Handel over de zijderoute was een belangrijke factor in de ontwikkeling van de beschavingen van China, India, het Perzische Rijk, Klein Azië, het Oude Egypte, het Arabisch Schiereiland, het Griekse rijk, Centraal-Azië en het Romeinse Rijk. Het hielp de basis te leggen voor de moderne wereld vanuit verschillend oogpunt.
De verwachte totale investering bedraagt tussen de 4 biljoen en 8 biljoen Amerikaanse dollar. De Nieuwe Zijderoute kan geografisch worden onderverdeeld in zes corridors, alsmede de Maritieme Zijderoute: De Nieuwe Euraziatische Landbrug, met een tracé van West-China naar West-Rusland via Kazachstan.
Groot voordeel van de Nieuwe Zijderoute is de ontsluiting van het Aziatische en Europese binnenland. De belangrijkste uitbreiding vindt plaats in Azië, met Khorgos in Kazachstan als centraal overslagpunt en toegangspoort. Ook landen in Midden-Europa, zoals Polen, Tsjechië en Hongarije worden beter bereikbaar.
Je bezoekt in drie weken tijd de landen Turkmenistan, daarna Oezbekistan, Kazachstan en je eindigt in Kirgizië. Met Koningaap ga je voor lange tijd reizen langs de Zijderoute, zo'n twee maanden maak je een rondreis. Een avontuur waarbij je begint in Turkije en uiteindelijk eindigt in China.
Zijderoute bij toeval ontdekt
Vanuit deze miljoenenstad trekken grote drommen kamelen, kameeldrijvers, bewakers, koks en bedienden naar de Romeinse markten aan het einde van de lange handelsroute. De avontuurlijke Chinees Zhang Qian ontdekte de route van oost naar west bij toeval. In 138 v. Chr.
De naam 'Nieuwe Zijderoute' is de officieuze naam van het Belt and Road Initiative (BRI); die officieuze benaming is afgeleid van de historische Zijderoute; een netwerk van karavaanroutes dat tot in de late middeleeuwen in gebruik was.
Aan het begin van 2020 schommelde de prijs voor het transport van een 40-voets-container van China naar Nederland tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar om in de eerste week van oktober 2021 het hoogste niveau ooit te bereiken van 14.807 Amerikaanse dollar.
Een route over land en zee van China naar de Westerse wereld. De route werd al in de twee eeuw voor Christus gebruikt en hierdoor kwamen de Chinezen al vroeg in contact Europa en de rest van de wereld.
Het Belt and Road Initiative (BRI), in het Chinees 一带一路 (Yīdài yīlù, One Belt One Road), is een wereldwijd infrastructuurprogramma van China, gelanceerd in 2013 om te investeren in meer dan 70 landen. Het is het belangrijkste instrument van het buitenlandbeleid van China.
Goederenvervoer per spoor tussen China en Europa: een snelle en kosteneffectieve optie. Naast lucht- en zeevracht is het goederenvervoer per spoor nu een steeds aantrekkelijkere manier om goederen tussen China en Europa te vervoeren. De belangrijkste voordelen zijn snelheid en kosten.
Oeigoeren zijn een aan Turken verwant volk uit Centraal-Azië. Oeigoeren hebben een ander uiterlijk dan Han-Chinezen en een eigen cultuur en taal. Veel van de circa twaalf miljoen Oeigoeren in China zijn soennitische moslims, maar vooral onder de stedelijke bevolking zijn ook seculiere Oeigoeren.
In 1295 keert hij, als rijk man, terug in Venetië. De terugreis liep via de Zuidchinese Zee, Sumatra, Java, de Straat van Malakka, Ceylon (Sri-Lanka), naar Ormoez. Hier gingen de Polo's aan land. Via Armenië, Trebizonde en Constantinopel bereikten ze uiteindelijk Venetië.
De transittijd van een containerschip van Shanghai (China) naar Rotterdam (haven naar haven) is ongeveer 47 dagen. De transittijd is de tijd dat een zeecontainer vaart om van de Haven Shanghai (China) naar de Haven Rotterdam te komen.
Als u voor één van de eerste twee opties kiest, is het product binnen 7 tot 10 werkdagen bij u thuis bezorgd. Bij LightInTheBox en MiniInTheBox is dit 10 tot 20 werkdagen en bij Aliexpress is dit zelfs 15 tot 26 werkdagen.
De zijderoute was een netwerk van verschillende routes over zee en over land. De routes liepen door Azië, Europa en het oosten van Afrika. Het was een heel erg belangrijke handelsroute die Oost-Azië met Europa en het Midden-Oosten verbond.
Namen als Vasco da Gama, Marco Polo, Christoffel Columbus en James Cook blijven in ons geheugen gegrift. Hieronder een lijstje van 10 beroemde ontdekkingsreizigers die grote delen van de wereld in kaart hebben gebracht.
Miljoenen sterven door ziektes en geweld. Door de onderlinge contacten bracht men nieuwe ziekten op elkaar over. Vooral Indianen werden getroffen door malaria, gele koorts, waterpokken en mazelen waardoor miljoenen stierven. Ook veel Afrikanen kwamen tijdens het slaventransport om.
De eerste grote Europese ontdekkingsreizen waren die van de Portugezen. In 1415 veroverden de Portugezen in het verlengde van de Reconquista het rijke Ceuta, het eindpunt van handelskaravanen vanuit West-Afrika. Na de verovering droogde deze bron op, waarna men besloot de handel zelf over te nemen.
De Oeigoeren worden er gehersenspoeld en zelfs gemarteld. Ze krijgen soms geen eten, worden geslagen met ijzeren stokken en aan hun handen opgehangen. Ouders en kinderen worden van elkaar gescheiden. Mensen die vastzitten in de kampen krijgen geen rechtszaak en hebben geen toegang tot een advocaat.
Onafhankelijkheidsstrijd in China
De bevolkingsgroep is verwant aan het Turkse volk en spreekt een Turkse taal. De Oeigoeren wonen voornamelijk in de Chinese autonome regio Xinjiang, waar ze naar eigen zeggen worden onderdrukt door de Chinezen.
Ze worden onderdrukt en gediscrimineerd door de Chinese regering – die ziet de Oeigoeren als afvallig. Sinds 2017 zijn er naar schatting een miljoen Oeigoeren en andere islamitische minderheden door de Chinese autoriteiten willekeurig opgesloten in 'heropvoedingskampen' en gevangenissen in Xinjiang.
Een losse locomotief (goederenvervoer) in de 1600/1700 klasse kost ƒ 6 tot 8 mln en onderhoud 10.000 per jaar. Een treinstel is een vaste combinatie van rijtuigen (bakken in het spoorjargon) met eigen aandrijving en twee stuurstanden. De aanschafkosten kunnen afhankelijk van het type oplopen van 2 - 60 miljoen.
Wat is het maximaal aantal containers dat op een trein vervoerd kan worden? Een goederentrein kan maximaal 41 x 40ft High Cube containers vervoeren. Wat is de maximale payload van spoorvervoer? Het maximaal toegestane gewicht van spoorvervoer per land is tussen de 22 en 23 ton.