Stel een vraag die relevant is voor je publiek Misschien vragen ze zich af of jouw product aan hun wensen voldoet. Benoem het. Omschrijf het probleem of de vraag waar je publiek mee zit. Ze zullen direct herkenning voelen en aandacht hebben voor wat je hierover te zeggen hebt.
Stel een vraag
Zo start je de presentatie op een interactieve wijze. Denk goed na over wat voor vraag je zal stellen. De kern van jouw verhaal moet in de vraag terugkomen. Gebruik vragen die beginnen met wat als …”, “heb je ooit gehoord dat …” of “stel je voor …”.
Vertel een verhaal
Het begin van een presentatie (en trouwens ook van een tekst) is onder meer bedoeld om de aandacht te trekken. Onderzoekers van de Universiteit Leiden stellen stellen dat je een sense of urgency bij de toehoorders moet opwekken. Ze moeten het gevoel krijgen dat wat jij vertelt ertoe doet.
Begin bijvoorbeeld met een vraag, stelling, citaat, grapje of anekdote. Houd de inleiding vooral kort, zodat de luisteraars niet meteen al afdwalen. Probeer vervolgens in 15 tot 20 woorden samen te vatten wat er in de toespraak besproken wordt. Een goed verhaal is actueel, eenvoudig en vooral niet te lang.
In de inleiding kunt u algemene inleidende zinnen gebruiken, zoals: "Hallo, mijn naam is … en ik zal het hebben over … / mijn presentatie gaat over …""Ik ben hier omdat … / mij is verteld dat ik …" U kunt ook beginnen met iets onverwachts te zeggen om de interesse van het publiek te wekken en hen te betrekken bij uw onderwerp.
“ Goedemorgen, mijn naam is X en ik ben hier om met u te praten over Y.Ik wil eigenlijk beginnen met iets grappigs dat mijn zesjarige vanochtend tegen me zei en dat te maken heeft met waarom we hier zijn …” Door een persoonlijk moment te onthullen, wordt u meteen menselijker en geeft u uw publiek een manier om zich er direct mee te identificeren.
Bij het geven van een mondelinge presentatie is het belangrijkste onderdeel van uw hele presentatie de introductie. Dit is waar u 1) de interesse van uw publiek vastlegt, 2) hen een context voor uw werk geeft, 3) uw centrale vraag, probleem of kwestie stelt en 4) het meest bondige antwoord of argument biedt dat u kunt geven .
De presentatie houden
Selecteer het tabblad Diavoorstelling en ga als volgt te werk: Als u de presentatie wilt starten bij de eerste dia, klikt u in de groep Diavoorstelling starten op Vanaf begin. Als u niet op de eerste dia staat en vanaf dat punt wilt beginnen, klikt u op Vanaf huidige dia.
Mensen moeten er met andere woorden vanaf de eerste seconde van overtuigd zijn dat je hen iets zal bijbrengen. Dat wat jij zal vertellen een meerwaarde voor hen betekent. Daarom begin je best met het probleem waarover jij wil vertellen, of het thema dat je wil aansnijden, te plaatsen in een situatie die zij herkennen.
Gebruik een indrukwekkend feit
Je kunt indruk maken met feiten in je pitch, mits je ze op de goede manier gebruikt. Feiten en cijfers maken zaken tastbaar en worden onthouden. Een voorwaarde is dat het feit indrukwekkend is, of dat de uitkomst anders is dan men verwacht.
Een samenvatting of conclusie
Geef een korte samenvatting van wat je gezegd hebt. Mensen kunnen niet alles onthouden van je presentatie, dus is het prettig als je de belangrijkste punten aan het einde herhaalt.
Vermeld uw cursus, jaar en instelling
Als student is het delen van je academische achtergrond relevant en helpt het het publiek jouw perspectief en vakgebied te begrijpen. Bijvoorbeeld: " Ik ben momenteel een derdejaars student bedrijfskunde aan XYZ University."
Houd je een presentatie bij een innovatief, creatief bedrijf, zoals bij een technische start-up? Dan hoef je niet strak in het pak, maar kun je op smart casual gaan. Denk aan een goed colbertje en een mooi overhemd, in combinatie met een goede spijkerbroek en eventueel kekke sokken (je stropdas laat je thuis).
Houd het kort. Zorg ervoor dat meteen duidelijk is waar je tekst over gaat. Probeer dus niet te veel uit te wijden over details, maar kom liever direct to the point in de inleiding. De lezer weet dan meteen wat hij in de tekst kan verwachten en besluit op basis daarvan of hij verder leest.
De eerste dia van een PowerPoint-presentatie wordt doorgaans een titeldia of coverdia genoemd en moet drie hoofdelementen bevatten: (1) een titel waarin het onderwerp van de presentatie wordt beschreven, (2) een afbeelding die de titel visueel ondersteunt door het onderwerp duidelijker te maken, en (3) de leestijd die nodig is om de presentatie te bekijken.
Hoeveel woorden is een presentatie van 5 minuten? Ga je 5 minuten spreken? Gemiddeld spreek je ongeveer 700 woorden, wat ongeveer 1,5 A4'tje is.
Gebruik de 1-6-6 regel: één idee per slide, maximaal zes regels tekst of opsommingstekens, maximaal 6 woorden per regel.
De 1-6-6-regel is daarbij een handige vuistregel: één dia per onderwerp, elke regel mag zes woorden bevatten, elke dia zes regels. Doorgaans wordt er te veel op een slide gezet omdat de spreker bang is om iets te vergeten en de dia's gebruikt als spiekbriefje.
Inleiding. Goedemorgen/middag iedereen en welkom bij mijn presentatie . Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie komst hier vandaag.
Er zijn zeker meer manieren om een introductie te maken. Het is echter over het algemeen het beste om dit format te volgen: Begin met een beleefde welkomstgroet en noem uw naam . Volg met uw functietitel en/of de reden waarom u gekwalificeerd bent om te spreken over het onderwerp dat wordt besproken.
Eindig met een call to action
Je presentatie heeft als het goed is een doel. Dit kan bijvoorbeeld conversie, informatie verspreiden of naamsbekendheid zijn. Wat het doel ook is, eindig met een call to action. Hierdoor onthoudt het publiek beter wat je hebt gezegd en moedig je ze aan om actie te ondernemen.