Elk voertuigcategorie heeft een eigen eerste letter op het kenteken. Dit geldt niet voor personenauto's. Voor personenauto's zijn de volgende medeklinkers toegestaan: G, H, J, K, L, N, P, R, S, T, X en Z. Vanaf kentekenserie 11 worden de medeklinkers L en T niet langer gebruikt voor personenauto's.
Met een kenteken kunt u veel informatie over een auto achterhalen. Aan de hand van het kenteken kunt u bijvoorbeeld de dagwaarde opzoeken, maar het is ook leuk om meer informatie over een auto op te vragen aan de hand van het kenteken.
De volgorde waarin de letters en cijfers staan, vertelt je bijvoorbeeld iets over de datum van afgifte. Zie je een combinatie als 99-XX-XX, dan weet je dat de auto tussen 2000 en 2008 op kenteken is gezet. Sinds 2019 wordt de kentekencombinatie X-999-XX gehanteerd.
In sommige gevallen staat op de kentekenplaat een cijfer (bijvoorbeeld 1 of 2) boven het eerste streepje op de plaat. Dit is een duplicaatcode (ophoogcode). Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven. Op de eerste afgegeven kentekenplaat staat niets boven het liggende streepje.
De leeftijd van jouw auto kun je terugvinden op jouw kentekenbewijs bij 'datum eerste toelating'. Nog makkelijker: vul in het aanvraagformulier jouw kenteken in. Dan zie je direct uit welk jaar jouw auto komt.
Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven. Op de eerste afgegeven kentekenplaat staat niets boven het liggende streepje. Vraagt u daarna een nieuwe kentekenplaat aan, bijvoorbeeld na verlies of diefstal, dan krijgt u een 1 op de kentekenplaat (duplicaatcode 1).
De O als eerste letter is voor opleggers. De M is voor motorfietsen. De V is voor lichte bedrijfsauto's. En de W is voor aanhangwagens.
Wat als deze combinaties opgebruikt zijn? De combinatie 1-ABC-123, 2-ABC-123, 3-ABC-123, enzovoort, wordt gebruikt tot 7-999-ZZZ. De 8 is namelijk voor internationale nummerplaten en de 9 was gereserveerd voor de vroegere gepersonaliseerde platen.
Voor voertuigen waarvan de inrichting, de afmetingen of het gewicht niet voldoen aan de regels in de Wegenverkeerswet geven wij een zogenoemd ZZ-kenteken af. Het ZZ-kenteken wordt afgegeven bij de eerste inschrijving van het voertuig.
De laatste nummerplaat volgens het huidige systeem zal "7-ZZZ-999" zijn. Het cijfer "8" is gereserveerd voor internationale nummerplaten, "9" werd gebruikt voor gepersonaliseerde nummerplaten.
Sinds eind 2015 staat soms de letter E achteraan het kenteken. Dit betekent dat het een elektrische auto betreft.
DM: Militaire voertuigen.
U logt via de knop 'Mijn RDW' in met uw Digid . U heeft hiervoor de DigiD app of DigiD met Sms-controle nodig. U ziet direct welke voertuigen op uw naam staan geregistreerd.
Naast het kenteken en de foto van het voertuig, worden ook de gegevens over de locatie, de datum en het tijdstip bewaard. Met behulp van deze gegevens is het mogelijk om de aanwezigheid van een voertuig op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats vast te stellen ten behoeve van de opsporing van strafbare feiten.
Het is niet zomaar mogelijk de naam en het adres van iemand op te vragen bij een kenteken. Op de site van de RDW staat wel een applicatie: Voertuiggegevens. Hiermee kunt u beperkte voertuiggegevens opvragen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer u niet meer weet om wat voor merk auto het ging.
De politie mag alleen persoonsgegevens verwerken voor een bepaald doel. Bijvoorbeeld de opsporing van daders van strafbare feiten. De gegevens die de politie verwerkt, moeten noodzakelijk zijn om dat doel te bereiken. Alleen in uitzonderlijke gevallen mag de politie bijzondere persoonsgegevens vastleggen.
Tussen 1 januari 1906 en 1 januari 1951 waren de kentekenplaten op voertuigen niet alleen persoonsgebonden, maar ook per provincie verschillend. Elke provincie kreeg een letter uit het alfabet, voor Limburg was dat de P.
Een H-kenteken wordt afgegeven voor historische voertuigen die in Duitsland geregistreerd staan. U komt als Nederlands ingezetene daar helemaal niet voor in aanmerkingen. Vanaf een leeftijd van 30 jaar wordt in Duitsland zo'n kenteken afgegeven en ook met de H op de kentekenplaat als zodanig te herkennen.
Dit opschrift wordt voorafgegaan door de letter: “Y” voor de “proefrittenplaat”, “Z” voor de “handelaarsplaat”, “V” voor de “beroepsplaat”.
B-platen waren de eerste platen die in 1953 uitkwamen na de geëmailleerde platen. Die waren vooral voor de notabelen, magistraten, dokters enz, want die hadden het geld om met de auto te rijden.
Als je je ooit hebt afgevraagd wie er met de nummerplaat “1” rondrijdt; het is niemand minder dan koning zelf.
T (bvb: T-XAA-001voor taxi's en T-LAA-001voor verhuur met bestuurder), M voor motorfietsen (bvb: M-AAA-001), O (voor oldtimers: bvb: O-AAA-001), Q voor aanhangwagens (bvb Q-AAA-001)
De Nederlandse kentekenplaat is er in verschillende soorten. Iedere plaat heeft een unieke code en echtheidskenmerken. Hier vindt u een overzicht van de verschillende soorten die er voor auto's zijn.
Van 1951 tot en met 1978 hadden kentekenplaten in Nederland een donkerblauwe kleur en waren ze voorzien van witte letters. Vanaf 1978 werden deze kleuren vervangen door een gele achtergrond met daarop zwarte letters en cijfers.