligt 2% lager dan in Nederland. Een VW Golf kost in Nederland maar liefst €21.050,-, in Duitsland koop je een VW Golf vanaf €17.850,-.
Elk land anders. Zo blijkt dat auto´s in Nederland gemiddeld tot 2,5% goedkoper zijn dan in België. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland zijn de auto´s dan weer duurder dan in België en Nederland. Het is dan weer tot 8% goedkoper in landen zoals Bulgarije, Litouwen en Finland.
eBay-Kleinanzeigen.de
Hier vindt je advertenties van verkopers in heel Duitsland. eBay is de eigenaar van het Nederlandse Marktplaats. Op eBay Duitsland kan je terecht voor veilingen om iets te kopen of te verkopen.
Lexus koploper in Nederland
Volgens het onderzoek is Lexus koploper in betrouwbaarheid met een score van 8,8. Subaru, Honda en Mazda nemen de volgende plaatsen in totdat moedermerk Toyota met 8,3 de vijfde plaats inneemt. Je kunt hiermee zeggen dat de betrouwbaarste merken uit het land van de rijzende zon komen!
De prijsstijging is een gevolg van hoge ontwikkelingskosten van verbrandingsmotoren en investeringen in elektrisch rijden. Schot rekent voor dat van de totale investering van 40 miljard euro van Audi, ruim een derde gaat naar elektrische auto's.
Ford is net als GM een Amerikaans bedrijf, maar vrijwel alle auto's van het merk voor de Europese markt worden in Duitsland ontworpen en gebouwd. De Ford-fabrieken zijn te vinden rond Keulen en in Saarland.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat dat Japanse auto's zijn. Natuurlijk is de staat van onderhoud bij aankoop belangrijk. Uitgaande van een goed onderhouden auto zullen de onderhoudskosten voor een Toyota, Mazda, Mitsubishi, Suzuki en Daihatsu het laagst zijn.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
Zelf controleren of importauto betrouwbaar is? Check de catalogusprijs en het BPM bedrag op de site van het RDW; Vraag een rapport aan op basis van het chassisnummer; Laat een aankoopkeuring uitvoeren.
Onderhandelen met de Duitse verkoper
In 99% van de gevallen weten wij voor onze klanten minimaal 500,- euro van de prijs af te krijgen maar kortingen van 1000,- 2000,- en zelfs 5000,- euro zijn ons zeker niet vreemd. Bedenk je ook dat dit niet altijd alleen een korting op de prijs hoeft te zijn.
Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Bruto of netto kopen in Duitsland
Als particulier koop je altijd een auto voor de bruto prijs in Duitsland. Dit is dus incl de Duitse 19% BTW. Een zakelijke klant kan onder bepaalde voorwaarden een auto netto kopen.
Verreweg de goedkoopste auto op de markt momenteel is de Mitsubishi Space Star. Voor een tientje minder dan 14 duizend euro krijg je één van de motoren met het grootste slagvolume uit dit lijstje.