Een aantal belangrijke kenmerken van Albert Heijn zijn: airmiles, breed assortiment, verschillende prijsklassen, status, non-foodartikelen, speciaalzaak artikelen, appie-app*, ruime openingstijden, luxe omgeving/sfeer winkel, spaaracties, bonusaanbiedingen, landelijke tv reclame, kinderhoek, kwaliteit producten, korte ...
Het merk Zaanlander is gelicentieerd door en onder controle van Kaaslander. Zaanlander kaas is gemaakt van weidemelk afkomstig van koeien die ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de Nederlandse wei lopen.
Albert Heijn snapt dat beter eten voor iedereen anders is, maar wat we uiteindelijk allemaal willen is hetzelfde: ons goed voelen, lekker in ons vel zitten. Door gezonder te eten. Door te weten waar ons eten vandaan komt en er samen van te genieten. Door een bijdrage te leveren aan het beter achterlaten van de aarde.
Wij willen beter eten bereikbaar maken voor iedereen. Beter eten is eten met respect voor mens dier en natuur zonder het verspillen van voedsel, plastic en verpakkingen en onnodige CO2 uitstoot. Samen met vaste boeren, telers en leveranciers zetten wij stappen om het steeds een beetje beter te doen.
Momenteel heeft de retailer vier eigen merken: AH Basic (laagste prijs), AH Huismerk (middensegment), AH Excellent (premium) en AH Biologisch.
Betekenis: Winkelmerk
Een winkelmerk is een merk dat alleen in een bepaalde winkel verkrijgbaar is, eigendom is van de retailer en in opdracht door een externe fabrikant wordt geproduceerd. Winkelmerken zijn een vorm van private label.
Je herkent ze aan het blauwe duimpje. Als je die ziet, zit je goed. Op de Prijsfavorieten-pagina vind je al onze producten met een blauwe duim. We hebben Prijsfavorieten in alle categorieën, van groente en fruit, tot koekjes, noten, en schoonmaakmiddelen.
De belangrijkste domeinen waar Albert Heijn in het onderzoek positief op wordt beoordeeld, zijn: gezonde producten, een breed aanbod van biologische en vegetarische producten, een breed aanbod aan lokale producten en het leveren van een actieve bijdrage aan vermindering van voedselverspilling.
Albert Heijn is de grootste supermarktketen in Nederland met een marktaandeel van ongeveer 35% in 2020. Het bedrijf is opgericht in 1887 als eenmans-kruidenierszaak en sindsdien uitgegroeid tot een van de grootste bedrijven van Nederland met tevens vestigingen in België.
Of het succes van Albert Heijn -door Nederlanders ook wel liefkozend 'Appie' genoemd- die eerste golf van nieuwsgierigheid zal overleven, zal nog moeten blijken. Voor de Nederlandse keten is deze winkel strikt genomen trouwens haar eerste echte test in ons land.
In de cao van Albert Heijn Logistiek vind je afspraken over loon, toeslagen, werktijden, overwerk, vakantie en pensioen.
Met een bereik van 15 miljoen Albert Heijn shoppers per week, 4,2 miljoen Allerhande-lezers per maand en 1,5 miljoen bezoekers van AH.nl beschikken we over een unieke database met interessante inzichten.
Perla Huisblends
Al sinds 1895 branden wij alleen de allerbeste bonen in onze eigen koffiebranderij. Met Perla Huisblends vind je altijd een koffie die bij jouw smaak en het moment past.
Albert Heijn voert zelfs meerdere eigen merklijnen: AH Huismerk, AH Excellent, AH Biologisch, en AH Basic. “En dan hebben we nog Perla, Zaanlander en Delicata, die zich zo sterk onderscheiden dat het bijna A-merken zijn geworden.”
In Tilburg is Jumbo de grootste, als je AH to go-vestigingen niet meetelt, en in Nijmegen voert Coop de lijst aan.
In de nieuwe winkelformule van Albert Heijn staat naast vers, ook gemak voor de klant centraal. Makkelijk kiezen voor een snel, lekker en gezond alternatief kan ook een verse maaltijd zijn. Klanten kiezen bovendien steeds vaker voor een vegetarisch alternatief.
In 2021 voegde Albert Heijn 76 winkels toe aan het netwerk in Nederland en België en groeide daarmee voorbij de 1.100 winkels. Een historisch moment was de overname van DEEN waardoor het winkelnetwerk in Noord-Holland met 38 winkels kon worden uitgebreid.
De grote merken Albert Heijn en Jumbo vormen de middenmoot. De huismerken van Jumbo zitten precies op de gemiddelde prijs, bij AH is de klant 1 procent meer kwijt. Dat is evenveel als bij onlinesupermarkt Picnic en bij Plus. Spar en Poiesz zijn de uitschieters naar boven.
Duurzaamste supermarkt
Dankzij de uitgebreide duurzaamheidsrapportages en het groeiende plantaardige aanbod staat Albert Heijn opvallend hoog op de duurzaamheidsranglijst. Bij eerder onderzoek naar het stimuleren van een gezond voedingspatroon bungelde Nederlands grootste supermarktketen nog onderaan de lijst.
Het organiserend principe voor duurzaamheid is duurzame ontwikkeling, die vier met elkaar verbonden domeinen omvat: ecologie, economie, politiek en cultuur(eepc). Verschillende takken van de wetenschap houden zich met duurzaamheid bezig, zoals milieukunde en ecologische economie.
Een slimme toepassing van twee hoofdkleuren zien we bij Albert Heijn: blauw en paars. Deze kleuren sluiten naadloos aan op hun missie: 'Het alledaagse betaalbaar, het bijzondere bereikbaar'. De homepagina heeft als hoofdkleur het bekende blauw, de huisstijl van de supermarktketen.
Als je een mix van huismerken en nationale merken koopt, zijn Colruyt en Albert Heijn de goedkoopste supermarkten om je boodschappen te doen.
Prijsfavorieten zijn producten met de beste kwaliteit die altijd laag geprijsd zijn. Daarop selecteren we ze speciaal.