Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Beter resultaat door creatieve oplossingen
Complexe problemen en moeilijke taken kun je beter samen aanpakken dan individueel. Het geheel is namelijk groter dan de som der delen. Ieder teamlid draagt bij aan de oplossing. Door samen te werken in een team kunnen er nieuwe en vaak hele creatieve ideeën naar boven komen.
Samenwerken kan worden gedefinieerd als het gezamenlijk inzetten om een bepaald doel te bereiken. Samenwerking vindt plaats tussen minimaal twee personen, dus ook in een groep of tussen meerdere groepen.
Samenwerken hoort tot de belangrijke vaardigheden van de 21e eeuw. Jonge kinderen kunnen al beginnen dit te leren en in het voortgezet onderwijs ontwikkelen leerlingen deze vaardigheid verder. Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen.
Door goede samenwerking neemt het vermogen om leiding te geven en nemen toe. Daarnaast wordt het onderlinge vertrouwen vergroot en in stand gehouden, wordt er effectiever gecommuniceerd, worden er effectievere besluiten genomen en is de manier van conflicthantering constructiever.
Succesvol samenwerken is een gerecht van vijf ingrediënten die moeten samensmelten: (1) een gedeelde ambitie, (2) recht doen aan belangen, (3) een professionele organisatie, (4) de juiste groepsdynamiek en (5) het juiste proces.
Samenwerken brengt je verder dan alles in je eentje uit willen vogelen. Je kunt zo gebruik maken van ervaring en kennis van andere (startende) ondernemers uit je netwerk. Samen sta je sterker en heb je meer kans op succes met je bedrijf. Vooral als je alleen een bedrijf start, is samenwerking belangrijk.
Samenwerking is moeilijk omdat je bijna altijd wat moet opgeven, inleveren. Iets van wat jij goed vindt, waar je aan gewend bent, waar je aan hecht, wordt ingeruild voor een andere benadering, een andere werkwijze. Samenwerken is dus - naast het werken aan iets nieuws- ook het opgeven van iets. En dat doet pijn.
Een groep medewerkers of studenten werkt samen als een team als: ze in goede harmonie werken aan gezamenlijke taken en doelen; zij elkaar aanvullen in kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten; ze elkaar vertrouwen en steunen; onderling open communiceren.
Definitie en gedragsindicatoren samenwerken
Helpt anderen hun eigen doelen te bereiken. Stelt gezamenlijk belang boven het eigen belang. Levert een bijdrage, idee of voorstel voor een groepstaak, ook wanneer hij daar zelf geen voordeel bij heeft. Uit zich positief over prestaties van collega's.
Samenwerken is een competentie.
Dan kun jij je met anderen focussen op een gezamenlijk doel. Je kunt zowel geven als ontvangen, je kunt jouw inbreng en idee geven maar je waardeert ook dat anderen dat doen. Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang.
Dit geldt ook voor samenwerken of samen werken. Daar zit een wereld van verschil tussen: zonder spatie ben je één team met één doel, maar met een spatie werk je tegelijkertijd, maar niet aan hetzelfde of met hetzelfde doel.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
“Samenwerken in zorg en welzijn is eigenlijk een vorm van kennis delen. Door de beschikbare kennis beter te benutten in allerlei samenwerkingsverbanden wordt er efficiënter en effectiever gewerkt en dat komt iedereen ten goede. Dat geldt ook voor allerlei voorzieningen zoals een parkeervergunning.
Samenwerkend leren houdt in dat leerlingen bij activiteiten of leertaken met elkaar samenwerken in groepjes die klein genoeg zijn om iedereen aan bod te laten komen in de uitvoering van een duidelijk omschreven collectieve taak. Scholen kunnen dit ook in samenwerking met bijvoorbeeld de buitenschoolse opvang vormgeven.
Meer dan alleen samenwerken. Samenwerkend leren laat niet alleen resultaten zien in de sociale ontwikkeling van kinderen, maar heeft als voornaamste doel om de cognitieve ontwikkeling te stimuleren. Alle kinderen zijn namelijk actief bezig met de leerstof, leerlingen praten met elkaar en passen taal direct toe.
Een samenwerkingsproces doorloopt vijf verschillende fases: verkennen, delen, overeenkomen, vormgeven, uitvoeren en vernieuwen.
Het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen is cruciaal binnen een team. Dit betekent dat je de verantwoordelijkheid neemt voor je eigen taken en dat je niet wijst naar anderen wanneer het fout gaat. Hierbij is het ook belangrijk om af en toe het teambelang boven het eigenbelang te stellen.