Een 'gemba walk' is simpelweg het bezoeken van de werkplek die je wilt verbeteren. Het concept is ontwikkeld door Taiichi Ohno en is bedoeld zodat managers en leidinggevenden met eigen ogen zien hoe het werk gedaan wordt. Ook bouwen zij zo een relatie op met hun medewerkers, gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Gemba (現場) is een Japans woord en betekent 'echte plek'. Oftewel: de werkvloer, daar waar waarde wordt toegevoegd. Waarde – waar een klant voor wil betalen of wat een bedrijf moet doen vanwege wet- en regelgeving – is op haar beurt het eerste concept van Lean.
Kaizen betekent letterlijk 'verandering' (kai) om 'goed te worden' (zen), veranderen naar beter dus. Een andere definitie van het Japanse gebruik van Kaizen is 'uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier'. Meestal is dit een proces, een systeem, een product of een dienst.
Lean manufacturing heeft als doel om de 'waardestroom' in uw bedrijf zo groot mogelijk te maken. Daarmee wordt bedoeld, dat er zoveel mogelijk tijd wordt besteed aan het creëren van waarde voor de klant, dingen dus waar deze voor wil betalen. Alle overige activiteiten worden in principe gezien als verspilling.
Het 'Lean maken' van een organisatie wordt gedaan aan de hand van 5 principes: Waarde, Waardestroom, Flow, Pull en Perfectie.
Basis: Muda, Muri, Mura
De basis van de lean technieken wordt gevormd door verspillingen ten gevolge van Muri, Mura en Muda. Feitelijk zijn alle lean technieken er namelijk op gericht om juist deze verspillingen te lijf te gaan.
Six Sigma (zes sigma) is een methode om het rendement en de effectiviteit van een proces te vergroten, oftewel de juiste dingen doen én de dingen juist doen. Het doel van de methode is om variatie in processen te verminderen om te voldoen aan de specificaties die de klant stelt aan het product of de dienst.
Lean werkt vanuit de 'Future State' en is er op gericht om 'obstakels' te verwijderen die in de weg staan om een bepaald doel te bereiken. Six Sigma werkt vanuit de 'Current State' en focust op het wegnemen van oorzaken die het probleem veroorzaken in de prestatie van het proces.
Een Lean Green Belt is een medewerker die “getraind is in de verbetermethodologie van Lean en die als onderdeel van zijn of haar fulltime job een procesverbeterings- of kwaliteitsverbeteringsteam zal leiden”.
Zodra jij aan een Six Sigma project begint, doe je dit aan de hand van de DMAIC-cyclus: Define, Measure, Analyse, Improve en Control. Deze fases doorloop je stap voor stap om zo je proces op een gestructureerde manier te optimaliseren.
Verbeterproces (PDCA-cyclus) Het verbeterproces is een belangrijk onderdeel bij het optimaliseren van je bedrijf. Je wilt de concurrentie voorblijven, kosten besparen, de productiviteit verhogen, betere kwaliteit leveren enzovoorts. De PDCA-cyclus kan je hierbij helpen.
Procesoptimalisatie is het verbeteren van de efficiëntie van een organisatie door middel van procesverbetering. Eigenlijk wordt alles verstaan wat nodig is om processen efficiënter voor de organisatie te laten werken. Het wordt ingezet om organisatiedoelen te bereiken.
In principe zijn er 3 Lean Belts: Orange Belt, Green Belt en Black Belt.
Voordelen en nadelen van 5S
Schone, veilige en overzichtelijke werkplek. Minder verspilling. Minder ruimte nodig. Verbetering zelfdiscipline.
De drie typen zijn Muda (verspilling), Mura (oneffenheden) en Muri (overbelasting). Deze drie vormen van lean verspillingen vereisen ieder een aparte aanpak.
Het principe van Jidoka staat voor het automatisch inbouwen van kwaliteit binnen het proces. Dit betekent dat zowel de operator als de installaties in het productieproces de autonomie moeten bezitten om het proces stil te leggen zodra een defect/afwijkende situatie wordt gedetecteerd.
Lean is in het kort te omschrijven als: 'Leren werken zonder verspillingen'. Lean is een denk- en werkwijze gericht op het continue verbeteren van bedrijfsprocessen. De filosofie is afkomstig uit de Japanse automobielindustrie en toepasbaar gemaakt voor de Nederlandse cultuur in industrie, dienstverlening en bouw.
Het definiëren van het probleem is de eerste stap bij het oplossen ervan. Toch krijgt die stap vaak te weinig aandacht. De meeste mensen willen snel vooruit en aan de slag. Een juiste definitie van een probleem is belangrijker dan je misschien denkt.
Maar wat zijn nu precies de zeven verspillingen van Lean . Dit zijn ook wel de volgende: Transport, Inventory, Motion, Waiting, Over Processing, Over Production en Defects.
Met standaardisatie behoud je wat je hebt bereikt en voorkom je dat je terugvalt. Door te standaardiseren zorg je voor een constant resultaat en verbetert de kwaliteit en snelheid van de processen. Producten en diensten kunnen geleverd worden tegen lagere kosten en met constante kwaliteit.