Het assortiment van Rituals bestaat voor 70% uit producten met tenminste 90% bestanddelen van natuurlijke oorsprong. En daar komen er elke dag meer bij. Alle producten zijn met de Clean & Conscious tool beoordeeld op circulariteit, biologische afbreekbaarheid, CO2-voetafdruk en natuurlijke oorsprong.
Geschiedenis. Het bedrijf werd in 2000 opgericht door Raymond Cloosterman, een voormalig medewerker van Unilever. Met een kleine investeringskring van vrienden begon het bedrijf in een kelder aan de Herengracht in Amsterdam. Het eerste filiaal van Rituals opende zijn deuren in de Kalverstraat, eveneens in de hoofdstad.
Toen oprichter Raymond Cloosterman in 2000 met Rituals begon was zijn missie simpel: met een beetje extra aandacht voor de kleine genoegens van het leven, transformeer je je dagelijkse routines in mooie rituelen. Inmiddels is de formule uitgegroeid tot een onderneming met wereldwijd 150 vestigingen in twaalf landen.
Rituals beschikt tegenwoordig wereldwijd over meer dan 650 winkels, verspreid over 27 landen. Oprichter Raymond Cloosterman is duidelijk over zijn ambitie: hij wil van Rituals een wereldmerk maken.
Rituals begrijpt heel goed dat het niet gaat om de producten zelf. In plaats daarvan verkopen ze pure luxe en verwenmomenten, zowel voor jezelf als om anderen mee te verrassen. Dat is geld waard, waardoor je bereid bent om 2x zoveel te betalen ten opzichte van vergelijkbare producten bij andere merken.
"De filosofie van Rituals zit dicht aan tegen de tijdsgeest van nu, waarin mindfulness en yoga een belangrijke rol spelen", zegt hij. Dat zijn bedrijf veel innoveert is de andere succesfactor: "Zelfs midden in de crisis groeiden wij door, omdat wij blijven investeren in innovatie, mensen en winkels."
We verkochten luxe producten voor een betaalbare prijs. We hadden geen doelgroep op basis van leeftijd, of geslacht, maar op basis van mindset: mensen die wilden genieten. En we zetten in op het creëren van kleine geluksmomentjes, even stilstaan in de hectiek van alledag.
We zijn een wereldwijd merk dat in het jaar 2000 is opgericht in Amsterdam. Tegenwoordig is Rituals actief in meer dan 807 winkels, 2700 shop-in-shops verspreid over 33 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika.
Tegenwoordig beheert Rituals meer dan 600 winkels in 27 landen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika. Volgens de strategie van het bedrijf worden alle winkels in eigen beheer gerund. We gebruiken daarom geen franchisesysteem in nieuwe landen of in de landen waar we momenteel al winkels hebben.
Rituals heeft Frans dna – het concept is in Parijs bedacht – en past volgens hem daardoor goed in de Franse markt. Het openen van een winkel in Frankrijk is drie tot vier keer duurder dan elders in Europa, zegt countrydirector Sandrine Mignaux tegenover Fashion Network.
Waar worden onze producten geproduceerd? Alle cosmetica producten worden geproduceerd door specialistische laboratoria en hi-end cosmetica bedrijven in Europa. Bevatten de producten plastic scrubdeeltjes? Alle Rituals producten zijn 100% plastic scrub vrij!
Persoonlijk leven. Cloosterman is getrouwd met Colette van Eerd. Zij is telg uit de superfamilie Van Eerd en sinds 2011 ceo bij Jumbo. Samen hebben ze 4 kinderen en wonen ze een groot deel van het jaar in het Belgische Knokke.
We gebruiken geen microplastics of microbeads in onze producten.
Alle producten zijn gemaakt van natuurlijke ingrediënten en ingrediënten van natuurlijke herkomst, die op verantwoorde wijze verkregen zijn.
Dermatologisch getest op de gevoelige huid. Huidgevoel zonder olie, parfumvrij. The Ritual of Namasté Sensitive productlijn bestaat uit formules die speciaal ontwikkeld zijn om de huid te kalmeren en verzachten.
Cosmeticaketen Rituals maakt geen reclame voor zijn producten, maar probeert klanten aan zich te binden via social media. “Op de verschillende social media-kanalen hebben we direct contact met onze klanten”, vertelt hoofd marketing van Rituals, Nicole Verburg, donderdag tijdens het Social Media Congres 2012.
Rituals Cosmetics Enterprise B.V. is een Nederlands cosmeticabedrijf met circa 800 winkels, verspreid over 27 landen, waarvan er 111 in Nederland.
Voorbeelden van winkelketens waar Rituals een deel van de winkelpanden uitbaat zijn V&D, De Bijenkorf en MOOI. Tenslotte heeft Rituals ook enkele zogenoemde City Spa's. In deze filialen kan je massages krijgen en zodoende de Rituals producten leren kennen.
Daarnaast reageren bepaalde geurstoffen op zonlicht, waardoor je huid beschadigd en uiteindelijk verouderd. Zo ook The Rituals anti-aging serums. Het zit vol met irriterende stoffen, die dus voor aging kunnen zorgen.
Een week voordat je jarig bent, ontvang je een mail van Rituals met daarin een code waarmee je jouw verjaardagscadeau kunt verzilveren. Wanneer je zelf (minimaal) één product bij het merk shopt, krijg je een verrassing van Rituals voor jouw verjaardag. Hierdoor verwen jij jezelf met een cadeautje maar Rituals dus ook.
Heerlijke zachte crème, die snel intrekt en makkelijk uitsmeert. Daarnaast ruikt de crème ook erg lekker. Sinds ik deze crème gebruik voelt mijn huid veel soepeler aan in de ochtend, erg prettig.
Rituals blijkt de koning van de grote getallen: het geurstokjes-, zeepjes- en pyama-merk heeft 910 eigen winkels waarvan er 96 in 2021 geopend werden. Daarnaast worden de producten in liefst 102 landen wereldwijd verkocht. Desondanks is bijna de helft van de omzet afkomstig uit de Benelux.
Nummer 32 in BelgiëInmiddels heeft Rituals meer dan 250 winkels wereldwijd, zo'n 450 shop-in-shops en 5 City Spa's verspreid over 13 landen. De allergrootste winkel opent in de Antwerpse Leysstraat 17 en is het 32e Rituals filiaal in België.
Een algemene richtlijn bij het kiezen van een geschikte textuur voor jouw huidtype: bij een normale tot droge huid kies je voor een crème- of lotiontextuur die je huid voedt en hydrateert, bij een vette huid kies je voor producten met een lichte textuur of een gel die je poriën niet verstoppen, als je een gecombineerde ...