Een beoordelingsgesprek is een gesprek tussen jou en je leidinggevende waarin je bespreekt hoe je functioneert, hoe anderen je beoordelen en je ontvangt feedback. Dit is vaak hét moment om een mogelijke promotie, loonsverhoging of contractverlenging te bespreken.
Een beoordelingsgesprek is iets anders dan een functioneringsgesprek. In een beoordelingsgesprek vertelt je leidinggevende je wat hij of zij vindt van je prestaties het afgelopen jaar en welke consequenties dat eventueel heeft. Het gaat over een periode die in het verleden ligt.
Na een slechte beoordeling zal de werkgever meestal een mogelijkheid geven om te verbeteren. Er wordt samen met de werknemer een verbeterplan opgesteld om zo tot het gewenste resultaat te komen. Voldoet de werknemer niet aan het verbeterplan, dan zal vaak een ontslagtraject worden ingezet.
Om bezwaar te maken op je beoordeling teken je de beoordeling 'voor gezien'. Vervolgens schrijf je in een brief aan je werkgever waar en waarom je het oneens bent met de inhoud van je beoordeling.
Wat is je hoogste prioriteit aankomende week en welke support heb je van mij nodig? Welk onderdeel van je werk geeft je de meeste energie en motivatie? Wat heb je nodig om je (langetermijn)doelen te behalen? Wat kan ik als leidinggevende doen om je werk fijner te maken?
Beoordelen van het functioneren gaat dus over een aantal zaken: de taken, de verantwoordelijkheden, de bevoegdheden, de houding of attitude en de motivatie. Dat vraagt niet alleen objectiviteit maar ook inzicht en bekwaamheid van de leidinggevende.
Eerlijkheid en consequentie zijn belangrijk. Sterke leiders maken op verschillende manieren indruk op hun personeel. Soms door goed leiding te geven, soms met hun moed en durf, soms met hun creativiteit en intelligentie. Geef uw medewerkers interessant werk en uitdagingen.
Aan een beoordelingsgesprek nemen altijd twee partijen deel: een werknemer en zijn leidinggevende. Je functie bepaalt welke rol je tijdens een beoordeling inneemt. De verhoudingen tussen beide partijen zijn tijdens een beoordelingsgesprek ongelijkwaardig: er is sprake van eenrichtingsverkeer.
Het doel van een beoordelingsgesprek de prestaties van een medewerker te beoordelen. Het resultaat van zo'n gesprek is de basis voor het nemen van beslissingen over bijvoorbeeld loonsverhogingen. Het doel van een functioneringsgesprek is het bespreken van de ontwikkeling en groei van de medewerker.
De drie belangrijkste factoren waar volgens medewerkers een eerlijk beoordelingssysteem al moet voldoen, zijn: Effectieve coaching door managers. Persoonlijke doelen gekoppeld aan bedrijfsdoelen. Gedifferentieerde compensatie.
Voor iedereen die zo een call in moet of moet groeien als professional: Hoe vind je zélf dat het gaat? is een onmisbaar en hilarisch boek voor iedereen die zich staande probeert te houden op het werk. In het onderwijs, in de 'recruitment', in de rechtspraak, in de zorg, in de media of waar dan ook.
Tijdens een jaargesprek staan de samenwerkingen tussen werkgever, werknemers en andere collega's centraal. Maak dus gebruik van dit moment om het met je werkgever te hebben over hoe jij vindt dat deze samenwerkingen verlopen. Bespreek eventuele stekeligheden en heb het er over hoe het in de toekomst wellicht beter kan.
De kenmerken van een functioneringsgesprek
Het belangrijkste kenmerk van een functioneringsgesprek is dat het tweerichtingsverkeer is. De medewerker en de leidinggevende kunnen hun mening en wensen naar voren brengen. Het gesprek is gebaseerd op gelijkwaardigheid in de zin van gelijkwaardige gesprekspartners.
De boodschap moge helder zijn: zeg het wanneer je prestaties lijden en/of je persoonlijk lijdt onder een te hoge werkdruk. Start dat gesprek met je baas. En wees niet bang: dat hoeft helemaal geen vervelend gesprek te zijn. Het kan juist heel prettig zijn en je doen groeien in aanzien bij je leidinggevende.
De spontane ongecensureerde meningen van collega's over degene die feedback van jou moet krijgen, zijn ongezouten positief of negatief en vaak op niets gebaseerd. Haal dus niet de mening van anderen erbij, en vertrouw op je eigen inzichten. Dat maakt het feedbackgesprek eerlijker en sympathieker.
Nee. De wet kent de woorden beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek niet. Het voeren van een beoordelingsgesprek is dus niet verplicht volgens de algemene wet- en regelgeving, maar in sommige cao's is het beoordelingsgesprek wel degelijk als verplichting opgenomen.
In het verslag wordt vastgelegd wat u met uw werknemer heeft besproken tijdens het functioneringsgesprek. Hieronder vallen zaken die het functioneren van uw werknemer kunnen verbeteren, evenals uw arbeidsrelatie. In het functioneringsverslag worden zowel de positieve als minder positieve punten besproken.
Een verbetertraject is een afgebakende periode waarin je de gelegenheid krijgt om je werkhouding of functioneren te verbeteren. Het resultaat daarvan zou idealiter zijn dat je (weer) functioneert volgens de verwachtingen van je werkgever.