Je kunt een tekst op verschillende manieren lezen: oriënterend, zoekend, globaal of actief. Daarnaast kun je grote hoeveelheden tekst op verschillende manieren samenvatten.
De leerlingen herkennen de leesmanieren: ontspannend, zoekend, scannend, grondig en kritisch lezen. Ze bekijken de leesstrategie voorspellend lezen (in filmpje waarin iemand de strategie 'modelt' of doordat de docent die zelf modelt).
Zes strategieën blijken effectief te zijn: activeren van voorkennis en voorspellen; zelf vragen stellen tijdens het lezen; visualiseren van de inhoud van de tekst; bewaken van het leesgedrag, verduidelijken of helpen; afleidingen maken tijdens het lezen; en samenvatten en navertellen.
"Tijdens"-strategieën helpen studenten om verbindingen te leggen, hun begrip te monitoren, vragen te stellen en gefocust te blijven . "Na"-strategieën bieden studenten de mogelijkheid om samen te vatten, vragen te stellen, te reflecteren, te discussiëren en te reageren op tekst.
Actief leren is een van de meest effectieve leerstrategieën. In plaats van passief informatie op te nemen, ga je actief aan de slag met de leerstof. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een mindmap, het stellen van vragen en het maken van oefeningen.
Iedereen verwerkt en leert nieuwe informatie op verschillende manieren. Er zijn drie belangrijke cognitieve leerstijlen: visueel, auditief en kinesthetisch .
Leerstrategieën geven op een effectieve wijze invulling aan het leren. Uit onderzoek weten we dat er veertien leerstrategieën zijn (zie kader) én dat – als leerlingen deze leerstrategieën beheersen – ze beter presteren en meer gemotiveerd zijn voor school.
Onderzoek van het Boston Children's Hospital toonde aan dat lezen je hersenen kan herprogrammeren, nieuwe neurale netwerken kan creëren en de witte stof in het corpus callosum kan versterken, wat de communicatie tussen de twee hersenhelften verbetert . Hierdoor kun je informatie efficiënter verwerken, waardoor je sneller leert.
Er zijn over het algemeen vijf manieren om te lezen: 1) vooraf lezen, 2) scannen, 3) scannen, 4) gedetailleerd lezen en 5) kritisch lezen .
De tekst centraal zetten met Close Reading
Leerlingen lezen de tekst dan meerdere keren, maar doen dat steeds met een ander doel. Zo leren ze teksten echt te doorgronden. Op die manier ervaren leerlingen dat ze een ingewikkelde tekst kunnen begrijpen en met allerlei teksten kunnen omgaan. Ook met die van andere vakken.
Normaal gesproken vereist het nauwkeurig lezen van proza, poëzie of welke vorm van tekst dan ook meerdere keren lezen . Studenten moeten een eerste keer lezen om vertrouwd te raken met het onderwerp van de tekst en om eerste vragen te formuleren. Bij de tweede keer lezen moeten studenten de details overwegen en de tekst analyseren en ook beschrijvende aantekeningen maken.
Deze zes strategieën voor effectief leren zijn gebaseerd op evidence-based onderzoek en de wetenschap van leren. We zullen het volgende onderzoeken: gespreide oefening, retrieval practice, uitwerking, concrete voorbeelden, dual coding en interleaving .
Actieve leermethoden vragen studenten om zich bezig te houden met hun leerproces door te denken, te discussiëren, te onderzoeken en te creëren . In de klas oefenen studenten vaardigheden, lossen ze problemen op, worstelen ze met complexe vragen, nemen ze beslissingen, stellen ze oplossingen voor en leggen ze ideeën uit in hun eigen woorden door te schrijven en te discussiëren.
Met coöperatief leren laat je leerlingen op een gestructureerde manier samenwerken terwijl ze in kleine, meestal heterogeen samengestelde groepen zitten. Zo leren de leerlingen niet alleen van de interactie met de leraar, maar ook van de interactie met elkaar.
De meest effectieve leertechniek is het maken van oefentoetsen en gespreid oefenen. Ook effectief is het overlappend oefenen, zelf uitleggen en uiteenzettend ondervraagd worden.
Daarom is student-centrisch leren de meest effectieve manier van lesgeven. Soms de "Sage on the Stage"-stijl genoemd, positioneert het op de docent gerichte model de docent als de expert die verantwoordelijk is voor het overdragen van kennis aan zijn of haar studenten via lezingen of directe instructie.
Iets eruit flappen houdt in dat je alle informatie die je je kunt herinneren over een onderwerp opschrijft (het maakt niet uit in welke volgorde of of het in het begin correct is) en vervolgens teruggaat naar je aantekeningen om uit te zoeken wat je hebt gemist of fout hebt gezegd.
Visualiseren. Studies hebben aangetoond dat studenten die visualiseren tijdens het lezen, beter kunnen onthouden dan studenten die dat niet doen (Pressley, 1977). Lezers kunnen profiteren van illustraties die in de tekst zijn ingebed of hun eigen mentale beelden of tekeningen maken bij het lezen van tekst zonder illustraties.
Pre-reading gaat niet alleen over het scannen van de pagina's; het is een strategisch proces dat de weg kan vrijmaken voor succesvol leren. Om pre-reading onder de knie te krijgen, onthoud de 4-P's: Preview, Predict, Prior Knowledge en Purpose [1,2].