Zet jouw naam en contactgegevens bovenaan de brief, of in de linkerhoek van de pagina. Vervolgens voeg je een witregel toe en zet je hier de bedrijfsgegevens waar je naar schrijft (daarover later meer). Daarna volgt weer een witregel en voeg je de plaats en datum toe.
Aanhef: gebruik altijd een specifieke naam in plaats van 'heer/mevrouw'. Wees duidelijk wat je wilt. Laat dit in de inleiding van de motivatiebrief direct naar voren komen. Maak duidelijk waarom je juist deze werkgever hebt gekozen.
In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest. Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.
Leg uit waarom je juist deze job wilt. Als je spontaan solliciteert, vertel dan waarom je precies dit bedrijf gekozen hebt. Midden: beschrijf je ervaring en je persoonlijkheidskenmerken die relevant zijn voor de functie. Gebruik een zakelijke toon en laat de feiten voor zich spreken.
Onbekende geadresseerde
Het kan gebeuren dat je de naam online niet kan vinden en dat zelfs na een belletje het niet duidelijk is voor wie de sollicitatiebrief is. Houd het dan simpelweg bij de volgende varianten: Geachte heer, geachte mevrouw. Geachte heer, mevrouw.
De standaard die wordt gebruikt voor de lengte van een motivatiebrief is meestal 250 tot 400 woorden. Dit is niet langer een korte sollicitatiebrief, maar een echte brief waarin je uitgebreid je kwaliteiten benoemt. In deze brief is het zaak om verschillende punten op te delen in alinea's.
In de eerste alinea van je sollicitatiebrief beschrijf je de aanleiding van je brief, oftewel: de reden waarom je schrijft. In deze alinea laat je weten dat je geïnteresseerd bent in de huidige functie en waarom je dat bent. Je hoeft niet bang te zijn om hier te laten merken dat je enthousiast bent.
In een sollicitatiebrief geef je vooral een toelichting op je cv. Waar je gewerkt hebt, wat je hebt gestudeerd en waar je goed in bent. In een motivatiebrief laat je meer zien van jezelf, wie je bent, wat je ambities zijn en waarom jij vindt dat de baan goed bij jou past.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
In de adressering en de aanhef van een formele brief of e-mail is heer het gebruikelijke woord. In de aanhef van minder formele brieven en e-mails wordt steeds meer de combinatie van beste met mijnheer of meneer gebruikt. Die vormen zijn niet aan te raden in formele brieven of e-mails.
Over het algemeen moet je brief niet korter zijn dan een halve pagina en niet langer dan 1 A4tje. Onderzoek laat zien dat 70% van de recruiters een brief van minder dan 1 A4 prefereren en 25% zegt zelfs: hoe korter hoe beter.
Wat je aanspreekt in de functie
Bestudeer de vacature grondig en formuleer voor jezelf een aantal punten die jou erg interessant lijken en hoe deze bij jouw ambities passen. Denk bijvoorbeeld aan het werken in een internationale context, de diversiteit aan taken, of de aangeboden verantwoordelijkheid.
Zeg iets als: 'De vakken die ik heb gevolgd tijdens mijn opleiding hebben me goed voorbereid op deze functie' of 'De twee jaar die ik gewerkt heb bij bedrijf x hebben me ruime ervaring bijgebracht met alle taken en vaardigheden waar u om vraagt in uw vacaturetekst. '
Je merkt al dat een motivatiebrief niet altijd nodig is, maar in sommige gevallen kan ze net wél nuttig zijn: Wanneer je een carrièreswitch maakt: Als je solliciteert in een sector of rol waar je nog geen ervaring in hebt, dan kan je in een brief wel uitleggen waarom je precies in die sector of rol wil werken.
Zeg bijvoorbeeld: “Uw vraag “Waarom wil je hier werken?”; daar wil ik graag een en ander over zeggen. Graag noem ik u een aantal factoren (of redenen) die de functie en uw organisatie interessant maken voor mij. En wat mij drijft om mij voor de functie en uw organisatie in te zetten”.
Het belangrijkste is dat je jezelf leert kennen en kiest wat voor jou het beste voelt. Het helpt ook om veel uit te proberen — te ervaren wat het vooral niet is — en veel te lezen over persoonlijke groei. Kies wat het beste bij jou past, wat de meeste energie geeft en waar het enthousiasme zit.
De tips voor een goede slotzin op een rijtje
De laatste zin moet iets toevoegen aan je verhaal. Met de slotzin probeer je de lezer aan te zetten tot actie. Zorg er wel voor dat het geen commerciële of reclameachtige zin is. Er moet een balans zijn tussen zelfverzekerdheid en bescheidenheid.