Wat is een auditieve stoornis? Binnen de groep van auditieve stoornissen wordt een onderscheid gemaakt tussen slechthorendheid en doofheid. Bij slechthorendheid is er sprake van een verminderd gehoor, maar is het (zij het soms beperkt) wel nog mogelijk om via het gehoor te communiceren.
Bij een auditieve beperking is het gehoor in enige mate beperkt. Onder meer slechthorendheid (verminderd gehoor bij één of beide oren) en doofheid (volledig gehoorverlies bij beide oren) zijn auditieve beperkingen.
Er zijn veel oorzaken voor slechthorendheid of doofheid, zoals erfelijkheid, een hersenvliesontsteking, virusinfecties, een ongeluk of hard lawaai. Een oogziekte die delen van je netvlies of je oogzenuw beschadigt, veroorzaakt slechtziendheid of blindheid.
Mensen waarbij gehoorverlies van 90 decibel is opgetreden zijn doof. Een auditieve beperking kan aangeboren zijn of op latere leeftijd ontstaan. Bij kinderen die op jonge leeftijd ernstig slechthorend zijn, loopt de spraak- en taalontwikkeling vaak achter. Zij hebben vaak op latere leeftijd meer moeite met spreken.
Om te oordelen over de mogelijkheid tot erkenning als persoon met een handicap, wordt rekening gehouden met het gehoorverlies over beide oren. Louter oordelend op het gehoorverlies kan een eenzijdig dove persoon niet erkend worden als persoon met een handicap.
Er bestaan visuele beperkingen (blind, slechtziend en kleurenblind), auditieve beperkingen (doof en slechthorend), cognitieve beperkingen (bijvoorbeeld dyslexie, concentratieproblemen en verstandelijke handicaps), fysieke beperkingen (bijvoorbeeld amputaties of reuma) en spraakbeperkingen (bijvoorbeeld stotteren of ...
Wanneer iemand een fysieke (of motorische) beperking heeft, is zijn bewegingsmogelijkheid verstoord. Onder deze diverse groep beperkingen vallen onder meer mensen met onvrijwillige bewegingen (spasmen of tremors), coördinatieproblemen, verlamming, artritis en mensen met ontbrekende ledematen.
Met het begrip auditieve neuropathie wordt een type gehoorverlies bedoeld waarbij oto-akoestische emissies (aanvankelijk) intact zijn, in combinatie met ernstig afwijkende of afwezige reacties bij de hersenstam-audiometrie (BERA).
Gemiddeld gehoorverlies (41-60 dB) Bij gemiddeld gehoorverlies, zijn de stilste geluiden die u kunt horen met uw beter oor tussen 41 en 60 dB.
Zo kun je bijvoorbeeld als kind of als volwassene doof worden als gevolg van een hersenvliesontsteking of door een ongeluk. Veel dove mensen communiceren door middel van gebarentaal. In gebarentaal staan de handen, het gezicht en de ogen centraal. Ook wordt vingerspellen gebruikt of Nederlands met gebaren.
Uitvoeren van de persoonlijke verzorging, huishoudelijke taken en bepaalde banen is mogelijk maar er is meer tijd nodig om hierin zelfstandig te worden. Aanzienlijke ondersteuning kan nodig zijn om te kunnen voldoen aan de sociale verwachtingen, werkgerelateerde zaken zoals planning, vervoer, gezondheid en geldbeheer.
Een verstandelijke beperking, of een verstandelijke ontwikkelingsstoornis, ook wel een verstandelijke handicap, intellectuele stoornis of mentale retardatie, en in het verleden geestelijke handicap, mentale handicap en zwakzinnigheid, is een ontwikkelingsstoornis waarbij iemands verstandelijke vermogens zich niet met ...
'Stoornissen' betreffen afwijkingen op orgaanniveau, 'beperkingen' worden door een persoon ondervonden bij het uitvoeren van activiteiten, en 'handicaps' hebben betrekking op de sociale nadelen die een persoon ondervindt als gevolg van gezondheidsproblemen.
Zwak auditief geheugen.
Kinderen met een zwak auditief geheugen vinden het moeilijk om informatie die ze te horen krijgen, te onthouden en/of te reproduceren. Zulke informatie kan bijvoorbeeld een cijferreeks zijn, een ingewikkelde instructie, de spelling van een woord of een zin in een dictee.
Denk hierbij aan luisterspelletjes, onthoudspelletjes, hakken en plakken, rijmen en concentratieoefeningen. Auditieve training is wenselijk bij kinderen waarbij de auditieve waarneming zich onvoldoende ontwikkelt, waardoor het leren lezen wordt belemmerd.
Mensen met een auditieve leerstijl praten vaak in zichzelf. Ze herinneren zich dingen door bepaalde procedures, stappen en volgorde. Ze houden ervan informatie gepresenteerd te krijgen in grafieken en tabellen. Op school zijn auditief sterke leerlingen erg in het voordeel!
Oorzaak. Slechtziendheid en blindheid worden meestal veroorzaakt door een oogziekte die delen van het netvlies of de oogzenuw beschadigt. Het probleem kan ook in de oogzenuw of in de hersenen liggen. Er is dan sprake van een storing in de verwerking van de beelden.
Slechtziende leerlingen hebben veel baat bij een goed contrast. Welke kleuren hebben een goed contrast? Bijvoorbeeld wit op zwart, of zwart op wit. Maar ook zwart op geel of geel op zwart zijn veelgebruikte combinaties.
Naarmate we ouder worden, kunnen we steeds moeilijker hoge tonen onderscheiden. Vanaf 30 jaar zouden tonen hoger dan 17 000 Hz niet meer te horen zijn.
Bij langdurige of chronische stress is er een overproductie aan adrenaline die een verhoogde bloeddruk veroorzaakt. Bij een hoge bloeddruk vermindert de bloedsomloop naar de oren en raken de haarcellen dus beschadigd.
Als het gehoorverlies aan één oor optreedt, kunt u niet meer aangeven van welke kant het geluid komt. Met behulp van het MRI-onderzoek kunnen pezen, spieren, hersenweefsel, kraakbeen, tussenwervelschijven, organen of bloedvaten zichtbaar worden gemaakt.
Iemand met zwakbegaafdheid heeft een IQ tussen de 70 en 85. aanpassingsvermogen die zijn ontstaan gedurende de ontwikkelingsperiode. Hoewel het IQ een belangrijk aspect is van de classificatie ZB en LVB, moet er met name aandacht zijn voor de (beperkingen in) het adaptieve functioneren.