De Methode De Goldstein methode is een effectieve methodiek, om sociale vaardigheden aan te leren met de cognitief sociale leertheorie. De elementen hiervan zijn modeling, gedragsoefening, sociale bekrachtiging en transfer-training.
Wat is het doel van een SOVA training? Het doel van een SOVA training is om kinderen en jongeren sociale vaardigheden aan te leren die hen in staat stellen op een betere manier contacten aan te gaan met leeftijdgenoten en/of volwassenen. Ook zijn sociale vaardigheden onmisbaar als het gaat om samenwerken.
Een SoVA-training (sociale-vaardigheidstraining) is bedoeld voor kinderen en jongeren die sociaal minder vaardig zijn en hierdoor problemen ervaren in de dagelijkse omgang met leeftijdgenoten en anderen.
Onder sociale vaardigheden verstaan we al die vaardigheden die mensen nodig hebben om op een bevredigende manier relaties te kunnen aangaan en onderhouden. Daarbij gaat het zowel om vaardigheden in de sfeer van assertiviteit, als om vaardigheden in de sfeer van sensitiviteit.
Sociale vaardigheidstraining richt zich op het verbeteren van sociale vaardigheden. Tijdens de bijeenkomsten krijgt iemand tips voor het omgaan met veel voorkomende situaties. Bijvoorbeeld een kennismaking, of ergens je mening over geven. Daarna worden oefeningen gedaan om het geleerde in praktijk te brengen.
Belang van sociale vaardigheden
Kinderen met goede sociale vaardigheden kunnen beter samenwerken en conflicten op een goede manier oplossen. Ze kunnen initiatief nemen en hebben controle over hun emoties. Ook kunnen ze goed inschatten wat gewenst gedrag is en zich daarop aanpassen.
SOVA is een afkorting voor sociale vaardigheden. Iedereen heeft ze, maar niet iedereen weet ze goed te gebruiken. Een SOVA training is bedoeld voor leerlingen die sociaal nog niet zo vaardig zijn en hierdoor problemen ervaren in de dagelijkse omgang met andere leerlingen of docenten.
Tijdens de training leer je samen met andere jongeren opkomen voor jezelf, op een goede manier, 'nee' zeggen, omgaan met kritiek, feedback geven, contacten leggen en onderhouden en omgaan met pesten en andere lastige sociale situaties. Je krijgt een werkboek en maakt wekelijks thuisopdrachten.
Vaardigheidstrainingen zijn voor kinderen van 4 – 13 jaar, die problemen ervaren binnen dagelijkse situaties. Dat kan zijn in het gezin, op school of in de omgang met leeftijdgenoten. De trainingen hebben een vaste structuur en zijn gebaseerd op een (cognitieve) 'lerende' benadering.
Principes van Training
Bij het trainen gaat het om een oefenproces dat gericht is op een bepaalde prestatie met een doel (spiermassa ontwikkelen, afvallen, sportief zijn of herstellen van een blessure) in de sport of vaardigheid. De Oplossing Voor Jouw Chronische (Pijn)Klachten!
Met de Train de Trainer Sova van Blankestijn & Partners word je een Post-HBO geregistreerd trainer sociale vaardigheden en behaal je een door de NOBTRA, de Nederlandse Orde voor Beroeps Trainers, erkend train de trainer diploma.
Wat is een weerbaarheidstraining? Een weerbaarheidstraining is een kortdurende, praktische en speelse training die jouw kind helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen en daardoor weerbaarder te zijn en voor zichzelf op te komen. Dit kan in een groep of individueel en is voor kinderen in de basisschoolleeftijd.
Psychosociale vaardigheden betreffen het omgaan met eigen gevoelens en gedachten of met andere mensen of instanties. Motivatie, self-efficacy (vermogen om zelf taken uit te voeren) en sociale vaardigheden zijn hier bijvoorbeeld van belang.
Bij sociaal-emotionele ontwikkeling gaat het om de ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. Dit leidt als het goed is tot sociaal en emotioneel welbevinden.
Sociaal-emotionele vaardigheden betreffen inzicht in en omgaan met je eigen gevoelens en die van de ander. Uit de peiling blijkt dat goed ontwikkelde sociaal-emotionele vaardigheden zorgen voor een betere sfeer in de klas en het pestgedrag verminderen.
Relationele vaardigheden: aandacht hebben voor elkaar, vriendelijk en behulpzaam gedrag. Persoonlijke verantwoordelijkheid: betrouwbaar en zorgvuldig zijn in relaties. Besluitvorming: keuzes kunnen onderbouwen en problemen oplossen. Optimistisch denken: vertrouwen in jezelf en anderen.
Denk aan vaardigheden als goed kunnen netwerken, strategische beslissingen kunnen nemen, draagvlak creëren, diplomatiek zijn, kunnen reflecteren, onderzoeken, kritisch én probleemoplossend denken, anderen kunnen motiveren, het beste uit andere mensen halen.
Het verschil tussen vaardigheden en competenties samengevat:
Vaardigheden zijn dus specifieke, meetbare en aan te leren kwaliteiten die een persoon in staat stellen om bepaalde taken uit te voeren. Competenties zijn echter breder en omvatten naast vaardigheden ook kennis, gedrag en houding.