Chat met de meldkamer via 112NL app
De 112NL app is een aanvulling op 112 bellen. Als u niet goed kunt horen, praten of een andere taal spreekt, maakt u via de 112NL app contact met de meldkamer.
Wat moet je melden bij het bellen van 112
Wat er is gebeurd (verkeersongeval, brand, val van trap, e.d.) Welke hulp je nodig hebt (brandweer, politie, e.d.)
U kunt met een mobiel zonder beltegoed of (geldige) simkaart toch per ongeluk 112 bellen. Dit kan als de batterij niet leeg is. Op het scherm verschijnt 'noodoproep'. Als u dan de beltoets indrukt, belt u automatisch naar de alarmcentrale.
Als u 112 belt voor een ambulance wordt u doorverbonden met de meldkamer ambulancezorg in uw regio. De medewerker van de centrale meldkamer vraagt wat er precies aan de hand is. De medewerker bepaalt of er een ambulance naar u toe komt.
Leg snel en concreet uit wat er gebeurd is. Hang pas op als de centralist dat aangeeft. De situatie kan zich voordoen dat je direct met reanimatie moet starten. Dan ga je 112 bellen, geef je locatie door, vertel dat je aan het reanimeren bent en wat je nodig hebt.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Vaak gaat het daarbij om broekzakbellers; het bellen van het alarmnummer is mogelijk zonder dat het toestel van de toetsblokkering wordt gehaald. Broekzakbellers krijgen altijd een sms als ze per ongeluk 112 hebben gebeld. Op het bellen van het noodnummer zonder goede reden staat een boete.
Je kan het nummer 112 bellen met een vaste of mobiele telefoon. Het Europese noodnummer is overal gratis.
Het nummer 112 bel je bij een noodsituatie. Je komt terecht bij de provinciale 100-centrale van de hulpdiensten, die de politie, de brandweer of een medisch team ter plaatse kunnen sturen. Op termijn zal 112 de nummers 100 en 101 vervangen.
U belt het alarmnummer 112 voor spoedeisende hulp. Bijvoorbeeld als u of iemand anders dringend medische hulp nodig heeft. Bij brand. Of als u getuige bent van een misdrijf.
De gegevens die gemeld (de meldregels) moeten worden zijn: Naam en telefoonnummer van de melder. exacte plaats van het incident (adres / kamer / etage) Welke huldienst er nodig is (brandweer / ambulance / poltie).
Wanneer u 112 belt, geef dan door: wat er aan de hand is; waar er hulp nodig is; welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
Kan ik een sms sturen naar 112? Ja. U mag de 112 sms-service alleen gebruiken als u niet of niet goed kunt spreken of horen. Om in een noodsituatie te kunnen sms'en naar 112 moet u zich eenmalig aanmelden bij 112.
Iedereen kan de 112NL app gebruiken in noodgevallen. U belt of chat dan met een hulpverlener. De app heeft een chatfunctie die het gesprek vertaalt in uw taal. De app is daarom ook handig voor bijvoorbeeld doven en slechthorenden.
U betaalt geen eigen bijdrage voor ambulancevervoer. Dit vervoer telt wel mee voor uw eigen risico.
Gelukkig zijn de kosten voor een ambulance en het eventuele vervoer naar het ziekenhuis opgenomen in de basisverzekering van je zorgverzekering. Er moet dan wel sprake zijn van medisch noodzakelijk vervoer en een enkele rit mag niet langer zijn dan 200 kilometer. De kosten worden dus betaald door je zorgverzekering.
In 2017 waren dat er bijvoorbeeld 2,6 miljoen. Maar daarbij valt wel op te merken dat zo'n twee derde daarvan terecht is. Dat komt neer op 1,9 miljoen 112-meldingen in een heel jaar. Dat betekent meer dan 4.500 gesprekken per dag en gemiddeld zo'n 200 telefoontjes per uur.
Bellen naar 0900-8844 kost dus extra geld. Boven de normale gesprekskosten komt een starttarief van 9,51 cent + 2,8 cent per minuut. Dit betekent dat een 0900-gespek gemiddeld 20 cent extra kost.
Wie naar dit nummer belt, komt terecht bij de centrale van de hulpdiensten. Zij kunnen de politie, een medisch team of de brandweer ter plaatse sturen. 100 || Brandweer en ambulance: dit nummer bel je bij brand, bij een ernstig ongeval met gewonden en bij dringende hulp van medische aard.
Het alarmnummer 112 is in principe altijd bereikbaar. Maar het is niet uit te sluiten dat u 112 soms even niet kunt bereiken.
Ja, telefoonnummer 06 1409 4100 is het telefoonnummer dat wij gebruiken voor onze uitgaande verkoopgesprekken. We gebruiken dit wanneer we klanten bellen met een mooi aanbod. Sinds 1 januari 2020 zijn we namelijk verplicht om met 'nummerweergave' te bellen.
Beschrijf wat er is gebeurd. 3. Vertel wie het slachtoffer is. Geef aan of er gewonden of mensen in gevaar zijn en hoeveel.
Bel dan de Noodcentrale 112. Dat is het Europese alarmnummer dat je kan gebruiken als je dringende medische hulp nodig hebt. De persoon aan de andere kant zal enkele belangrijke zaken van je willen weten om zo snel mogelijk hulp te kunnen sturen.