Ingeval de koper van een tweedehands auto kan bewijzen dat er al op het moment van de koop gebreken aanwezig waren, is er sprake van 'non-conformiteit'. Mogelijke gevolgen van non-conformiteit zijn ontbinding van de koopovereenkomst door de koper of een vordering tot herstel van de gebreken.
non-conformiteit (tekortkoming)
Er is een tekortkoming in geval van non- conformiteit, inhoudend dat de door de ver- koper aan de koper geleverde zaak niet aan de koopovereenkomst beantwoordt (vgl. art. 7:17 lid 1 BW).
Op grond van de wet kan de koper dan vervanging vorderen, de koopovereenkomst ontbinden of prijsvermindering of schadevergoeding vorderen.
De non-conformiteit moet binnen bekwame tijd aan de verkoper kenbaar worden gemaakt. Dit noemen we de klachtplicht. Over het algemeen wordt een termijn van 2 maanden gehanteerd. De termijn vangt aan nadat de non-conformiteit de koper bekend is of had kunnen zijn.
Betekenis non-conformiteit : De gekochte producten voldoen niet aan wat vooraf is gecommuniceerd naar de klant. Betekenis wettelijke garantie : Dit is de garantie dat wanneer het product niet voldoet aan de overeenkomst, dat je recht hebt op reparatie of vervanging.
Non-conformiteit is een bijzondere regeling van het algemene beginsel terzake 'wanprestatie voor koopovereenkomsten'.
Non-conformiteit volgens de wet
Hier wordt mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan. Als blijkt dat het product wat je hebt gekocht niet de eigenschappen bezit die je had mogen verwachten, kan er sprake zijn van non-conformiteit.
Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. Is dit niet het geval, dan moet u als verkoper het product binnen een redelijke termijn repareren of vervangen. Als verkoper mag u de consument niet naar de fabrikant van het product sturen.
Gaat uw product kapot binnen 1 jaar na aankoop?Dan heeft u recht op gratis reparatie of een vervangend product. Als repareren of vervangen niet kan, moet de verkoper uw geld teruggeven. Behalve als hij kan bewijzen dat het product door uw schuld kapot ging.
Op de verkoper rust de verplichting dat de zaak die wordt afgeleverd moet beantwoorden aan de overeenkomst.De koper moet krijgen wat hij op basis van de overeenkomst mag verwachten. Dat wordt conformiteit genoemd. Als de zaak echter niet beantwoordt aan de overeenkomst, dan is er sprake van non-conformiteit.
Het vereiste van conformiteit (of conformiteitsbeginsel) bij koop houdt in dat een verkochte zaak moet voldoen aan de verwachtingen die de koper daarvan op grond van de. » Meer over overeenkomst overeenkomst mocht hebben. Dit is één van de hoofdverplichtingen van de verkoper.
Conformiteit is een begrip uit het consumentenrecht. Het houdt in dat een gekochte zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Is daar geen sprake van, dan is de zaak non-conform. Conformiteit betekent dan ook 'in overeenstemming zijn met'.
Ernstige tekortkomingen
Het gaat telkens om een zware fout begaan door één van de partijen. De fout moet zo ernstig zijn dat ze leidt tot een definitief onmogelijk worden van het verderzetten van elke professionele samenwerking, en dit zonder opzegging en zonder beroep op een rechter.
De mededelingsplicht weegt dus zwaarder dan de onderzoeksplicht.
Ontbind de overeenkomst
Reageert de andere partij ook niet op jouw ingebrekestelling of komt er geen oplossing? Dan is hij officieel in verzuim. Vanaf dat moment kun je de overeenkomst ontbinden en een eventuele schadevergoeding eisen. Stuur een aangetekende brief waarin je aangeeft de overeenkomst te ontbinden.
Als er sprake is van niet-nakoming (en de schuldenaar in verzuim is), kan de schuldeiser in principe de overeenkomst (gedeeltelijk) ontbinden per brief. Dit houdt in dat sommige of alle verplichtingen die de schuldeiser en schuldenaar door de overeenkomst hebben, komen te vervallen.
Gevolgschade is een juridische term, die eigenlijk gewoon is wat het zegt. Gevolgschade betekent alle schade die rechtstreeks het gevolg is van een andere schade. Als een probleem niet meteen wordt opgelost, hersteld of opgemerkt, dan kunnen daar soms wel ernstige gevolgen aanhangen.
Indien goederen gebreken vertonen („conformiteitsgebrek”), heeft de consument het recht op de volgende remedies: de keuze tussen reparatie en vervanging van de goederen, zonder kosten, binnen een redelijke termijn en zonder grote ongemakken.
Laat de verkoper dit eerst per brief Verzoek tot repareren of vervangen van kapot product weten. De koopovereenkomst ontbinden. U heeft recht op teruggave van uw geld; de verkoper krijgt het product terug.
Voor verborgen gebreken die binnen vijf jaar na aankoop ontdekt worden, kan de verkoper – en in sommige gevallen de vastgoed expert (Makelaar, Aankoop makelaar, Hypotheekadviseur) – nog aansprakelijk gesteld worden.
Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ongedaan maken. Vraag dan je geld terug. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.
Mededelingsplicht verkoper
Als de verkoper op de hoogte is van een gebrek dat het normaal gebruik van de woning in de weg staat, dient hij dit aan de koper mee te delen. Doet hij dat niet, dan is de verkoper in beginsel aansprakelijk voor de schade die de koper vanwege het verborgen gebrek lijdt.