Phishing kan in verschillende vormen voorkomen, waarvan e-mail (phishing), telefoon (vishing of voice phishing) en sms-berichten (smishing of SMS-phishing) de belangrijkste zijn. Het doel van phishing is om gevoelige informatie te verzamelen, variërend van wachtwoorden en identificeerbare informatie tot bankgegevens.
Veel valse mailtje proberen je onder druk te zetten door gebruik te maken van laatste waarschuwingen of spoedmeldingen. Een voorbeeld van een dergelijk bericht is bijvoorbeeld "Uw hostingpakket verloopt, als u vandaag bedrag x niet overmaakt zal uw website worden geblokkeerd".
Phishingaanvallen zijn echter steeds geavanceerder geworden en worden nu onderverdeeld in verschillende typen, waaronder e-mailphishing, spearphishing, smishing, vishing en whaling . Elk type wordt gekenmerkt door specifieke kanalen en uitvoeringsmethoden: e-mail, tekst, spraak, sociale media, enz.
E-mailphishing is de populairste vorm van phishing. Aanvallers sturen e-mails die afkomstig lijken te zijn van betrouwbare bronnen, zoals banken, socialemediaplatforms of onlinediensten. Deze e-mails bevatten vaak een gevoel van urgentie, waardoor de ontvanger op een schadelijke link klikt of een bijlage downloadt.
Een veelvoorkomende vorm van cybercrime is phishing. Bij phishing doet de dader zich voor als iemand anders met het doel om geld of toegang tot persoonsgegevens te krijgen. 2 op de 3 Nederlanders van 15 jaar en ouder hebben in 2023 ten minste 1 keer een phishing e-mail- of ander bericht ontvangen.
Een voorbeeld van misleidende phishing is een valse e-mail van een bank waarin u wordt gevraagd op een link te klikken en uw rekeninggegevens te verifiëren .
Klik met je rechtermuisknop op een mail.Kies voor 'Melden' en vervolgens 'Aanmerken als phishing' of 'Ongewenste mail melden'.Of blokkeer de afzender onder het kopje 'Blokkeren'.
De kans is groot dat je e-mailadres terecht is gekomen op een lijst met e-mail adressen die door verschillende spammers wordt gebruikt. Dat verklaart waarom je er steeds meer krijgt. Ze gebruiken allemaal dezelfde lijsten. Net daarom blijf je ook deze berichten krijgen, ook al heb je een aantal afzenders geblokkeerd.
Laat uw identiteitsgegevens en documenten niet stelen
Bij identiteitscontroles is deze vorm van fraude moeilijk te herkennen. Hackers kunnen inbreken op uw computer of op uw account voor e-mail of social media. Op die manier stelen ze persoonlijke gegevens of versturen ze berichten onder uw naam.
Ransomware-aanvallen (een type afpersing op het internet). Cryptojacking (waarbij hackers cryptovaluta mijnen met middelen die ze niet zelf bezitten). Cyberspionage (waarbij hackers zich toegang verschaffen tot gegevens van de overheid of een bedrijf).
Bij angler phishing doen hackers zich voor als een klantendienst of behulpzaam sociale media-account. Zo doen ze alsof ze je willen helpen, maar in werkelijkheid bemachtigen ze jouw inloggegevens, kredietkaartinformatie en meer.
Installeer een extra spamfilter
Door een spamfilter in je mailbox te installeren, zal je mailprovider bepaalde berichten als spam markeren. Afhankelijk van de filter verdwijnen de ongevraagde e-mails automatisch in een apart mapje of worden ze verwijderd. Er zijn gratis en betalende spamfilters.
Phishing-e-mails beginnen vaak met algemene zinnen, in plaats van een persoonlijke zin zoals uw naam . In dit voorbeeld is de e-mail geadresseerd aan 'Beste Belastingbetaler', wat naar iedereen kan verwijzen. Phishing-e-mails kunnen vaak grammaticale fouten, slechte zinsconstructie en onjuiste spelling bevatten.
Fraudehelpdesk en organisatie waarschuwen bij phishing
Wanneer u een valse e-mail krijgt, waarschuw dan de organisatie uit wiens naam u de mail krijgt. Meld phishing ook altijd bij de Fraudehelpdesk.
Phishing is een type cyberaanval waarbij frauduleuze e-mails, sms-berichten, telefoontjes of websites worden gebruikt om mensen ertoe te verleiden gevoelige gegevens te delen, malware te downloaden of zichzelf op een andere manier bloot te stellen aan cybercriminaliteit. Phishingaanvallen zijn een vorm van social engineering.
Volgens het Phishing Intelligence Report van SlashNext uit 2024 werd in dezelfde periode ook een substantiële stijging van 703% in phishingaanvallen op inloggegevens waargenomen. Belangrijke bevindingen uit het onderzoek laten zien dat gebruikers gemiddeld één geavanceerde phishingaanval per mailbox per week tegenkomen.
Ouderen worden vaker slachtoffer van verschillende vormen van phishing. Aankoopfraude en hacken zijn de meest voorkomende delicten.