Treinreizen bieden talloze voordelen. Ze bieden gemakkelijke toegang tot transportverbindingen en zijn een milieuvriendelijk alternatief voor vliegen. Ze hebben echter ook nadelen, zoals langere reistijden en een beperkt aantal directe verbindingen , wat voor sommige reizigers lastig kan zijn.
Op wandelen en fietsen na is reizen per trein de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto.Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig.
Nadeel is de geringe snelheid van transport en het feit dat routes vast zijn, zodat de exporteur genoodzaakt kan zijn de goederen in het buitenland alsnog door een derde te laten vervoeren naar de uiteindelijke plaats van bestemming.
Nadelen: De bus stopt vaak voor het oppikken van passagiers, en gaat van het ene stadscentrum naar het andere. Dit kost veel tijd, en je bent dus vaak langer onderweg. Je gaat via de snelweg: er bestaat dus een risico dat je in de file belandt.
Nadelen van bussen
Immobiliteit. Lange tijd in een bus zitten kan voor sommige passagiers oncomfortabel zijn, vooral vergeleken met vliegtuigen of treinen waar je vrij kunt bewegen . Reisduur. Busreizen duren vaak langer, vooral voor lange afstanden, wat onhandig kan zijn voor reizigers met beperkte tijd.
Een ander nadeel van spoorvervoer is de inflexibiliteit . De routes en tijden kunnen niet worden aangepast aan individuele vereisten. Spoorvervoer kan geen deur-tot-deur service bieden omdat het gebonden is aan een bepaald spoor. Tussentijds laden of lossen brengt hogere kosten, meer slijtage en tijdverspilling met zich mee.
Je kunt je voorstellen dat een schip niet overal kan komen, want niet overal is water. Een ander nadeel is dat een schip langzamer gaat dan een vliegtuig of een vrachtwagen. Een voordeel van transport per schip is dat het goedkoop is, omdat je er grote hoeveelheden producten tegelijkertijd mee kan vervoeren.
Vooral de gefixeerde kosten van spoorwegvervoer zijn erg hoog. De aanleg van een kilometer spoorweg kost in de EU bijvoorbeeld ruim 200.000 euro, terwijl een kilometer weg* gemiddeld 'maar' 30.000 euro kost.
Treinen voegen elk jaar 35 miljoen ton koolstofvervuiling toe — meer dan negen volledige staten uitstoten. En naast het uitpompen van giftige vervuiling, zijn goederentreinen een letterlijk voertuig van de fossielebrandstofindustrie, vaak gebruikt om de kolen en olie te vervoeren die de klimaatcrisis aanjagen.
De trein is altijd een milieuvriendelijke keuze, en in de daluren nog meer dan in de spits. Openbaar vervoer wordt steeds vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker. Koop geen eigen auto, maar gebruik af en toe een deelauto. Deelauto's zijn vaker elektrisch en daarmee milieuvriendelijker dan brandstofauto's.
Plas uit treinen
Als mensen in oude treinen naar het toilet gaan komt de urine direct op het spoor terecht. Dat wordt normaal weggespoeld door regenwater, maar dit station ligt in een tunnel. In nieuwere treinen wordt de urine opgeslagen in een tank.
Reizen per trein is veilig.Veel veiliger dan met de auto. Als bij een treinbotsing gewonden vallen, dan komt dat groot op de voorpagina's, terwijl dodelijke auto-ongelukken terecht komen tussen de gemengde berichten.
Natuurlijk krijgen kapotte treinen vaak de schuld, maar wist je dat problemen met de infrastructuur—zoals versleten rails, defecte wissels en verouderde seinen—eigenlijk de grootste boosdoeners zijn? Deze problemen hebben een domino-effect op het hele netwerk, met verstoringen die dagelijks duizenden reizigers treffen.
Goederenvervoer per spoor: Voor bedrijven biedt goederenvervoer per spoor kostenvoordelen ten opzichte van andere verzendmethoden, met name voor bulk- of langeafstandsvervoer . Goederenvervoer per spoor is betaalbaarder dan vrachtvervoer voor grote zendingen, omdat treinen meer goederen in één keer kunnen vervoeren, waardoor de totale kosten per eenheid worden verlaagd.
Goederenvervoer per spoor vermindert de CO2-uitstoot tot 76% in vergelijking met het wegvervoer. Dit helpt de effecten van verkeersemissies op de opwarming van de aarde te beperken. Ter vergelijking: 1 ton goederen per spoor levert 80% minder CO2-uitstoot op dan over de weg. Het spoor kan ook grote hoeveelheden aan.
Vergeleken met luchtvracht is zeevracht ongeveer 4 tot 5 keer goedkoper, zeker als het om grote ladingen gaat. De enige vangst is dat zeevracht veel meer tijd kost, zeevracht duurt weken of zelfs maanden om op de bestemming aan te komen. 90% van de goederen in de wereld worden over zee vervoerd.
De Rijksoverheid heeft als doel vastgesteld dat we in 2030 in Nederland bijna de helft (49%) minder broeikasgassen uitstoten dan we in 1990 deden. Reizen met het openbaar vervoer (OV) is na lopen en fietsen de meest duurzame manier om van A naar B te reizen.
Hoewel spoorvervoer voordelen heeft zoals een hoog laadvermogen, zuinigheid, betrouwbaarheid en impact op het milieu , kent het ook enkele nadelen, zoals beperkte flexibiliteit, beperkte operationele kosten, de noodzaak van intermodale verbindingen en korte levertijden.
De gemiddelde kosten van het spoorgoederenvervoer zijn hoger dan die van een groot binnenvaart of duwvaartschip en vergelijkbaar met die van een middelgroot binnenvaartschip. Dit geldt niet voor het natte bulkvervoer, waarvoor geldt dat het vervoer per spoor goedkoper is.
Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen.Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet. Dat zijn sowieso verboden geluiden. Laten we zeggen dat je in de stiltecoupé alleen maar geluid maakt als je hélemaal alleen bent.
Hoewel vliegtuigongevallen door de fysieke omstandigheden helaas meestal dodelijk zijn, ligt het aantal doden aanzienlijk lager dan bij auto's en treinen.
Over de HSL kunnen hogesnelheidstreinen rijden met een snelheid van meer dan 200 km/h. Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Eurostar rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u. De Intercity direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven rijden maximaal 160 km/u.