De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deel te nemen, afspraken te maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden in te schatten en daarmee bij activiteiten rekening te houden.
De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.
Met kerndoelen worden in het basisonderwijs de hoofdlijnen aangegeven van een bepaald onderdeel van bijvoorbeeld rekenen of taal. Een kerndoel geeft aan waar het onderdeel over gaat en wat het belangrijkste daarbij is.
Voor bewegingsonderwijs zijn twee kerndoelen vastgesteld, namelijk kerndoel 57 en 58. 57 De leerlingen leren op een verantwoorde manier deelnemen aan de omringende bewegingscultuur en leren de hoofdbeginselen van de belangrijkste bewegings- en spelvormen ervaren en uitvoeren.
Kerndoel 54 wordt hier uitgewerkt in tussendoelen en een leerlijn. Kerndoel 54: De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Het cirkelmodel helpt bij een zorgvuldige oordeels- en besluitvorming en leidt tot concrete stappen in situaties waarbij niet duidelijk is of het kind veilig is. Het Cirkelmodel kan worden ingezet bij het werken met gezinnen of als deskundigheidsbevordering.
Bij beeldende vorming wordt geen onderscheid gemaakt tussen tekenen, handvaardigheid en textiele werkvormen. Door onderwijs in beeldende vorming hebben de kinderen de mogelijkheid tot visuele informatieoverdracht, immers niet alles kan in woorden worden overgedragen.
Het openbaar onderwijs kent drie kernwaarden: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Deze zijn vastgesteld door de VOO en VOS/ABB gezamenlijk.
Een leerdoel is datgene wat de leerling geleerd moet hebben als gevolg van het onderwijs dat je hebt ingericht en dat de leerling heeft gevolgd. Een lesdoel is een leerdoel voor 1 les.
In het hoger onderwijs kent iedere studie zijn eigen eindtermen. De eindtermen voor het basisonderwijs worden kerndoelen genoemd.
Ontwikkelingsdoelen zijn door de overheid bepaalde minimumdoelen die een school bij een bepaalde leerlingengroep moet nastreven. Een uitzondering is opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs waar met eindtermen gewerkt wordt. Deze eindtermen zijn identiek aan deze van het gewoon secundair onderwijs.
De belangrijkste leerdoelen in een leerjaar betreffen de 'essentiële leerdoelen'. Dit zijn de doelen die per half leerjaar beheerst moeten worden en welke voorwaardelijk zijn voor de doelen die het volgende half leerjaar aan bod komen.
Kerndoelen zijn eisen van de overheid aan het onderwijs. Als school moet je de kerndoelen ten minste hanteren bij je onderwijsactiviteiten, als doelstelling die je aan het eind van het basisonderwijs wilt bereiken. Het zijn ankerpunten die leraren houvast bieden bij het maken van inhoudelijke keuzen en uitwerkingen.
Huidige (geldende) kerndoelen
De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Het zijn er 58 en ze bestrijken de leergebieden: Nederlands, Engelse taal, (Friese taal), rekenen/wiskunde, oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie en bewegingsonderwijs.
In de praktijk blijkt het bewegingsonderwijs meestal niet heel intensief, en leerlingen bewegen minder dan 50% van de lestijd tenminste matig intensief. Een goede manier om dit te verbeteren is het aantal lessen bewegingsonderwijs (of beweegmomenten) per week verhogen.
Kinderen profiteren van bewegend leren omdat het een positieve invloed heeft op voor leren belangrijke hersenactiviteiten en daardoor op de leerprestaties. Bewegend leren met daartoe ontwikkelde programma's als Fit en Vaardig leidt - ook op langere termijn - tot leerwinst bij zowel rekenen als taal.
Een goed geformuleerd leerdoel is specifiek (1), meetbaar (2), realistisch (3), relevant (4) en tijdgebonden (5), en dient als leidraad voor het ontwerp van de leeractiviteit en het meten van het leerresultaat.
In de taxonomie van Bloom worden drie soorten leerdoelen aangegeven: Cognitieve doelen. Affectieve doelen. Motorische doelen.
Voorbeelden van kernwaarden zijn 'professioneel', 'klantvriendelijk', 'servicegericht', et cetera. In feite vormen deze termen de basis voor het überhaupt functioneren van een bedrijf of organisatie. Velen maken dan ook gebruik van deze 'brede' termen.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Als je kennis hebt van de beeldaspecten dan kun je beter begrijpen wat een kunstenaar met een bepaald kunstwerk bedoeld en je kunt ze op de juiste manier toepassen in je eigen kunstwerken. De belangrijkste beeldaspecten zijn: vorm, kleur, lijn, licht, compositie en ruimte.
Werken aan creativiteit en expressiviteit is van grote waarde voor de ontwikkeling van kinderen. Met onderwijs in kunstzinnige oriëntatie leren kinderen hun gevoelens en ervaringen uit te drukken, te reflecteren op hun eigen werk en dat van anderen en kunst te waarderen.