Eén van de nadelen van een BV is fiscaal van aard. Een BV kan namelijk niet rekenen op bepaalde belastingvoordelen die wel van toepassing zijn op een eenmanszaak of VOF. De startersaftrek, zelfstandigenaftrek, en mkb-winstvrijstelling zijn bijvoorbeeld niet van toepassing op de BV.
Het belangrijkste voordeel dat de BV met zich meebrengt, is een beperkte aansprakelijkheid. Doordat de BV rechtspersoonlijkheid bezit, is zij zelf verantwoordelijk voor nakoming van haar verplichtingen en aansprakelijk voor eventuele schade. Als bestuurder ben je hier in principe niet aansprakelijk voor.
Uw bv moet elk jaar jaarstukken opstellen en deponeren bij KVK. Welke gegevens u moet inleveren, hangt af van de omvang van uw bedrijf. De gemiddelde jaarlijkse kosten van een bv voor de administratie liggen tussen de € 600 tot € 1.800.
Het minimale startkapitaal was tot 2012 € 18.000,-. Inmiddels bestaan er geen verplichtingen ten aanzien van het startkapitaal en kan er al een BV worden opgericht met een kapitaalstorting van slechts 1 eurocent. Deze drempelverlaging heeft het ondernemers makkelijker gemaakt om te kiezen voor de BV als rechtsvorm.
De vuistregel voor veel ondernemers is dat een BV pas interessant is vanaf €100.000 winst. Dit is niet helemaal waar. Dit is namelijk geheel afhankelijk van het soort activiteiten, de branche waar je actief bent, en het aantal personeelsleden dat je hebt. De range loopt van €75.000 – €200.000.
U heeft alleen een ontbindingsbesluit nodig van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Door dit besluit houdt de rechtspersoon (de bv) direct op te bestaan. Turboliquidatie is niet zonder risico. Een schuldeiser kan via de rechter betaling eisen (vereffening) als achteraf blijkt dat er nog schulden zijn.
Kies dan voor een uitgebreider pakket. Voor een BV liggen de kosten per maand wat hoger, startend vanaf € 100 per maand en oplopend tot wel € 500 per maand of meer, afhankelijk van de hoeveelheid werkzaamheden.
Wat zijn de voordelen van een bv voor zzp'ers? De bv is een rechtspersoon, de eenmanszaak niet. Dat betekent dat je bij een bv in principe niet aansprakelijk bent voor de schulden van je bv. Een ander voordeel van een bv is dat er bij hoge winst minder belasting hoeft te worden betaald dan bij een eenmanszaak.
Hogere administratieve- en opstartkosten. De BV heeft zwaardere oprichtings- en administratieve verplichtingen. Hierdoor is de BV niet alleen duurder om op te richten bij de notaris, maar ook de maandelijks (loonadministratie) en jaarlijkse verplichtingen (jaarrekening en aangifte vennootschapsbelasting) zijn zwaarder.
Voordelen bv
Als directeur en aandeelhouder blijf je privé buiten schot. Mogelijkheid om voor de bedrijfsvoering meerdere bv's (holding) op te richten om hiermee risico te spreiden of fiscaal aantrekkelijk te ondernemen. Geldverstrekkers als investeerders of familie kunnen bij een bv deelnemen in aandelen.
Risico: wanneer een onderneming veel risico loopt, is de verstandigste keuze om een bv als rechtsvorm te kiezen. Bij weinig risico voldoet een eenmanszaak. Winst: bij lage winst (minder dan 150.000 euro per jaar) loont de eenmanszaak beter. Bij hogere winst is een bv belastingtechnisch soms voordeliger.
Een van de belangrijkste redenen voor ondernemers om een bv op te richten is het beperken van de aansprakelijkheid. Als je een eenmanszaak hebt, ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf. Ga je failliet, dan ben je gedwongen je huis te verkopen en beland je in de schuldsanering.
Een besloten vennootschap is een rechtspersoon en daarom in principe zelf aansprakelijk voor haar schulden, dus ook voor belastingschulden. Bij wanbeheer zijn de bestuurders echter hoofdelijk met hun persoonlijk vermogen aansprakelijk.
Notaris - BV oprichten (48 uur, 5 of 7 werkdagen)
Nadat de conceptakte door jou is goedgekeurd en de volmacht is ondertekend, zal de notaris de akte met je bespreken. Als laatste stap zal de notaris de oprichtingsakte passeren en indienen bij de Kamer van Koophandel. Dit hoef je dus niet zelf te doen.
Als je geld overhebt in je BV kun je dit uitkeren aan privé via een dividenduitkering. Vervolgens kun je met dit geld in privé sparen of beleggen. Privé betaal je belasting over de hoogte van je vermogen. Hierbij gaat de belastingdienst uit van een fictief rendement.
Een rechtspersoon, zoals een stichting, vereniging of besloten vennootschap, moet altijd een bestuur hebben. De wet bepaalt niet uit hoeveel bestuurders het bestuur maximaal moet of kan bestaan.
Wij raden aan om een BV op te richten met 120 aandelen (of een veelvoud) en met een minimale waarde van €0,01 per aandeel. Waarom 120? Het getal 120 is gekozen omdat dit makkelijk deelbaar is door de getallen 1 t/m 6. Zo ben je in de toekomst flexibel mocht er een nieuwe aandeelhouder bijkomen of weggaan.
Alleen een BV oprichten
Je kan de BV als natuurlijk persoon in je eentje oprichten. Je kan ook de BV oprichten vanuit een rechtspersoon. Als een BV alleen opricht, heb je meestal verschillende petten op. Die van aandeelhouder en die van directeur en daarnaast ook nog als persoon tegenover de BV.
Bijhouden administratie
De administratie moet jaarlijks worden bijgehouden. De BV moet elk jaar jaarstukken opstellen en deponeren bij de KvK. De gemiddelde jaarlijkse kosten van een BV voor de administratie variëren van € 600,- tot € 1.800,- per jaar.
Geen verplichte rol notaris. De oprichting is geregeld na de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. De bv moet daar ook de oprichtingsakte (onderhands of via de notaris) deponeren. Voor 'eenvoudige' oprichtingen niet meer langs de notaris.
Een BV opheffen kost 250 euro exclusief BTW. Voor deze manier van opheffen wordt gebruik gemaakt van de turboliquidatie. Als deze vorm van opheffen niet mogelijk is, omdat er bijvoorbeeld schulden zijn, dan zal in goed overleg worden bekeken welk meerwerk nodig is om zo ook tot een aantrekkelijk vast tarief te komen.
Wat is een 'lege' of ook wel 'slapende' BV? Lege BV's zijn vaak BV's waar niks meer mee gebeurt. Óf ze bestaan al een hele tijd, maar worden niet meer gebruikt, óf ze zijn nooit gebruikt. Kortom, ze zijn vaak overbodig.
Nadat het besluit genomen is, kan tot liquidatie overgegaan worden. Dit kan via een gewone of via een turboliquidatie. Een turboliquidatie kan binnen enkele dagen geregeld worden. Een reguliere liquidatieprocedure vraagt om een doorlooptijd van 2-3 maanden.