Dit zijn de behoefte aan competentie, autonomie en relatie.
Stimuleer groei, ontwikkeling en gewenst gedrag door in te spelen op de drie psychologische basisbehoeften: verbondenheid, competentie en autonomie.
Ieder mens heeft 3 basisbehoeften: competentie, autonomie en verbondenheid. De behoefte aan competentie gaat om het gevoel de capaciteiten te hebben om goed te kunnen functioneren. De behoeften aan autonomie gaat om de controle om zelf keuzes te maken en tot op zeker hoogte zelfstandig te kunnen handelen.
Luc Stevens: 'Ieder mens is gebouwd om zichzelf te ontwikkelen en heeft een natuurlijke behoefte aan relatie, autonomie en competentie'
Er zijn vier basisbehoeften: voedsel, huisvesting, gezondheidszorg en onderwijs.
Naast algemene onderwijsbehoeften die zich kunnen vertalen naar didactische aanpassingen, zijn er ook drie psychologische basisbehoeften. Dit zijn de behoefte aan competentie, autonomie en relatie. Voor leerlingen is het belangrijk dat er ook aandacht is voor deze behoeften.
ze willen bij de groep horen;ze willen invloed uitoefenen in de groep;ze willen persoonlijke relaties hebben in de groep. In elke groep streven kinderen ernaar om eerst deze drie basisbehoeften te vervullen.
Kinderen hebben eigenlijk dezelfde behoeften als volwassenen, zoals de behoefte aan gezondheid, veiligheid, voeding en rust. (1) Andere belangrijke behoeften kunnen zijn: vertrouwen, geborgenheid, aanraking, geaccepteerd worden, erbij horen, plezier, spelen, respect, erkenning, creativiteit en zelfexpressie.
De eerste basisbehoefte zoals eten, lucht en water – Maslow noemt dit de fysiologische behoeften of primaire biologische behoeften. De tweede fase in de behoeftepiramide van Maslow is bestaanszekerheid. Hier vallen zaken als veiligheid en zekerheid onder.
primaire behoeften
De noodzakelijke of basisbehoeften. Hierbij gaat het dus om eerste levensbehoeften, zoals voedsel, kleding, een dak boven je hoofd, enz..
De basisbehoeften
Kleding, eten, drinken en zuurstof zijn basisbehoeften. Je hebt ze nodig om te kunnen leven. Maar dat geldt natuurlijk ook wel voor onderdak en veiligheid. Een basisbehoefte is ook de afwisseling tussen inspanning en ontspanning zowel fysiek als mentaal.
Lichamelijke behoeften (Physiological Needs); Maslow doelt met de zogenaamde fysiologische behoeften op de meest basale behoeften van de mens om het menselijk lichaam te kunnen laten functioneren. Denk daarbij aan de lichamelijke behoeften als lucht, voedsel, slaap en de mogelijkheid om naar het toilet te gaan.
het stimuleren van onderlinge contacten een goede communicatie zowel individuele aandacht als aandacht voor het groepsgebeuren. stimuleren van het samen spelen. het leren om rekening te houden met elkaar.
De driehoek symboliseert dat school en ouders samen werken aan de ontwikkeling van het kind. School en ouders hebben elkaar nodig om tot succesvol onderwijs te komen. Een goede communicatie tussen school en ouders doet het sociaal-emotioneel functioneren, de werkhouding en de schoolprestaties van leerlingen toenemen.
Economische behoeften kunnen onderverdeeld worden in primaire en secundaire behoeften. Die eerste zijn basisbehoeften, ze zijn nodig om te overleven: kledij, een dak boven je hoofd, eten en drinken. Secundaire behoeften verschillen van persoon tot persoon.
Eten, drinken en een dak boven je hoofd, het zijn de belangrijkste levensbehoeften. Tijdens de oorlog komen deze behoeften steeds verder onder druk te staan.