Naast leeftijd en inkomensniveaus zijn er ook andere belangrijke demografische factoren, zoals geslacht, etniciteit, opleidingsniveau, gezinssamenstelling en geografische locatie. Deze demografische factoren worden veelvuldig benut door overheidsinstellingen, bedrijven en start-ups voor diverse doeleinden.
In de sociale wetenschappen verwijzen demografische factoren naar kenmerken zoals werkstatus, woonplaats, geslacht, leeftijd, burgerlijke staat en opleidingsniveau die de houding en beslissingen van individuen met betrekking tot verschillende interventies en gedragingen beïnvloeden.
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
Demografische gegevens zijn unieke kenmerken of eigenschappen waarmee een groep mensen kan worden ingedeeld. Hiervoor worden specifieke criteria gebruikt, zoals leeftijd, gender, inkomen, onderwijsniveau, etnische afkomst, burgerlijke staat en arbeidsstatus.
Demografie (Oudgrieks: δῆμος volk, γράφω beschrijven; bevolkingsbeschrijving) of bevolkingsleer is de wetenschap die de kwantitatieve aspecten van de bevolking bestudeert. Een demograaf onderzoekt de samenstelling van de bevolking naar bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, nationaliteit, etniciteit en beroep.
Demografie verwijst naar de specifieke kenmerken binnen een bepaalde populatie en omvat zaken als leeftijd, inkomensniveau en geografische locatie. Demografische gegevens kunnen op verschillende manieren worden verzameld, zoals focusgroepen, enquêtes en peilingen, volkstelling en psychografisch onderzoek.
Demografische factoren gaan over ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling, -groei en -omvang binnen de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Hiermee krijg je inzicht in de potentie van de markt, de grootte van de potentiële doelgroep en de ontwikkelingen die als kans en bedreiging kunnen worden beschouwd.
variabelen binnen de bevolking van een land, zoals leeftijd, geslacht, inkomensniveau, burgerlijke staat, etnische afkomst en opleidingsniveau ; demografische kenmerken worden vaak gebruikt als basis voor marktsegmentatie.
Naast leeftijd en inkomensniveaus zijn er ook andere belangrijke demografische factoren, zoals geslacht, etniciteit, opleidingsniveau, gezinssamenstelling en geografische locatie. Deze demografische factoren worden veelvuldig benut door overheidsinstellingen, bedrijven en start-ups voor diverse doeleinden.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: demografie (zn) : bevolkingsopbouw.
00:00. Omgevingsfactoren, gerelateerd aan genetica, verwijzen naar blootstelling aan stoffen (zoals pesticiden of industrieel afval) waar we wonen of werken, gedragingen (zoals roken of een slecht dieet) die het risico op ziektes van een individu kunnen vergroten of stressvolle situaties (zoals racisme).
De Macro-omgeving bestaat uit factoren van het landschap waarin een onderneming actief is. Denk hierbij aan o.a.: economische kenmerken zoals bijvoorbeeld economische groei. demografische kenmerken zoals bijvoorbeeld vergrijzing.
De belangrijkste demografische veranderingen zijn de aanhoudende bevolkingsgroei, de vergrijzing, de toenemende culturele diversiteit, de hogere scholingsgraad en het toenemend aantal eenpersoonshuishoudens en eenoudergezinnen.
Culturele invloeden worden algemeen erkend als belangrijk voor demografische uitkomsten , maar worden vaak als ‘achtergrond’ beschouwd in demografisch onderzoek.
De babyboomgeneratie – geboren tussen 1946 en 1964.Generatie X – geboren tussen 1965 en 1979.Millennials – geboren tussen 1980 en 1994.Generatie Z – geboren tussen 1995 en 2012 .
Wanneer we inkomen beschouwen als een demografische variabele die marketinginspanningen beïnvloedt, moeten marketeers erkennen dat iedereen gelijk is . Het inkomen in de Verenigde Staten is ongelijkmatiger verdeeld. Iedereen is gelijkelijk getroffen door de recessie. Er is een toenemende koopkracht onder lagere inkomensgroepen.
De macro omgeving omvat factoren waar de organisatie geen invloed op kan uitvoeren. Toch wordt het overgrote deel van het succes van een organisatie bepaald door factoren in de macro omgeving. Een organisatie dient in haar strategie rekening te houden met deze niet te controleren factoren.
Bevolkingsgroei moet gezien worden in een bredere context, waarbij leeftijdsopbouw (mensen worden ouder), verstedelijking (andere leefgewoontes) en migratie van belang zijn. Bovendien spelen het terugdringen van armoede en het toegang hebben tot goede gezondheidsvoorzieningen en educatie ook een grote rol.
Demografische factoren gaan over ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling, -groei en -omvang binnen de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Hiermee krijg je inzicht in de potentie van de markt, de grootte van de potentiële doelgroep en de ontwikkelingen die als kans en bedreiging kunnen worden beschouwd.
Demografische gegevens verschaffen gemeenschappen niet alleen de informatie die ze nodig hebben om toekomstige investeringen en diensten te plannen , maar gegevens uit bronnen zoals de Amerikaanse volkstelling en het Bureau of Labor Statistics helpen ook bepalen wie federale hulp ontvangt, waar hulpprogramma's op gericht zijn, welke bedrijven zich naar uw gemeenschap zouden kunnen vestigen en hoe uw...
De belangrijkste demografische veranderingen zijn de aanhoudende bevolkingsgroei, de toenemende vergijzing en de groeiende diversiteit. Deze veranderingen hebben fikse gevolgen voor veel maatschappelijke terreinen. Maar hoe ze precies uitwerken is grotendeels onzeker.
Demografische gegevens zijn eigenlijk alle gegevens die men kan verzamelen over een persoon. Hierbij denkt men op de eerste plaats vooral aan geslacht, leeftijd, beroep en nationaliteit. Maar ook gegevens zoals woonplaats, afkomst, geschiedenis, godsdienst, relatie, enz…
Bij externe ontwikkelingen gaat het om zaken die zich buiten het gezondheidsdomein afspelen maar die wel via determinanten invloed hebben op de gezondheidstoestand. Externe ontwikkelingen omvatten zaken als demografie, economie, sociaal-culturele ontwikkelingen, technologie en ruimte.
Wat is een DESTEP-analyse? Het DESTEP model staat voor demografische factoren, economische factoren, sociaal/culturele factoren, technologische factoren, ecologische factoren en politiek/juridische factoren. Door deze factoren te analyseren verkrijgt men een beeld van het landschap waarin een onderneming opereert.