Een ontwikkelingsland is een land dat kampt met grote armoede en een laag welvaartsniveau. Voorheen werd hier ook wel de term derdewereldland voor gebruikt. Men leeft vaak in slechte omstandigheden: zo is er lang niet voor iedereen voedsel, drinkwater of onderdak beschikbaar.
Dit zijn Afghanistan, Angola, Bangladesh, Benin, Bhutan, Birma, Boeroendi, Burkina Faso, Cambodja, Centraal-Afrikaanse Republiek, Comoren, Congo (Democratische Republiek), Djibouti, Equatoriaal-Guinee, Eritrea, Ethiopië, Gambia, Guinee, Guinee-Bissau, Haïti, Jemen, Kiribati, Laos, Lesotho, Liberia, Madagaskar, Malawi, ...
Het verschil tussen arm en rijk wordt gemeten met behulp van een aantal kenmerken: de ontwikkelingskenmerken. Op basis de ontwikkelingskenmerken wordt bepaald of een land 'ontwikkeld' is of niet. De ontwikkelingskenmerken bestaan uit: Inkomen.
Een veelgebruikte manier om het ontwikkelingspeil van een land te meten is de waarde bepalen van alle goederen en diensten die een land binnen zijn landsgrenzen in een jaar tijd produceert, het Bruto Binnenlands Product of het BBP.
Slechte levensomstandigheden; de levensomstandigheden in ontwikkelingslanden zijn vaak slecht. Huizen hebben geen stroom of water. Ook is er geen riool. Hierdoor is het op straat vaak viezer dan in westerse landen en breken ook regelmatig ziekten uit.
De belangrijkste ontwikkelingsgebieden zijn de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, sociale-, emotionele– en de spraak- en taalontwikkeling. Lees alles over de groei en ontwikkeling kleuter en schoolkind.
In het schema ontwikkelingsaspecten en om- gevingsinteractie worden de volgende ontwik- kelingsgebieden onderscheiden: lichamelijke ontwikkeling, motorische ontwikkeling, cogni- tieve ontwikkeling, seksuele ontwikkeling, per- soonlijke ontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Niger is volgens rapporten van de Verenigde Naties in 2020 het armste en het minst ontwikkelde land ter wereld. Niger ligt in West-Afrika, heeft geen toegang tot de zee en een groot gedeelte van het land bestaat uit woestijngebied (Sahara).
Niger ligt in de Sahel regio en behoort tot de armste en minst ontwikkelde landen ter wereld.
Ook wel Derde Wereldlanden. Landen die bezig zijn zich te ontwikkelen op het gebied van landbouw en industrie met als doel het terugdringen van de grote armoede van-in het land.
De meest ontwikkelde landen ter wereld zijn Noorwegen, Australië en Nederland. Dat blijkt uit de gisteren gepubliceerde Human Development Index van de Verenigde Naties. Vorig jaar bekleedde Nederland nog de zevende plek op de ranglijst, die 187 landen telt.
Als we het hebben over arme landen in relatie tot rijke landen, dan praten we over derdewereldlanden of ontwikkelingslanden. De meeste bevinden zich in Afrika, Latijns Amerika en Azië. In tegenstelling tot rijke landen ervaren veel landen in deze gebieden een langzame groei van welvaart.
Wat zijn ontwikkelingsfactoren? Zijn factoren die de ontwikkeling beïnvloeden. Ze spelen een rol in de ontwikkeling vanaf de conceptie. de maatschappelijke houding en waarden ten opzichte van de opvoeding en het gedrag van kinderen.
De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn. Aan het begin van groep 1 kennen de meeste kinderen de primaire kleuren rood, geel en blauw. Veel kleuters hebben ook al een lievelingskleur. Bij kleine meisjes is dat vaak roze.
Vanaf groep 4 krijgt je kind 'begrijpend lezen' en gaat het zelf stukjes schrijven. Verder worden de woordenschat, de zinsbouw en de spelling steeds beter. Je kind kan steeds beter vertellen of opschrijven wat het denkt, bedoelt of meemaakt.
Schoolkind. Een schoolkind is een kind dat (basis)onderwijs geniet. In Nederland zit een schoolkind in groep drie tot en met acht van de basisschool. In Vlaanderen volgt het kind het eerste tot het zesde leerjaar van de lagere school.
De cognitieve ontwikkeling is een breed begrip. Het leren, onthouden, het oplossen van problemen en intelligentie vallen allemaal onder cognitieve ontwikkeling.
Om goed te kunnen presteren op school zijn verschillende cognitieve vaardigheden nodig. Denk aan leren, onthouden, denken en redeneren. Kinderen leren om informatie uit hun omgeving te verwerken en op te slaan, om vervolgens deze verworven vaardigheden en kennis op een later moment weer te kunnen gebruiken.
Daarnaast zijn er veel organisaties en bedrijven die het belangrijk vinden deze arme landen hulp te bieden. De hulp die ontwikkelingslanden krijgen noem je ontwikkelingssamenwerking of ontwikkelingshulp. Bekende organisaties die zich inzetten voor ontwikkelingslanden zijn UNICEF, Edukans, Cordaid en Humana.
Ontwikkelen betekent vooruitgaan. Voor miljoenen mensen ter wereld is dat van levensbelang. Zij lijden onder extreme armoede, lopen gevaar door rampen en conflicten of kunnen niet naar een ziekenhuis wanneer dat hoognodig is. Deze mensen hebben hulp nodig: dat heet ontwikkelingshulp.
Verreweg de meeste 'ontwikkelingshulp' gaat naar de Palestijnen, twee miljard dollar per jaar.