Maar wat zijn nu precies de zeven verspillingen van Lean . Dit zijn ook wel de volgende: Transport, Inventory, Motion, Waiting, Over Processing, Over Production en Defects.
Het streven met de lean technieken is om het aandeel van de klantwaarde toevoegende stappen binnen de totale doorlooptijd te vergroten. Dit wordt gedaan door de stappen die juist geen waarde toevoegen voor de klant te reduceren of weg te nemen.
De kerngedachte is het maximaliseren van de klantwaarde en het minimaliseren van verspilling. De Lean filosofie betekent simpelweg meer waarde creëren voor klanten met minder middelen.
Het 'Lean maken' van een organisatie wordt gedaan aan de hand van 5 principes: Waarde, Waardestroom, Flow, Pull en Perfectie.
Kortom, Lean is een verzamelnaam voor een set tools, methoden, concepten en filosofie gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van resources. De focus ligt op het verbeteren van de processen en zo de doorlooptijd te verkorten, de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen.
Het antwoord op “wat zijn lean tools” is dus: “Digitale software hulpmiddelen om bedrijfsprocessen effectiever en efficiënter te maken (procesverbetering) volgens de lean principes; door verspilling te verminderen en het team te ondersteunen, voor maximale waarde.”
Wat zijn de nadelen van Lean? De nadelen van Lean zijn onder andere dat het geen voorgeschreven methode biedt om de cultuur te veranderen en problemen in processen op te lossen. Iedere organisatie heeft een eigen cultuur waarbij er ook een eigen aanpak nodig is om Lean door te voeren. Je hebt dus altijd maatwerk nodig.
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
Eén van de 5 principes binnen de Lean filosofie is het 'pull principe'. Dit houdt in dat er door een organisatie alleen producten worden geproduceerd wanneer de klant daar behoefte aan heeft. De klant trekt de producten als het ware uit het proces naar zich toe.
De drie typen zijn Muda (verspilling), Mura (oneffenheden) en Muri (overbelasting). Deze drie vormen van lean verspillingen vereisen ieder een aparte aanpak.
Het eerste van de 5 lean principes is 'waarde'. Hiermee wordt de waarde voor de klant bedoeld. De eerste stap in elke (proces) stap is dan ook: wie is de klant? Dit kan je 'eindklant' zijn, degene voor wie het product of dienst bedoeld is, maar dat hoeft niet.
de verspilling zelfst. naamw. (v.) Verbuigingen: verspillingenVerbuigingen: verspillinkje het teloor laten gaan van iets waardevols door nalatigheid Voorbeeld: `De verspilling van de natuurlijke hulpbronnen van de aarde is een bron van grote zorg.
Herken de dingen die geen waarde toevoegen voor de student. Als je bekend bent met de Lean methode, ben je ook vast bekend met Tim Woods. Deze naam is het ezelsbruggetje om de 8 soorten verspilling te onthouden: Transport, Inventory, Motion, Waiting, Overproduction, Overprocessing, Defects & Skills.
De letters van Tim Woodt geven een categorie van verspilling aan. Het is eigenlijk een 'ezelsbruggetje' om de soorten verspillingen makkelijk te kunnen onthouden. Met Tim Woodt kan je verspillingen in je proces snel herkennen.
Het doel van lean wordt vaak gedefinieerd als verspillingen elimineren, maar dat is een zeer beperkte weergave van waar lean over gaat. Het gevaar is dat bedrijven die zich hier op blind staren – vaak vanuit het oogpunt van kostenreductie op de korte termijn – uiteindelijk helemaal niet beter gaan presteren.
Het Lean Agile model
Vanuit Lean begin je vaak met het verbeteren van processen. Je start met de klantvraag, kijkt hoe het proces loopt en waar verspillingen zitten. Je verbetert het proces zodat de klant meer en sneller zijn gevraagde waarde krijgt. Na een verbetering wordt het proces steeds soepeler uitgevoerd.
Inspecteren tijdens het gehele productieproces kan een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van defecten en voortborduren op gemaakte fouten. Daarnaast wordt direct nagedacht over het voorkomen van het probleem in de toekomst, zodat een fout maar één keer gemaakt wordt.
5S een is een Lean-tool en een stappenplan voor een opgeruimde werkplek en om o.a. verspilling op de werkvloer tegen te gaan. Het zorgt voor overzicht, rust en structuur. De 5 letters S staan voor Scheiden, Schikken, Schoonmaken, Standaardiseren en Stand houden.
Familiebedrijf Kuijpers Installaties heeft zijn wortels in Helmond (waar de moedervestiging staat) en is in de afgelopen negentig jaar uitgegroeid tot een onderneming met achthonderd medewerkers en meerdere vestigingen in Nederland.
Verslaving. Een verslaving aan lean kan voorkomen, zeker wanneer het dagelijks wordt gebruikt. Wanneer de gebruiker dan in één keer stopt met het gebruik, kunnen er afkickverschijnselen optreden. De gebruiker voelt zich ziek, zweet, is klam en koud, heeft kippenvel, een loopneus, buikkrampen en pijn in armen en benen.
Lean is een management filosofie waarbij je voortdurend op zoek bent naar verbeteringen op het bedrijf. Verbeteringen in de processen zodat alles vlotter, makkelijker en efficiënter loopt. Het is een filosofie die ervan uitgaat dat je voortdurend blijft zoeken naar verbeteringen en ideeën.