Beter vindbaar en beter zichtbaar dankzij marketingcommunicatie. Doordat jij vaker jouw gezicht laat zien, zowel offline als online, wordt jij beter zichtbaar. Kijk waar jouw doelgroep zich bevindt en benader jouw doelgroep via deze media. Het publiceren van online teksten is daarvoor zeer geschikt.
Met de mbo-opleiding Marketing en Communicatie ben je verzekerd van een waardevol diploma. Na je studie kun je veel verschillende kanten op. Ga bijvoorbeeld aan de slag als marketingmedewerker, socialmediamedewerker, communicatiemedewerker of online marketeer. De marketing- en communicatiebranche is altijd in beweging.
2. Een mengeling van creatieve technologie en media. Werken in marketing brengt vandaag de dag een enorme variëteit aan ervaringen met zich mee. Apps, algoritmes en sociale platforms leren gebruiken en creatieve inhoud voor websites creëren, vereisen al een brede set van vaardigheden.
Wat is marketingcommunicatie? Marketingcommunicatie richt zich op alle communicatievormen waar het bedrijf geld aan uitgeeft. Denk aan advertenties, de website, beurzen en personeelsbladen. Reclame valt dus onder marketingcommunicatie, maar is niet hetzelfde als marketing (een veelvoorkomende misvatting).
Bij marketingcommunicatie heb je ook een doelgroep; de zogeheten communicatiedoelgroep. De communicatiedoelgroep is de groep mensen naar wie jij communiceert dat jouw product op de markt is.
Gemiddeld Salaris Marketing & Communicatie
Het gemiddelde loon binnen Marketing & Communicatie ligt op € 3.916 bruto per maand. Het minimale of startsalaris begint bij € 200 en het maximale loon is € 18.000 bruto per maand.
Marketing en communicatie, houden zich allebei bezig met het onderhouden van relaties tussen de organisatie en haar stakeholders (en doelgroepen). Maar bij marketing ligt de nadruk op consumenten, terwijl het bij communicatie in principe gaat over het onderhouden van relaties met álle stakeholders.
Communicatiedoelstellingen zijn - zoals de naam al zegt - doelstellingen voor communicatie-uitingen. Ze beschrijven het doel wat jij met jouw geplande acties wilt bereiken. Door deze vooraf te formuleren kan er uiteindelijk geëvalueerd worden of het gewenste doel bereikt is.
“Marketing omvat de activiteiten, functies en processen (in een organisatie) voor het creëren, communiceren, leveren en ruilen van waardeproposities (producten, diensten, services en voordelen) die waarde hebben voor klanten, partners en de gehele maatschappij.”
Ondernemers hebben namelijk vaak niet genoeg kennis van online. Ze denken dat je er met één social-bericht per week wel bent, maar dat is natuurlijk niet het geval. Het is een volwaardig vak! Met een online-marketingopleiding kun je deze ondernemers helpen met de complexiteit en echt rendement voor ze halen.
Goede marketing helpt bedrijven
Helpt om de doelgroep te bereiken, het klantenbestand te vergroten en uiteindelijk de bedrijfsresultaten te verbeteren. Zonder klanten is een bedrijf niets waard en marketing is de manier om klanten aan je bedrijf te binden.
De opleiding Communicatie leidt je op tot communicatiedeskundige. Aan het einde van de studie weet je precies welk medium geschikt is om een bepaalde boodschap effectief over te brengen. Je hebt dan geleerd communicatieplannen op te stellen, maar je kunt ook evenementen organiseren of voorlichting geven.
In de hbo-opleiding Marketing Management staan marketing en marketinggerelateerde onderwerpen centraal: je leert niet alleen marktonderzoeken opzetten en uitvoeren, maar ook de bedrijfsvoering van organisaties te doorzien. Er is ook nog een internationale studie Marketing Management.
De opleiding bestaat uit: Algemene economische vakken: economie, boekhouden, algemeen, burgerlijk en handelsrecht, informatica (tekstverwerking, rekenbladen en gegevensbestanden) Talen: communicatie in het Nederlands, Frans, Engels en meestal een vierde taal (afhankelijk van de hogeschool: Duits / Spaans / Chinees).
Betekenis: Marketing
Marketing kan zowel gericht zijn op het verwerven van nieuwe klanten als het opbouwen en onderhouden van klantrelaties gericht op herhalingsaankopen. Het versterken van het merk en de naamsbekendheid onder een groot publiek noemen we ook wel above the line marketing.
Bij marketing denk je vaak direct aan verschillende communicatieuitingen, maar je moet natuurlijk eerst kijken naar de bedrijfsdoelstellingen. Marketing is namelijk veel meer dan alleen reclame, drukwerk, media, een website, een nieuwsbrief of social media.
Een marketeer helpt een bedrijf bij het vermarkten van een dienst of product aan de doelgroep. Hierbij draait het om het vergroten van de groei, omzet of het bereik van een bedrijf of website.
Communicatiedoelstellingen richten zich per definitie op drie verschillende uitkomsten: Meer bekendheid voor een product of dienst; Hogere voorkeur ten opzichte van de concurrentie bij de afnemers ; Verandering in (koop)gedrag bij de afnemers.
Een communicatiestrategie is jouw houvast voor al je communicatie-activiteiten. Zonder communicatiestrategie is de kans groot dat jouw communicatie-inspanningen onder een dikke laag stof verdwijnen.
Je public relations, marketingcommunicatie, arbeidscommunicatie of sponsoring, het valt er allemaal onder. De kracht van communicatiemanagement is het feit dat de verschillende communicatiegebieden en -middelen op elkaar zijn afgestemd. Dat versterkt de herkenbaarheid en de autoriteit van je merk en je boodschap.