De gemeente geeft uw verhuizing door aan alle instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak. Denk daarbij aan de Belastingdienst, de politie, de brandweer en ziekenhuizen. Op wiekrijgtmijngegevens.nl kunt u zien welke instanties dit zijn.
En gaat u verhuizen? Dan hoeft u uw nieuwe adres alleen aan de gemeente door te geven. De gemeente geeft het binnen 5 werkdagen na de verhuizing aan ons door.
PostNL biedt een gratis service aan waarbij jouw nieuwe adres in één keer wordt doorgegeven aan de door jou gewenste bedrijven en instanties. Denk hierbij aan bijvoorbeeld internetproviders, verzekeringsmaatschappijen, maar ook huisartsen en kinderdagverblijven.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
Als u verhuist kunt u een nieuwe energieleverancier kiezen. Dat hoeft niet. U kunt uw contract ook meenemen. Let altijd goed op de meterstanden in uw oude en nieuwe woning.
3 maanden - online aanvraag: € 27,20. 3 maanden - aanvraag via Postkantoor: € 30,00. Verlenging met 3 maanden, tot maximaal 24 maanden: € 25,20.
Uw nieuwe adres hoeft u niet aan ons door te geven. Dat krijgen we van uw gemeente. Dus uw adreswijziging geeft u alléén aan de gemeente door.
Zo moet je bijvoorbeeld je verhuizing regelen, je opstal- en inboedelverzekering opzeggen bij je verzekeraar en op de datum van overdracht de meterstanden noteren.
De gevolgen van een verkeerde inschrijving zijn bijvoorbeeld: U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen.
De verwerking van jouw gegevens duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen. Dit hangt van het soort verhuizing.
Adreswijziging doorgeven aan huisarts
Je kan gewoon een brief opstellen die onder meer aan de huisarts wordt gericht waarin het nieuwe adres alsook de datum van verhuizing wordt opgenomen. Lees ook: adreswijziging doorgeven.
Andere gegevens wijzigen
U kunt uw gegevens op MijnOverheid en in de MijnGegevens app niet zelf wijzigen. Neem daarvoor contact op met de organisatie waar uw gegevens geregistreerd staan. De contactgegevens vindt u op dezelfde pagina als waar uw gegevens staan.
Inschrijven bij de gemeente is verplicht
U bent wettelijk verplicht om aan de gemeente door te geven waar u woont. Als er iets verandert in uw situatie, moet u dat melden. Bijvoorbeeld als u verhuist, trouwt of een kind krijgt. De gemeente verwerkt uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP).
Een energiecontract is persoonsgebonden, niet adresgebonden. Als u gaat verhuizen is het ook mogelijk om gas en stroom van dezelfde energieleverancier te blijven afnemen. U moet dan uw verhuizing doorgeven aan uw energieleverancier.
Hierboven zeiden we het al: gas, water en licht zijn niet bij één aanbieder af te sluiten. Je moet daarom een contract afsluiten bij een waterleverancier en bij een energieleverancier. De waterleverancier is afhankelijk van de regio waarin je woont; je kan dus niet kiezen voor een bepaalde leverancier.
U mag zoveel adressen hebben als u wilt, als u maar één hoofdadres heeft. En dáár moet u dus bereikbaar zijn. Dat noemt de wet uw "hoofdverblijf". En het adres van uw hoofdverblijf is van belang voor het woonlandbeginsel, post, belastingen, enz.
Verschil woonadres en briefadres
Een woonadres is het adres waar u woont. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling (de zogenoemde briefadresgever). Met het adres van de briefadresgever bent u zonder woonadres toch bereikbaar voor de overheid. Een briefadres is daarom nooit een postbus.
Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen. Het is belangrijk dat de post daadwerkelijk door de aanvrager wordt opgehaald.