De SBL competenties zijn:
Vakinhoudelijk en Didactisch Competent. Organisatorisch Competent. Competent in Samenwerken met collega's. Competent in Samenwerken met de omgeving.
Een bekwaamheidsdossier is een geordende verzameling documenten die inzichtelijk maken dat een leraar bekwaam is en zijn bekwaamheid in zijn professionele loopbaan onderhoudt in overeenstemming met het beleid van zijn school(bestuur).
Voorbeelden van didactische vaardigheden: Inspireren en enthousiasmeren. Omgaan met vragen en reacties. Omgaan met weerstand.
Over 'De zes rollen van de leraar'
Martie Slooter maakt in haar nieuwe boek duidelijk dat iedere leraar in het voortgezet onderwijs zes rollen vervult: die van (1) gastheer, (2) presentator, (3) didacticus, (4) pedagoog, (5) afsluiter en (6) coach. Elke rol kun je aanleren en in elke rol kun je je verder ontwikkelen.
Aan het eind van je studie ben je er klaar voor: je bent leraar. Natuurlijk zul je in de rest van je loopbaan als docent ook nog heel veel leren, maar je bent in ieder geval startbekwaam, je kunt beginnen. Dat dit zo is toon je tijdens het assessment aan.
Een leraar in het primair onderwijs (po) verdient tussen € 3.500 en € 7.190 per maand. Dat is inclusief onder andere vakantiegeld en een eindejaarsuitkering. Het primair onderwijs bestaat uit het (speciaal) basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs.
Interpersoonlijk competent
Hij/zij bevordert de zelfstandigheid van de leerlingen en zoekt in zijn/haar interactie met leerlingen een goede balans tussen: leiden en begeleiden, sturen en volgen, confronteren en verzoenen, corrigeren en stimuleren.
De definitie van een competentie is te omschrijven als 'een in gedrag waarneembare combinatie van kennis, vaardigheden, houding en/of persoonskenmerken (persoonlijke kwaliteiten) waarmee in een arbeidssituatie bepaalde doelen worden bereikt'.
Een leraar die vak- of beroepsinhoudelijk en didactisch competent is, creëert een krachtige leeromgeving, onder andere door het leren in verband te brengen met realistische en voor de leerlingen/deelnemers relevante toepassingen van kennis in beroep en maatschappij.
Je moet flexibel zijn, tegen rumoer in de klas kunnen, je werk goed kunnen organiseren. Je werkt onder leiding van de onderwijzer, maar je hebt daarbij je eigen taken, waar je zelf verantwoordelijk voor bent. Je moet ook goed met de andere onderwijzers en de ouders kunnen omgaan.
Er zijn veel verschillende competenties die je kan ontwikkelen. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheden en talent. Ze worden vaak opgedeeld in hard skills en soft skills.
In het voortgezet onderwijs verdienen leraren beter. Een starter (tweedegraads) begint met 2747 per maand voor 36,87 uur (zo staat dat in de cao), na 10 jaar zit hij op 3773. Een tweedegraads docent met extra taken zit na 10 jaar op 4353 euro per maand. Na 12 jaar zelfs op 4878.
Check je salaris!
Het aanvangssalaris van een Politiepersoneel bedraag meestal tussen de € 1.815 en € 3.014 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.116 en € 3.489 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Het startsalaris ligt rond de €5800,- bruto per maand. Het gemiddelde salaris van een huisarts in loondienst komt uit op ongeveer € 6900,- bruto per maand. Wanneer je meer dan tien jaar ervaring hebt, zal het salaris stijgen naar zo'n € 8000,- bruto per maand.
De bekwaamheidseisen zijn vastgelegd in het Besluit bekwaamheidseisen onderwijspersoneel. Ze beschrijven wat leraren minimaal moeten weten en kunnen. Deze eisen zijn opgesteld door lerarencommissies en beschrijven wat er nodig is om leraar te zijn.
Vakdidactisch bekwaam wil zeggen dat de leraar de vak inhoud leerbaar maakt voor zijn leerlingen, in afstemming met zijn collega's en passend bij het onderwijskundige beleid van zijn school. Hij weet die vak inhoud te vertalen in leerplannen of leertrajecten.
Een leraar die basisbekwaam is, zorgt voor een veilige en stimulerend leerklimaat in en om de klas, biedt structuur, orde en duidelijkheid in de les en laat de leerlingen actief meedoen. Meer ervaren leraren ontwikkelen zich verder tot vakbekwaam.
De pedagoog geeft aan welke regels gelden in de klas, corrigeert leerlingen, geeft positieve feedback en reageert met behoud van de relatie. Leerlingen worden persoonlijk aangesproken op hun gedrag. In de rol van pedagoog komt de leraar tegemoet aan de emotionele en sociale behoeften van leerlingen.
Het belangrijkste doel van een goede lesafsluiting is dat leerlingen leren nadenken over hun leerproces. Daardoor kunnen ze hun eigen leren steeds beter sturen. Dit leidt tot effectiever leren en betere leerprestaties.