“Bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest” (Efeze 5 vers 18, NBG'51). (1 Korinthe 6 vers 19) Het is verkeerd om zodanig alcohol te drinken, dat het schadelijk is voor uw lichaam.
Ook in de Bijbel wordt regelmatig aangehaald dat onthouding van alcoholhoudende dranken en andere intoxicanten een grote deugd is (Daniel 1:5; Lucas 1:15) en dat overmatig alcoholgebruik leidt tot agressie, armoede, zorgen, onzekerheid en ongevoeligheid (Spreuken 20:1-2; 23:21-35).
Het werd geassocieerd met het leven, Gods zegen en Gods Koninkrijk. In Rechters 9:13 lezen we dat wijn datgene is “wat God en mensen verblijdt.” Psalm 104:15 portretteert wijn op een soortgelijke manier, door te zeggen dat wijn “het hart van de mens verheugt” (Pred.
Wijn was bij uitstek een symbool van de zegeningen van God. Het vullen en overvloeien van de drinkbekers was een teken van rijke zegen[18]. Als Isaak zijn zoon Jakob zegent wordt tijdens het uitspreken van de zegen de rijkdom van wijn en koren tezamen genoemd (Gen. 27: 28, 37).
HSV en zei tegen hem: Iedereen zet eerst de goede wijn klaar, en als de gasten dronken zijn, zet hij de mindere wijn klaar. Maar jij hebt de goede wijn tot nu toe bewaard. HSV en zei tegen hem: Iedereen zet eerst de goede wijn klaar, en daarna, als de mensen dronken zijn, de mindere.Maar jij hebt de goede wijn tot nu toe bewaard.
In het Johannes-evangelie verricht Jezus zijn eerste wonder tijdens een bruiloft die plaatsvond in Kana, Galilea. Als blijkt dat er geen wijn meer voor de bruiloftsgasten is, verandert Jezus op voorspraak van zijn moeder water in uitstekende wijn.
Wijn in de bijbel was echte, natuurlijke wijn , die altijd een natuurlijk alcoholpercentage van ongeveer 15 procent bereikt tijdens het fermentatieproces. Ik heb wel eens gehoord dat wijn verdund werd om meer op druivensap te lijken in voorbijgaande gesprekken met anderen.
Christus verbindt in het evangelie de wijn met zijn leven en sterven, en maakt wijn een teken van het verbond van God met de mensen. Bij het avondmaal herinnert de wijn ons aan het leven van Jezus dat werd uitgegoten om leven te geven, een leven in Gods overvloed van genade.
De Bijbel wijst alcoholgebruik niet af, maar alcoholmisbruik wel. Wijn komt veelvuldig voor, zowel positief als negatief. Het meest gebruikte argument voor christenen om te drinken is het feit dat de Here Jezus water in wijn veranderde (Johannes 2). In Prediker 9 staat dat je wijn met een vrolijk hart moet drinken.
Brood en wijn zijn na de Consecratie het Lichaam en Bloed van Christus. Dat betekent dat de Verrezen Christus niet alleen symbolisch is vertegenwoordigd, maar ook dat Hij werkelijk met heel zijn goddelijke én menselijke wezen aanwezig is.
De Bijbel geeft nooit gedetailleerde instructies over drinken. Het geeft echter wel principes die elke christen zou moeten overwegen. Kortom: de Schrift verbiedt dronkenschap, niet drinken . Als een christen ervoor kiest om alcohol te consumeren, moet hij dat met mate en zelfbeheersing doen.
1 Timotheüs 5:23 Statenvertaling (SV)
Drink geen water meer, maar gebruik een beetje wijn voor uw maag en uw vaak voorkomende zwakheden.
Johannes 7:37-38 – Op de laatste dag van het feest, de grote dag, stond Jezus op en riep: Als iemand dorst heeft, laat hij dan tot Mij komen en drinken. Wie in Mij gelooft, zoals de Schrift zegt: Stromen van levend water zullen uit zijn hart vloeien.
In een fles wijn zitten zes standaardglazen alcohol. Als je iedere dag wijn – of elke andere soort alcohol – drinkt, zal het risico op veel soorten kanker toenemen, waaronder borst-, darm-, long-, keel-, en slokdarmkanker.
De avond voor Zijn kruisiging heeft de Here Jezus het Avondmaal ingesteld. Hij brak het brood met zijn vrienden en zei, dat dit symbool stond voor zijn gebroken lichaam en gaf de beker met wijn rond en zei dat dit symbool stond voor Zijn bloed. Het Heilig Avondmaal staat dus symbool voor het offer dat Jezus bracht.
Maar ze mogen ook geen vuur aansteken of voedsel koken op een brandend vuur. Ze mogen geen knop indrukken om het licht aan te doen, geen auto gebruiken, niet schrijven, geen geld of waardepapieren aanraken, geen muziekinstrumenten spelen, geen elektrische apparaten gebruiken, en niets buitenshuis dragen.
Je zult niet doden, overspel plegen, stelen, valse getuigenis afleggen, want Ik ben de Heer, uw God. Dus ook het onderdeel van de Tien Geboden dat seksueel gedrag binnen een man-vrouw relatie reguleert, staat in dit transcendente teken: 'pleeg geen overspel' (Ex. 2o:14; Deut.
In oudtestamentische tijden werd de wijn in haar volle sterkte gebruikt, omdat mengen met water als onwenselijk werd beschouwd. Het stond zelfs symbolisch voor geestelijk overspel (zie Jesaja 1 vers 22).
In het Romeinse Rijk diende wijn als een symbool van welvaart en sociale status. Het geven van fijne wijnen als geschenk was een manier om verbondenheid en waardering te tonen.
Volgens EU-regelgeving is de definitie van wijn: “Wijn is het product verkregen door de volledige of gedeeltelijke gisting van verse druiven – al dan niet gekneusd – of van druivenmost.” Door het gisten van druivensap worden suikers omgezet in alcohol.
Tijdens de mis moet er een weinig water vermengd worden met de wijn. Dit symboliseert de twee naturen (de goddelijke en de menselijke natuur) van Jezus. In de vroege kerk ontvingen zowel geestelijken als leken de gewijde wijn bij het drinken uit de kelk, na het ontvangen van een deel van het gewijde brood.
Hij was één van de eerste christenen in de wereldgeschiedenis. Hoewel hij een discipel van Jezus was liet hij Jezus aan de vooravond van Diens kruisiging uiteindelijk - ondanks grote woorden - vallen door Hem drie keer te verloochenen (verraden). Toen Jezus gekruisigd was, was Petrus er niet bij.
De wijngaard is een beeld van Gods goede aarde. Na Noachs redding uit de zondvloed is het planten van een wijngaard het eerste wat hij doet (Gen. 9,20). In Ezechiël 19,10 zegt de profeet: 'Uw moeder was in haar bloeitijd als een wijnstok, die vruchten ging dragen en ranken voortbracht.
De druivenplant is in het Oude Testament vaak het beeld van het volk van God, geplant en verzorgd door God zelf (bijvoorbeeld in Psalm 80:9-20 en Jeremia 2:21).