In het po en vo wordt vandaag de dag rekening gehouden met zeven competenties: Interpersoonlijk competent, pedagogisch, organisatorisch, vakinhoudelijk en didactisch competent als ook bekwaamheid in het samenwerken met collega's, samenwerken met de omgeving en competentie in reflectie en ontwikkeling.
Een competentie is het geheel van kennis, inzichten, vaardigheden en gedrag dat een individu heeft of kan verwerven. Het woord wordt gebruikt in de betekenis van kennis,, capaciteit of bekwaamheid.
Vaardigheden zijn dus specifieke, meetbare en aan te leren kwaliteiten die een persoon in staat stellen om bepaalde taken uit te voeren. Competenties zijn echter breder en omvatten naast vaardigheden ook kennis, gedrag en houding.
Hij moet plezier hebben in zijn vak, betrouwbaar zijn en zich aan afspraken houden. Daarnaast koppelt een goede docent de lesstof aan de actualiteiten, maakt hij leerlingen duidelijk waarom je iets moet leren en zorgt hij voor variatie in leervormen.
De belangrijkste taak van een docent is het overbrengen van kennis en vaardigheden aan een groep leerlingen of studenten. In het basisonderwijs heeft een leerkracht over het algemeen de hele dag dezelfde klas voor zich, die hij onderwijst in alle schoolvakken.
Welke kwaliteiten moet je hebben om als onderwijsassistent te werken?
Als onderwijsassistent moet je goed kunnen communiceren, zowel met leerkrachten als met leerlingen.Goede luistervaardigheden en de vaardigheid om goed te kunnen uitleggen zijn essentieel om een goede onderwijsassistent te worden.
De vraag is hoe dit nu tot uiting komt in de klas. Als u goed kijkt naar het gedrag van leraren die ruim boven het gemiddelde scoren, dan ziet u dat hun gedrag te herleiden is naar vijf verschillende rollen: de gastheer, de presentator, de didacticus, de pedagoog en de afsluiter.
De belangrijkste taak van een basisschoolleraar is natuurlijk lesgeven. Maar je houdt je ook bezig met het voorbereiden van lessen, het nakijken van toetsen en huiswerk, het vergaderen met collega's en het voeren van oudergesprekken.
Didactische vaardigheden, ook wel onderwijskundige vaardigheden genoemd, zijn vaardigheden die ervoor zorgen dat een leraar kennis kan overdragen aan leerlingen. Deze vaardigheden zijn onmisbaar in de dagelijkse werkzaamheden van een onderwijzer.
Bij communicatie met een docent, assistent of administratief personeel gebruik je het beste een formele aanspreking zoals 'Geachte professor', 'Geachte mevrouw' of 'Geachte heer '.
Geduld. Definitie van de competentie geduld Vermogen om rustig af te wachten of een langdurige taak rustig af te maken. Niet sneller willen dan de omstandigheden of de eigen situatie toelaat. Zich aanpassen aan de handelingssnelheid van de ander.
Een core competence of kernvaardigheid is een vaardigheid die de organisatie in huis heeft die essentieel is voor het realiseren van de core business van de organisatie.
Wat is verschil tussen competenties en kwaliteiten?
Kwaliteiten zijn in aanleg aanwezig en kunnen worden gebruikt en ontwikkeld.Competenties (vaak specifieke handelingen of activiteiten) kunnen worden aangeleerd en geobserveerd. Je kunt dus zien of iemand de competentie beheerst en niet of hij of zij de kwaliteit heeft.
Competenties zijn de vaardigheden (ook wel 'skills' genoemd) die je leert op school, tijdens een studie, met een cursus, via een training of gewoon door te werken. Sommige competenties heb je al van nature, maar je vaardigheden verder ontwikkelen kan natuurlijk altijd!