De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is en blijft: wees op social media transparant over de relatie tussen influencer en adverteerder als voor het bespreken of tonen van een merk of product een bepaald voordeel is geboden (vergoeding in geld of natura, zoals een gratis product).
Relevante Relatie: de relatie tussen de Adverteerder en de Verspreider gericht op het (doen) verspreiden van Reclame via Social Media, tegen betaling of enig ander voordeel, die de geloofwaardigheid van de Reclame via Social Media kan beïnvloeden.
Social advertising is gericht benaderen
Het tonen van advertenties van je bedrijf op social media kanalen wordt social media adverteren genoemd. Wanneer je als bedrijf advertentieruimte inkoopt via sociale netwerken dan krijgen de gebruikers van die netwerken je advertenties voorgeschoteld.
Goede reclame richt zich op duidelijke, meetbare doelen. Gaat het om meer naamsbekendheid en merkvoorkeur, beter imago, vergroten van merk- en productkennis bij consumenten, beïnvloeden van het aankoopgedrag (vaker, meer), verhogen van winkelbezoek en verkoop, etc. etc.
een adverteerder mag geen onwaarheden in zijn reclame zetten; een bedrijf mag geen belangrijke informatie over een product of dienst weglaten; reclame mag niet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen.
De Nederlandse Reclame Code (NRC), ook wel Reclame Code, bestaat uit regels waaraan een reclame-uiting moet voldoen. De Nederlandse Reclame Code is opgesteld door de Stichting Reclame Code (SRC), een stichting die zich ten doel stelt als klachteninstantie snel en doeltreffend te oordelen over reclame-uitingen.
Reclame is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten over te halen tot aanschaf van producten en diensten. Veel reclame is dan ook bedoeld om consumptie te bevorderen door het creëren en versterken van een merkimago en getrouwheid aan een merk.
Hoe start je met social media adverteren? Eigenlijk is het starten met adverteren op social media heel simpel. Je kunt direct vanuit je social media kanaal berichten 'boosten', of via het advertentiesysteem van het kanaal campagnes opzetten op de juiste doelstelling.
Een van de bekendste manieren om te adverteren op Facebook is het plaatsen van een zogenoemde promoted post. Dit is een vrij eenvoudige manier om een specifiek bericht te verspreiden onder een bredere doelgroep, omdat deze posts automatisch hoger verschijnen in de nieuwsoverzichten van de beoogde doelgroep.
jouw doelgroep is online aanwezig. doelgroep goed te targeten. online adverteren is makkelijk meetbaar. advertentiecampagnes kunnen tussentijds verbeterd worden.
De kosten van adverteren via social media kanalen
De gemiddelde kosten lopen uiteen van €250 tot wel €5.000 per maand. Social media marketing heeft namelijk méér om het lijf dan alleen het verspreiden van productafbeeldingen of het gebruiken van populaire hashtags.
Dat staat in een nieuwe Reclamecode Voor Voedingsmiddelen van de Reclame Code Commissie. Het zijn "strenge eisen" volgens de levensmiddelenbranche, maar wat de Consumentenbond betreft gaan ze lang niet ver genoeg. Van producten voor kinderen van jonger dan 7 jaar worden onder meer Dora, Maya, K3 en Frozen uitgesloten.
Ideële reclame heeft een maatschappelijk doel. Bij Ideële reclame gaat over maatschappelijke onderwerpen met als doel bewustwording te creëren en een gedragsverandering te bewerkstelligen. Een voorbeeld van ideële reclame zijn de reclamecampagnes van Veilig Verkeer Nederland en van SIRE.
Effectieve reclames zijn reclames die zorgen voor gedragsintenties, zoals een product kopen of een dienst afnemen.
Reclame is overal en je vindt het niet langer enkel op TV, in kranten of op straat, maar ook steeds meer online. Reclamemakers zijn dan ook echte kraks in het bedenken van nieuwe en originele manieren om de consument te bereiken.
Bij informatieve reclame is het uiteindelijke doel vooral dat er kennis wordt gemaakt met een product of dienst. Bij deze vorm van reclame wordt er vooral nadruk gelegd op de rationele aspecten in plaats van de emotionele aspecten.
De Nederlandse Reclame Code (NRC) is een set regels, opgesteld door het adverterend bedrijfsleven, waaraan verantwoorde reclame moet voldoen. De NRC bestaat uit een Algemeen Deel en Bijzondere Reclamecodes. In het Algemene Deel staan de regels waaraan alle reclame-uitingen moeten voldoen.
De regels waaraan verantwoorde reclame moet voldoen, liggen vast in de Nederlandse Reclame Code. De (voorzitter van de) Reclame Code Commissie beoordeelt klachten aan de hand van de code en stelt vast of deze regels zijn overtreden. Het College van Beroep (CvB) behandelt beroepschriften tegen beslissingen van de RCC.
Per 1 november 2020 mag er maximaal 20 procent reclame worden uitgezonden tussen 06:00 en 18:00 uur (in totaal 2 uur en 24 minuten, vrij te verdelen), en maximaal 20 procent tussen 18:00 en 00:00 uur (in totaal 1 uur en 12 minuten, vrij te verdelen).
Agressieve reclame is de vorm van reclame waarbij de technieken die worden gebruikt om de aandacht van de klant te trekken, om ethische of morele redenen twijfelachtig en soms verwerpelijk zijn.
Buiten rijksgrond beslissen provincies en gemeenten over plaatsen van reclame-uitingen. Zij kunnen als vergunningverlener op basis van de landschapsverordening reclame-uitingen tegenhouden. Wanneer die bij uitzondering wel worden toegestaan, gelden strenge eisen voor objecten langs autowegen en autosnelwegen.