Autorijden is niet goedkoop. Het goede nieuws is dat u zelf invloed heeft op de maandelijkse kosten voor uw auto. De gemiddelde kosten per maand liggen volgens Nibud tussen de €294 en €645.
Rekenvoorbeeld autokosten
De variabele autokosten zijn afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij 8.500 kilometer per jaar zijn de variabele kosten van een miniklasse auto afgerond € 167,50 per maand (23,6 cent x 9.000/12) en de vaste kosten € 172,50. In totaal € 340 per maand.
Onder vaste autokosten worden de wegenbelasting, autoverzekering, vaste afschrijving en vast onderhoud verstaan. Onder variabele kosten vallen de variabele afschrijving, brandstof, onderhoud en een eventuele parkeervergunning.
Bij een tweedehands wagen heb je te maken met aanschaf, afschrijving en onderhoud. Reken in ieder geval op 250 euro per maand voor brandstof, belasting en een goedkope autoverzekering. Dit zijn autokosten die maandelijks terugkomen. Al met al kost 'een beetje auto' onderaan de streep al snel 400 euro per maand!
Afhankelijk van de grootte van uw auto bent u jaarlijks dus ergens tussen de 3500 en 7500 euro kwijt aan uw auto, wanneer u een gemiddeld aantal kilometers rijdt. Daarvan zijn zo'n 750 tot 1050 euro onderhoudskosten (keuring + reparaties) en zo'n 950 tot 3000 euro afschrijving.
Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2022 bedraagt deze correctie 1,3%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Nieuwe auto: 8000 euro (over 5 jaar, 140 euro per maand) Vakantie: 2000 euro (elk jaar, 170 euro per maand) Onvoorziene uitgaven (170 euro per maand, dat is 2000 euro per jaar)
Op nummer 1 staan onze vrienden van BMW. In de eerste 10 jaar dat die auto rondrijdt, ben je als eigenaar bijna 18.000 dollar kwijt. Dat is met een gemiddeld jaarkilometrage en regulier onderhoud. Mercedes, Cadillac, Volvo en Audi completeren de top 5.
Wat is de prijs van een tweedehands auto: Tenzij u al een aanzienlijk fortuin bezit en weet in hoeverre de kosten opwegen tegen de baten, geef dan niet meer uit dan 50% van uw bruto-inkomsten.
Kies jij ervoor om niet de auto, maar de trein te pakken naar je werk, dan kost een enkeltje 13,55 euro. Op een dag zou je een retourtje dus ruim 27 euro kosten, zo'n tientje meer dan wanneer je met de auto gaat. Ook hier geldt dat eventuele kosten van een busrit niet worden meegerekend.
We krijgen regelmatig de vraag: ”wat kost een autoverzekering”. Gemiddeld kosten autoverzekeringen zo'n 75 euro per maand, maar de premie is voor iedereen anders. Je betaalt misschien 30 óf 90 euro per maand. De prijs wordt namelijk bepaalt door een aantal persoonlijke kenmerken.
Hoeveel motorrijtuigenbelasting u moet betalen, hangt af van onder meer het soort motorrijtuig, het gewicht van het motorrijtuig en het soort brandstof. Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor vrijstelling of een bijzonder tarief.
Een benzineauto is altijd het goedkoopst qua wegenbelasting welke gevolgd wordt door de gas (LPG) en op de laatste plek komt de diesel. Hoe zwaarder de auto, hoe groter de verschillen in prijs worden tussen benzine en diesel. Een lichte auto is veel goedkoper in wegenbelasting vergeleken met een zware auto.
De gemiddelde prijs van een klein onderhoud varieert van 100 tot 1.000 euro, afhankelijk van het merk, het bouwjaar en het gebruik van het voertuig. Voor een groot onderhoud betaalt u al gauw het drievoudige. Tip: vraag altijd een offerte voor het onderhoud en vergelijk de prijzen.
U kunt eenvoudig uitrekenen hoe zuinig uw auto rijdt! Hiervoor neemt u het aantal gereden kilometers en deelt dit door het aantal verbruikte liters brandstof. Dus, het gemiddeld verbruik = aantal gereden kilometers / aantal verbruikte liters.
Met stip op nummer 1 staat Lexus, met een betrouwbaarheidsscore van 98,7 procent. Geheel onverwacht is dit niet. Lexus komt in veel onderzoeken naar boven als een van de meest betrouwbare merken.
De betrouwbaarste auto's
Auto's die goed uit de test komen (en die wie hier ook hebben), zijn de Toyota Corolla, BMW 4-serie, Mazda MX-5, Ford Mustang, Lexus NX, Hyundai Santa Fe, Lexus UX, Kia Sorento en Porsche Cayenne.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Maar hoeveel mensen hebben eigenlijk een ton aan vermogen? In totaal zijn er in Nederland 2.467.000 huishoudens die meer dan €100.000 aan vermogen hebben (bron). Dat komt neer op 5,18 miljoen mensen.
Dure, grote SUV's en auto's uit het hogere segment zijn veel minder betrouwbaar dan kleine auto's, zo blijkt uit een nieuw rapport. Een hogere prijs betalen voor een nieuwe auto kan betekenen dat je een comfortabeler of sneller voertuig krijgt, maar het is absoluut geen garantie voor een grotere betrouwbaarheid.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
In 2020 werden er dik twee miljoen occasions verkocht in Nederland en lag de gemiddelde prijs voor een gebruikte auto op 17.714 euro. Dankzij de grote interesse is de gemiddelde prijs voor een occasion inmiddels gestegen naar 21.376 euro. Nog nooit eerder lag de prijs voor een tweedehands auto zo hoog.
De alsmaar stijgende prijzen hebben alles te maken met tekorten aan onderdelen en stijgende prijzen voor grondstoffen, zaken die ook in andere branches tot flinke prijsstijgingen leiden. Dit verklaart ook waarom de levertijden oplopen, wat lastig samengaat met de steeds veranderende prijzen.