Lees Jakobus 1:23-27 eens. Een van de vijf gedeelten in de Bijbel waarin het over een spiegel gaat: 'Als je wel naar Gods woorden luistert, maar niet doet wat hij van je vraagt, dan ben je erg dom. Dan lijk je op iemand die zichzelf in een spiegel bekijkt, en daarna meteen vergeet hoe hij eruitziet. '
Dit is belangrijk, want de Bijbel zegt nergens duidelijk dat het goed is om een positief zelfbeeld te hebben. Er zijn wel tal van Bijbelteksten over hoe je om moet gaan met je naaste, maar er staat nergens staat een gebod als 'Gij zult uzelf liefhebben'.
'Jij bent mijn geliefde zoon, in jou vind ik vreugde'. Met deze woorden werd Jezus door zijn Vader bevestigd in zijn goddelijke identiteit. Gelijk daarna staat het verhaal dat Jezus door de duivel wordt verleid met de woorden: 'Als je werkelijk Gods Zoon bent ' (Matt. 3-4).
Lees Jakobus 1:23-27 eens. Een van de vijf gedeelten in de Bijbel waarin het over een spiegel gaat: 'Als je wel naar Gods woorden luistert, maar niet doet wat hij van je vraagt, dan ben je erg dom. Dan lijk je op iemand die zichzelf in een spiegel bekijkt, en daarna meteen vergeet hoe hij eruitziet. '
“U was het die mijn nieren vormde, die mij weefde in de buik van mijn moeder.” “Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad.” “Hij heeft ons overgebracht naar het rijk van zijn geliefde Zoon.” “Jij bent zo kostbaar in mijn ogen, zo waardevol.”
Laat zulk een dwang voor u niet nodig wezen; Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen; Maar wie op Hem vertrouwt, op Hem alleen, Ziet zich omringd met Zijn weldadigheen.
Wie in alles op de Heer vertrouwt, is als de berg waarop Jeruzalem is gebouwd. Die wiebelt niet en blijft voor eeuwig staan. Zo stevig als wat, daar kun je van op aan.
Anderen dienen, is een kenmerk van waar christendom. De Bijbel vertelt in detail over Jezus Christus' dienstbetoon aan anderen, en moedigt zijn volgelingen aan om hetzelfde te doen. Uit de Bijbel blijkt ook dat we God dienen als we andere mensen helpen, en dat dit zegeningen oplevert.
De opdracht tot naastenliefde komt verschillende malen naar voren, waaronder in de welbekende tekst uit Matteüs 22:37-39. Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. Dat is het grootste en eerste gebod. Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf.
Deze kleine dingen vraagt God van je om uit te delen. Liefde komt tot uiting in wat je doet voor de hongerige, de dorstige, de naakte, de zieke, de gevangene, de gebrokene, degene die lijdt, degene die alleen is, zoals de Bijbel ons in Matteüs 25:35-40 vertelt.
Je komt dan al gauw uit bij 'Heb uw naaste lief als uzelf'. Dat christelijke motto is algemeen verspreid in onze cultuur. Voor mij betekent het: Probeer je in te denken wat andere mensen denken en waarom ze dat denken. Dat kunnen we ook in algemenere zin toepassen.
Filippenzen 4:6-7
Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.
In Psalm 42 en 43 is volgens het opschrift David aan het woord. David hoopt op God. En het is niet zomaar hopen, zo van: ik hoop maar dat Hij zal helpen. De hoop van David is een weten, een diepe overtuiging dat God een reddende God is.
De meest gangbare definitie van vertrouwen omvat doorgaans de volgende elementen: Bereidheid van een persoon of groep om afhankelijk te zijn van de daden van een andere persoon of groep. Geloven dat een ander eerlijk is of dat iets goed zal gaan.
Toen het vooruitzicht van die enorme taak hem overstelpte, bemoedigde de Heer hem: 'Heb Ik het u niet geboden? Wees sterk en moedig, schrik niet en wees niet ontsteld, want de Here, uw God, is met u, overal waar u heen gaat. '
Maarten 't Hart heeft een nieuw boek geschreven: Wie God verlaat heeft niets te vrezen. Het klinkt als een bezwering. Alsof hij er nog steeds niet los van is, van de angst hem als kind in Maassluis bijgebracht: Wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen.
Hoop doet mensen over ellende heen kijken, en ook over allerlei tegenargumenten dat iets niet haalbaar zou zijn.” In de psychologie is hoop een ondergeschoven kindje, geeft Agneta Fischer toe. „Daar gaat het vaak om verwachtingen, maar hoop is iets anders.
In onze traditie worden geloof, hoop en liefde de 'goddelijke of theologale deugden' genoemd. Anders dan bijvoorbeeld de rechtvaardigheid of de matigheid zijn het inderdaad deugden die gericht zijn op God. Het zijn de basishoudingen waarin onze relatie met God gestalte krijgt.
Het dubbelgebod van de liefde is steeds Jezus' antwoord op de vraag naar het voornaamste gebod van de Wet: 'U zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand'. Maar in één adem moet men daaraan toevoegen: 'U zult uw naaste liefhebben' als uzelf' .
'Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen' (Mattheüs 5:43–44).
10. 'Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar liefhebben. Hierdoor zullen allen inzien dat u Mijn discipelen bent: als u liefde onder elkaar hebt. '